Utveckla, förfina och förbättra – Expertens bästa råd för att starta en webbutik
Webbutiker är dagens melodi: år 2019 handlade finländarna för cirka 3,3 miljarder euro på nätet. Man får undra vad som är coronaårets 2020 siffra. Men hur ska en företagare gå till väga med att starta en webbutik? Webcores sakkunnig Joakim Östman gav sina bästa tips på Nyföretagscentrum Startias webbinar den 12 januari.
Webbutiker är dagens melodi: år 2019 handlade finländarna för cirka 3,3 miljarder euro på nätet. Man får undra vad som är coronaårets 2020 siffra. Men hur ska en företagare gå till väga med att starta en webbutik? Webcores sakkunnig Joakim Östman gav sina bästa tips på Nyföretagscentrum Startias webbinar den 12 januari.
– Speciellt för småföretagare är det värt att utnyttja de möjligheter som digitaliseringen och internet erbjuder. Webbutiker börjar vara en självklar köpkanal för de flesta konsumenter, vilket man absolut borde dra nytta av, påminner Östman.
Hur går man till väga?
Östman råder företagare att fundera över sina avsikter med webbutiken. Hur mycket tid är du villig att lägga på att ta hand om webbutiken och beställningarna? Hur mycket får det kosta och vad förväntar du dig att få ut? Hurdant utseende ska webbutiken ha? Vad är målgruppen, sortimentet, betalningssätten och leveranssätten? Vilka andra funktioner ska finnas?
– När du gör en lista över dina mål och krav, kan Webcore eller någon annan inom branschen hjälpa dig vidare och rekommendera en plattform som bäst passar dina behov, berättar Östman.
Sökmotoroptimering direkt från start
Det går att skapa en webbutik på några dagar, men därefter följer det största arbetet, nämligen inmatning av produkter i sortimentet. Östman råder att använda kategorier och underkategorier med omtanke:
– När det gäller produktbeskrivningar, ska man inte nöja sig med tillverkarens beskrivning, utan man ska tänka på nyckelord för varje produkt för bästa möjliga synlighet i sökmotorer. Man borde ha en utarbetad strategi för sökmotoroptimering direkt från start.
Analysera och estimera
Östman avslutar med sitt viktigaste råd:
– Analysera data och resultat. Hur många besökare har webbutiken och hur många av dem gör en beställning? Hur mycket ökar kampanjer, erbjudanden eller annonser försäljningen? Utveckla, förfina och förbättra oavbrutet. Börja småskaligt men se till att det finns möjligheter för din verksamhet och ditt affärssystem att växa.
Fem tips för framgång:
- Webbutiken ska ha enkel och tydlig navigering och bra produktbeskrivningar med bild och text. Sökmotoroptimering ska beaktas.
- Enkla och förtroendeingivande kassafunktioner. Tillväxten av flera webbutiker bromsas fortfarande upp av kundernas rädsla för att bli lurade. Köpevillkoren samt GDPR ska anges tydligt.
- Bygg förtroende och be kunder om respons för dina produkter. Visa upp kundernas omdömen på webbutiken. Försäkra dig om att kundbetjäningen är tillgänglig och kontaktuppgifter synliga. Lojala, nöjda kunder är nyckeln till framgång.
- Ta hand om smidig leverans inom de leveranstider du lovat och behandla noggrant all feedback, reklamationer och returer.
- Satsa på marknadsföringen. Syns du inte så finns du inte. Utnyttja möjligheterna på sociala medier och annonsera på köp- och försäljningssajter. Utnyttja kundlistor och skicka nyhetsbrev. Blogga om dina produkter.
- Läs även: Sociala medier ändras, webbplatser består – Experten tipsar om webbplatser
- Följ vår annonsering om kommande webbinarier bland annat på Startias Instagram-konto.