Sosiaaliset mediat muuttuvat, kotisivut pysyvät – Asiantuntijan vinkit kotisivujen perustamiseen
Ajat muuttuvat ja viestintä muuttuu. Sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvasti, osa tippuu joukosta ja uusia syntyy. Siksi yrityksellä kannattaakin olla pysyvä tukikohta muuttuvassa maailmassa: kotisivut. Kotisivujen suunnitteluun erikoistunut Uusyrityskeskus Startian asiantuntija Kim Roukus tarjoili parhaat vinkkinsä kotisivujen perustamista suunnitteleville yrittäjille webinaarissa 19.1.
Ajat muuttuvat ja viestintä muuttuu. Sosiaalisen median kanavat kehittyvät jatkuvasti, osa tippuu joukosta ja uusia syntyy. Siksi yrityksellä kannattaakin olla pysyvä tukikohta muuttuvassa maailmassa: kotisivut. Kotisivujen suunnitteluun erikoistunut Uusyrityskeskus Startian asiantuntija Kim Roukus tarjoili parhaat vinkkinsä kotisivujen perustamista suunnitteleville yrittäjille webinaarissa 19.1.
– Ennen kotisivut olivat oikeastaan ainoa yrityksen digitaalinen sijaintipaikka, nykyään rinnalla voi olla monenlaisia eri alustoja. Yrityksellä on kuitenkin hyvä olla kotisivut useammastakin syystä. Yksi syy on se, että kotisivujen rakenne, sisältö ja ilme ovat täysin omissa käsissä, kun taas some-alustoilla niihin ei voi vaikuttaa, Roukus toteaa.
Ennakoi ja suunnittele hyvissä ajoin
Jo yrityksen perustamisvaiheessa kannattaa miettiä yritykselle sopivaa verkkotunnusta. Roukus suosittelee varaamaan ainakin fi- ja com-verkkotunnukset itselle hyvissä ajoin, jopa ennen yrityksen perustamista, jottei käy niin, ettei aiottua verkkotunnusta olekaan enää saatavilla toiminnan alkaessa. Lisäksi verkkotunnuksen hallinta on hyvä pitää omissa käsissä, jolloin sivujen mahdollinen siirtäminen eri alustalle on paljon yksinkertaisempaa.
– Verkkotunnuksenhan ei tarvitse olla sama kuin yrityksen nimi, mutta kannattaa miettiä, kuinka suuri imagoriski on, jos yrityksen nimisen verkkotunnuksen takaa löytyy jotain sopimatonta sisältöä, Roukus varoittaa.
Hän suosittelee suunnittelemaan verkkosivujen rakennetta ja sisältöä jo ennen kuin sivuja on tarkoitus ryhtyä luomaan. Jos hätäilee ja lähtee tekemään ennen kuin tietää, mitä haluaa, voi joku olennainen osa jäädä puuttumaan, ja sitä voi olla vaikea lisätä jälkeenpäin.
Markkinoi yritystäsi, älä palveluntarjoajaa
Toinen hyvä syy perustaa kotisivut on se, että kaiken markkinoinnin olisi hyvä ohjata asiakkaat yrityksen oman sisällön pariin. Jos yrityksellä on esimerkiksi vain sosiaalisen median tili, osoitteessa on väistämättä aina kyseisen palveluntarjoajan nimi, eikä epämääräinen osoite välttämättä anna uskottavaa kuvaa.
– Mitä jos kyseinen alusta kaatuukin? Yhtäkkiä yrityksellä ei ole mitään, mihin ohjata liikennettä. Täytyy muistaa, että nykyään asiakkaat etsivät esimerkiksi yrityksen yhteystietoja juuri netistä, Roukus muistuttaa.
– Ei kannata kuitenkaan olettaa, että asiakkaat löytävät sivusi helposti, eli on hyvä hajauttaa sisältöä eri palveluihin ja linkittää niistä takaisin kotisivuillesi. Some-kanavat ja blogitekstit ovat hyviä tähän tarkoitukseen.
Valitse itsellesi sopiva alusta
Kotisivujen luomiseen on olemassa lukuisia eri vaihtoehtoja: sivut voi koodata itse, julkaisujärjestelmää voi ylläpitää omalla palvelimella tai webhotellissa, tai sivut voi luoda pilvipalvelutyökalulla. Yrittäjän täytyy miettiä, mikä on itselle sopivin vaihtoehto sivujen rakentamisen ja ylläpidon kannalta.
– Valmiiden työkalujen avulla sisältöä pystyy helposti syöttämään ja muuttamaan itse, eikä sisällön päivitykseen tällöin tarvitse ulkopuolista apua, Roukus toteaa.
Hakukoneoptimoi ja muista mobiili
Sisältöä miettiessä on hyvä pitää mielessä, että kaikki tekstit kannattaa laatia hakukoneita silmällä pitäen.
– Valitettava tosiasia on, että puolet energiasta tekstin suunnittelussa kannattaa suunnata hakukoneille. Liioitella ei saa, koska teennäisestä avainsanojen viljelemisestä rokotetaan näkyvyydessä, mutta hakukoneoptimointi kannattaa ottaa vakavasti, Roukus painottaa.
Toinen vakavasti otettava seikka on mobiilikäyttäjien määrä: nykyään lähes kaikki käyttävät mobiililaitteita tiedon etsimiseen netistä. Mobiilioptimoidut sivut ovat siis ennemminkin oletus kuin lisäpalvelu.
Pidä oma tyylisi
Tekstin sopivalle määrälle, kuvien oikealle koolle tai sivujen parhaalle rakenteelle ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa nyrkkisääntöä.
– Tärkeintä on, että sivut vastaavat sinun yrityksesi tavoitteita ja sopivat yrityksesi ilmeeseen, Roukus toteaa.
- Katso webinaaritallenne: Kotisivut yritykselle – miksi ja minkälaiset? 19.1.2021
- Lue myös: Kehitä, hienosäädä ja paranna – Asiantuntijan parhaat neuvot verkkokaupan aloittamiseen
- Tarvitsetko apua kotisivujen suunnitteluun? Startian asiantuntijaverkostossa on useampia verkkosivusuunnittelun osaajia.