Markkinatutkimus ja asiakasymmärrys
Markkinatutkimus on olennainen osa menestyvän liiketoiminnan kehittämistä. Se auttaa ymmärtämään markkinoiden tarpeita, kilpailutilannetta ja asiakaskuntaa.
Yrittäjä, selvitä markkinoiden tarpeet ja kilpailutilanne
Markkinatutkimus on olennainen osa menestyvän liiketoiminnan kehittämistä. Se auttaa ymmärtämään markkinoiden tarpeita, kilpailutilannetta ja asiakaskuntaa.
– Erityisen tärkeää markkinatutkimus on uutta yritystä perustettaessa, mutta asiaan on syytä palata myöhemminkin yrityksen eri kehittämisvaiheissa. LISSU-ohjelmassa on tätä koskevia kohtia, joten niihin kannattaa paneutua, Startian johtaja Tommi Virkama muistuttaa.
Analysointi ja segmentointi
Kilpailijoiden analysointi esimerkiksi SWOT-analyysin avulla tuo esille kilpailijoiden vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet, uhat. On tärkeää ymmärtää yrityksen kilpailijoita, jotta voi löytää erottautumiskohteet.
Myös erilaisten asiakasprofiilien ja tarpeiden kartoitukseen on syytä käyttää aikaa. Kyselytutkimukset, haastattelut ja demografiset tiedot ovat tärkeitä työkaluja asiakastarpeiden ymmärtämisessä.
– Perhe, ystävät ja lähipiiri ovat yrittäjän tärkeitä verkostoja, mutta kyselyissä ja haastatteluissa on syytä etsiä kohderyhmät kauempaa, jotta varmasti saa rehellisiä ja kaunistelemattomia vastauksia, yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars painottaa.
Kun omat asiakassegmenttinsä tunnistaa ja niiden tarpeet ja erikoispiirteet tiedostaa, on markkinoinnin oikea kohdentaminen paljon helpompaa ja todennäköisempää
– Asiakaskokemus on paljon parempi, kun asiakas kokee, että tämä palvelu ja tuote on tarkoitettu juuri minulle ja ottaa huomioon juuri minunlaiseni asiakkaan tarpeet, Räihä-Pundars lisää.
- Kohderyhmän tai -ryhmien valinta ja priorisointi: On tärkeää tunnistaa, mitkä segmentit ovat kannattavimpia ja keskittyä niihin.
- Asiakaspolun hahmottaminen eri segmenteille: On tärkeää ymmärtää, miten palvella kunkin segmentin tarpeita parhaiten ja mitä nämä segmentit odottavat tuotteelta tai palvelulta.