Marknadsundersökning och kundförståelse
Marknadsundersökningar spelar en viktig roll i utvecklingen av en framgångsrik verksamhet. En marknadsundersökning hjälper till att förstå behoven, konkurrensen och kunderna på marknaden.
Företagare, ta reda på behoven och konkurrensläget på marknaden
Marknadsundersökningar spelar en viktig roll i utvecklingen av en framgångsrik verksamhet. En marknadsundersökning hjälper till att förstå behoven, konkurrensen och kunderna på marknaden.
– Marknadsundersökningar är särskilt viktiga när man startar ett nytt företag, men det lönar sig att återkomma till dem även senare i företagets olika utvecklingsfaser. I LISSU-programmet finns avsnitt som behandlar just det här, så dem är det bra att bekanta sig med, påminner Startias direktör Tommi Virkama.
- Skapa eller uppdatera din affärsverksamhetsplan med LISSU-programmet
Analys och segmentering
Att analysera konkurrenterna med hjälp av till exempel en SWOT-analys, avslöjar konkurrenternas styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Det är viktigt att man lär känna företagets konkurrenter så att man kan se var man skiljer sig åt.
Det är också skäl att spendera tid på att kartlägga olika kundprofiler och deras behov. Enkäter, intervjuer och demografisk information är viktiga verktyg för att förstå kundernas behov.
– En företagares viktigaste nätverk utgörs av familj, vänner och den närmaste kretsen, men för enkäter och intervjuer är det skäl att leta målgrupper som står längre ifrån en själv för att vara säker på att få ärliga och osminkade svar, poängterar företagsrådgivaren Tuija Räihä-Pundars.
När du har identifierat dina egna kundsegment och inser vilka behov och särdrag de har, är det mycket lättare och mer sannolikt att man riktar marknadsföringen rätt.
– Kundupplevelsen blir mycket bättre när kunden känner att den här tjänsten och produkten är avsedd enkom för mig och tar hänsyn till behoven hos just mig som kund, tillägger Räihä-Pundars.
- Välj och prioritera målgrupp eller -grupper: Det är viktigt att identifiera vilka segment som är mest lönsamma och fokusera på dem.
- Skissa kundresan för olika segment: Det är viktigt att förstå hur man bäst tillgodoser behoven hos varje segment och vilka förväntningar dessa segment har på en produkt eller tjänst.