Uutiset

Markkinointistrategian rakentaminen

Kun olet saanut kattavan käsityksen markkinoista ja asiakassegmenteistä, seuraava askel on rakentaa tehokas markkinointistrategia, joka auttaa saavuttamaan liiketoimintatavoitteesi ja parantamaan asiakaskokemusta.

kuvituskuva viestintä

 

Aloita markkinoinnin tavoitteiden asettamisesta

Mieti ensimmäisenä, mitä halutaan saavuttaa, sillä selkeiden ja mitattavien tavoitteiden asettaminen on tärkeää. Tämä voi sisältää myynnin kasvattamisen, markkinaosuuden lisäämisen tai asiakastyytyväisyyden parantamisen.

Markkinointikanavien valitsemisessa ja käyttöönotossa on pohdittava sekä perinteisiä ja digitaalisia kanavia, sillä on tärkeää valita oikeat kanavat kohdeyleisösi saavuttamiseksi.

– Perinteiset kanavat eli printtimainonta kuten lehti-ilmoitukset ja mainoskirjeet, voivat täydentää digitaalisia kanavia, kuten sosiaalista mediaa ja sähköpostimarkkinointia. Kanavien valinnassa merkitystä on myös käytettävissä olevilla resursseilla, sillä markkinointi ei suinkaan ole ilmaista, viestintäpäällikkö Johanna Hietikko-Koljonen toteaa ja jatkaa:

– Jos markkinointiin on käytettävissä vain vähän rahaa, on entistäkin tärkeämpää suunnitella huolella, jotta ei ole tule tehtyä vain satunnaisia, toisistaan irrallisia toimenpiteitä ja siten tuhlattua pientä markkinointibudjettia.

Asiakassuhteen ylläpito ja markkinoinnin seuranta

Asiakassuhteiden jatkuva ylläpito on yrityksen toiminnalle elintärkeää. Tämä voi sisältää säännölliset yhteydenotot, asiakaspalvelun parantamisen ja palautteen keräämisen.

– Loppupeleissä millään muulla ei ole merkitystä, jos asiakkaat kokevat saavansa huonoa palvelua, huonoja tuotteita, jäävät tyytymättömiksi ja ehkä kertovat siitä yhdelle tai monelle henkilölle. Timanttisen asiakaskokemuksen tarjoavat yritykset pärjäävät, vaikka tulisi hinnankorotuksia tai joudutaan viestimään toimitushaasteista, jos mielikuva yrityksestä on positiivinen, ei pienet haasteet horjuta sitä niin helposti, Startian johtaja Tommi Virkama muistuttaa.

– Asiakaspalveluhenkisyys, reklamaatioiden nopea käsittely, selkeä ja ystävällinen viestintä, sen jonkun pienen ekstran tarjoaminen asiakkaille ei ole rakettitiedettä, mutta asioita, joihin kannattaa syventyä ja perehtyä. Erityisesti kannattaa ottaa oppia muista yrityksistä, eri alalla toimivistakin. Tarkkailla ja poimia omaan toimintaansa kaikki ne parhaat opit, Virkama jatkaa.

097A1842 1920px

On suositeltavaa pyytää palautetta kaikilta asiakkailta ja seurata aktiivisesti esimerkiksi uutis- ja markkinointikirjeiden avaus- ja klikkausprosentteja, sosiaalisen median tilastoja sekä alennusprosenttien hyödyntämistä ja kampanjoiden vaikutusta myyntiin.

Tagit: