Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen
Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.
Verkkokauppa on tätä päivää, sillä vuonna 2019 suomalaiset kuluttivat verkko-ostoksiinsa jopa 3,3 miljardia euroa. Mikähän mahtaa olla koronavuoden 2020 lukema? Mutta miten yrittäjän olisi syytä lähteä liikkeelle verkkokaupan perustamisessa? Webcoren asiantuntija Joakim Östman kertoi Uusyrityskeskus Startian webinaarissa 12.1. parhaat vinkkinsä.
– Pienyrittäjän erityisesti kannattaa hyödyntää digitalisaation ja internetin tarjoamat mahdollisuudet. Verkkokauppa alkaa olla useimmille kuluttajille täysin itsestään selvä kanava, mikä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, Östman muistuttaa.
Mistä lähteä liikkeelle?
Östman neuvoo yrittäjiä miettimään muun muassa omia tavoitteitaan kaupan suhteen. Paljonko on valmis käyttämään aikaa verkkokaupan ylläpitoon ja tilausten hoitamiseen? Mitä se saa maksaa ja paljonko myyntiä odottaa saavansa? Minkälaista ulkoasua toivoo? Mikä on verkkokaupan kohderyhmä, valikoima, maksutavat ja toimitustavat? Mitä muita toimintoja toivoo verkkokaupalta?
– Kun erittelee huolellisesti sekä tavoitteensa että vaatimuksensa verkkokaupalle ja sen ominaisuuksille, voi Webcore tai muu alan toimija auttaa eteenpäin ja suositella juuri yrittäjän tarpeisiin parhaiten sopivaa alustaa, Östman kertoo.
Hakukoneoptimointia alusta lähtien
Verkkokaupan voi saada pystyyn jo muutamassa päivässä, mutta sen jälkeen edessä on suurin työ eli tuotteiden syöttäminen kaupan valikoimaan. Östman neuvoo miettimään huolellisesti tuotekategoriat ja niiden alakategoriat:
– Tuotteiden kuvailussa ei saa tyytyä vain valmistajan kuvaukseen, vaan on mietittävä jokaisen tuotteen avainsanat, jotta ne saavat hakukoneiden kautta parhaan mahdollisen näkyvyyden. Hakukoneoptimoinnin strategia on oltava valmiina jo heti alusta lähtien.
Analysoi ja arvioi
Östman päättää tärkeimpään neuvoonsa:
– Analysoi dataa ja arvioi tuloksia. Paljonko verkkokaupassa on kävijöitä, moniko tekee tilauksen? Paljonko kampanjat, tarjoukset tai mainokset lisäävät myyntiä? Kehitä, hienosäädä ja paranna jatkuvasti. Vaikka aloittaisit verkkokaupan pienessä mittakaavassa, varmista, että toimintasi ja verkkokauppajärjestelmäsi tarjoaa mahdollisuudet myös kasvuun.
Viisi vinkkiä onnistumiseen:
- Verkkokaupassa on oltava selkeä ja yksinkertainen navigointi, hyvät tuotekuvaukset kuvineen sekä hakukoneoptimointi huomioituna.
- Maksuvaihtoehtojen on oltava yksinkertaiset ja luottamusta herättävät. Monen verkkokaupan kasvua hidastaa edelleen asiakkaiden pelko siitä, että he tulevat huijatuiksi. Kauppaehdot on käytävä selkeästi ilmi, samoin GDPR:stä on huolehdittava.
- Rakenna luottamusta ja pyydä asiakkailta arvioita tuotteista. Laita asiakkaiden antamat arviot esille verkkokauppaan. Varmista, että asiakaspalvelusi on saavutettavissa ja yhteydenottokeinot näkyvillä. Uskolliset, tyytyväiset asiakkaat ovat menestyksen avain.
- Huolehdi sujuvasta toimituksesta lupaamiesi toimitusaikojen puitteissa ja käsittele tarkasti kaikki palautteet, reklamaatiot ja asiakaspalautukset.
- Panosta markkinointiin. Jos verkkokauppaasi ei näy, sitä ei ole olemassa. Hyödynnä sosiaalisen median mahdollisuuksia ja mainosta osto- ja myyntisivustoilla. Hyödynnä asiakaslistoja ja lähetä uutiskirjeitä. Kerro tuotteistasi vaikkapa myös blogissasi.
Lue myös: Sosiaaliset mediat muuttuvat, kotisivut pysyvät – Asiantuntijan vinkit kotisivujen perustamiseen
Webinaari verkkokaupan perustamisesta järjestetään suomenkielisenä hieman myöhempänä ajankohtana. Seuraa Uusyrityskeskus Startian ilmoittelua esim. Instagramissa.