Stora hållbarhetsdagen inspirerade och sporrade
Stora hållbarhetsdagen samlade över 100 deltagare i Silverias auditorium den 11 januari. Under dagens lopp fick deltagarna höra många intressanta expertanföranden och företag som berättade hur de har utvecklat sitt hållbarhetsarbete och gått mot en cirkulär ekonomi. Dagen bjöd publiken på massor med inspiration och entusiasm.
Göran Östberg och Hanna Malkamäki från VASEK öppnade hållbarhetsdagen och uppmuntrade alla att kontakta dem angående hållbarhetsärenden.
Stora hållbarhetsdagen samlade över 100 deltagare i Silverias auditorium den 11 januari. Under dagens lopp fick deltagarna höra många intressanta expertanföranden och företag som berättade hur de har utvecklat sitt hållbarhetsarbete och gått mot en cirkulär ekonomi. Dagen bjöd publiken på massor med inspiration och entusiasm.
Pionjären och experten inom cirkulär ekonomi, Anne Raudaskoski, från Ethica Oy (på bilden ovan) ifrågasatte om företagens nollmål för miljöpåverkan är tillräckligt.
— Blir företagets kunder intresserade av nollnivån eller kanske snarare av den ambitiösa visionen? Räcker det till att bromsa problemen eller borde företagen snarare vara problemlösare? Planetens gränser utgör gränserna för businessen. Alla företag är beroende av naturen, så det är nödvändigt att gå från deloptimering till helhetsoptimering, och ett företags tillväxt får inte basera sig på användningen av jungfruliga råmaterial.
Erik Elvingsson Hedén, SB Insight, redogjorde via Teams för Sustainable Branding Index, en undersökning om de nordiska konsumenternas intresse för hållbarhetsfrågor. Han påpekade att studien alltså behandlar konsumenternas intresse, inte kunnande. Vet månne alla konsumenter vad termer som hållbarhet, biodiversitet, kolneutralitet och koldioxidavtryck betyder och förstås de på samma sätt?
– Därför är situationen otacksam för företagen. Misstron mot kommunikationen om hållbarhet har också ökat. Hållbarhetsfrågorna ingår ändå alltmer i debatten, inte ens kriget i Ukraina eller energikrisen har minskat den trenden, påminde Hedén.
Catarina Fant från Wasaline presenterade världens mest miljövänliga passagerarfartyg Aurora Botnia för seminariepubliken. Miljövänligheten har stått i fokus allt sedan man började planera fartyget och välja material och teknologier. I och med det nya fartyget har koldioxidutsläppen från färjeförbindelsen minskat med 51,8 procent.
Janne Lauronen (på bilden ovan) från golvtillverkaren Tarkett grämde sig över att Finland fortfarande är ett utvecklingsland när det gäller återvinning av golvmattor gjorda av PVC-plast. Enligt honom borde en vinylmatta inte under några omständigheter brännas utan återanvändas, för av granulerad plast kan man tillverka samma produkt på nytt upp till åtta gånger.
Linda Bengs berättade om transportföretaget Scandic Trans mål att minska utsläppen. Förutom att öka användningen av mer miljövänligt bränsle har företaget också effektiverat och optimerat transportplaneringen och fordonsparken.
Linnea Strand är grundare av matsvinnaffären LivsVinn i Närpes. Hon påminde publiken om att 30 % av alla tillverkade livsmedel som duger att äta går till spillo. Företaget kämpar mot matsvinn och tar in livsmedel med kvalitetsfel, passerat bäst före-datum och andra klass-produkter och säljer dem till ett billigare pris till konsumenterna.
Mia Holms företag Restyle å sin sida kämpar mot engångsmode och främjar hållbart mode, räddar kläder genom att reparera och sy om dem. Företagets mål är att göra det lika enkelt att reparera eller modifiera ett plagg som att köpa ett nytt.
Peter Höckert, Penica (på bilden ovan) och Pia Simons, Simons Element tog i sitt gemensamma anförande upp hur man kommunicerar med människor och i synnerhet med personalen i företagen om hållbarhetsarbetet. De betonade att budskapen ska vara tydliga och rekommenderade att man berättar vad hållbarhetsmålen och arbetet för att nå dem innebär för företaget, den anställda, leverantören och samhället.
– Det är viktigt att gå vidare från vision och mål till handling och inspiration, utan att glömma uppföljningen, påminde Simons.
Marica Lassus, LMI (till höger på bilden ovan) och Ida Smedlund, Mirka (till vänster på bilden ovan) diskuterade hur förändrad efterfrågan ändrar spelplanen för företagen. Lassus, i likhet med Hedén, beklagade sig över att konsumenterna när de framför önskningar och krav ofta säger en sak, även om köpbeteendet de facto visar något annat. Enligt Smedlund söker allt fler företag partnerskap med leverantörer eller underleverantörer med kvalitets- och miljöledningssystem på plats.
Lassus fick frågan var det lönar sig att börja med hållbarhetsarbetet. Hennes svar var kort och koncist:
— Sätt i gång! Jag menar, man ska inte bara planera och lansera, utan ta itu med själva arbetet med detsamma. Målet får vara ambitiöst, men man måste berätta om hela resan och visa resultaten på ett transparent sätt. Börja alltså genast med sådant arbete som ger resultat.
- Företagscase-presentationer: Wasaline, Tarkett, Scandic Trans, LivsVinn, Restyle, Penica, Simons Element, Marica Lassus, LMI och Mirka
- Circular Insight & Transition-projektets presentation (Östberg, Malkamäki)
Dagens moderator var Anna Måtts-Fransén från VASEK