Nyheter

Skapa en marknadsföringsstrategi

När du väl har fått en heltäckande uppfattning om marknaden och kundsegmenten är nästa steg att skapa en effektiv marknadsföringsstrategi som hjälper dig att nå dina affärsverksamhetsmål och förbättra kundupplevelsen.

kuvituskuva viestintä

 

Börja med att sätta upp mål för din marknadsföring

Tänk först ut vad det är du vill uppnå, för det är viktigt att sätta upp tydliga och mätbara mål. Målen kan vara ökad försäljning, större marknadsandel eller förbättrad kundnöjdhet.

När du ska välja och börja använda olika marknadsföringskanaler, behöver du beakta både traditionella och digitala kanaler, eftersom det är viktigt att välja de rätta kanalerna för att nå ut till dina målgrupper.

– Traditionella kanaler, det vill säga tryckt reklam som tidningsannonser och reklambrev, kan komplettera digitala kanaler, såsom sociala medier och e-postmarknadsföring. När du väljer vilka kanaler du ska använda, har det också betydelse vilka resurser som står till ditt förfogande, för marknadsföring är ingalunda gratis, konstaterar kommunikationschef Johanna Hietikko-Koljonen och fortsätter:

– Ifall man bara har lite pengar tillgängliga för marknadsföring, är det ännu viktigare att planera noggrant så att man inte slösar bort den lilla marknadsföringsbudgeten på endast sporadiska insatser som inte stöder varandra.

Underhålla kundrelationer och följa upp marknadsföringen

Att man kontinuerligt underhåller relationerna till kunderna är avgörande för ett företags verksamhet. Det kan innebära att man regelbundet är i kontakt med kunden, att man förbättrar kundservicen och samlar in feedback.

– I slutändan har ingenting annat någon betydelse ifall kunderna upplever att de fått dålig betjäning, undermåliga produkter, blivit missnöjda och kanske berättar om sina erfarenheter för en eller flera personer. Ett företag som erbjuder en förstklassig kundupplevelse klarar sig även om man höjer priserna eller blir tvungen att kommunicera om leveransproblem, för om kunderna har en positiv uppfattning om företaget kommer sådana små utmaningar inte att rubba den så lätt, påminner Startias direktör Tommi Virkama.

– Att ha en positiv inställning till kundservice, behandla reklamationer snabbt, kommunicera på ett tydligt och vänligt sätt och erbjuda kunderna det där lilla extra är ingen raketvetenskap, men det är sådant som det lönar sig att grundligt sätta sig in i. I synnerhet kan man lära sig av andra företag, även de som är verksamma inom andra branscher. Håll ett öga på dem, ta lärdom av det bästa och använd det i din egen verksamhet, fortsätter Virkama.

097A1842 1920px

Det är skäl att be om respons från alla kunder och aktivt följa upp till exempel öppnings- och klickfrekvensen för nyhets- och marknadsföringsbrev, statistiken för sociala medier, utnyttjandet av eventuella rabattprocenter och kampanjernas inverkan på försäljningen.

Taggar: