Nyheter

Sociala medier ändras, webbplatser består – Experten tipsar om webbplatser

26.1.2021
-

Tiderna ändras och kommunikationen likaså. Sociala mediekanaler utvecklas ständigt, en del faller bort och nya bildas. Därför bör ett företag ha en bestående bas i den föränderliga världen: en webbplats. Nyföretagscentrum Startias sakkunnig Kim Roukus, som är specialiserad på webbdesign, gav sina bästa tips till företagare som planerar att skapa en webbplats på Startias webbinar den 19 januari.

kotisivuwebinaari 600px

Tiderna ändras och kommunikationen likaså. Sociala mediekanaler utvecklas ständigt, en del faller bort och nya bildas. Därför bör ett företag ha en bestående bas i den föränderliga världen: en webbplats. Nyföretagscentrum Startias sakkunnig Kim Roukus, som är specialiserad på webbdesign, gav sina bästa tips till företagare som planerar att skapa en webbplats på Startias webbinar den 19 januari.

– Förr i tiden var en webbplats egentligen företagets enda digitala tillhåll, nuförtiden kan man ha parallellt flera olika slags kanaler. Det är ändå bra för ett företag att ha en webbplats av flera orsaker. En orsak är att webbplatsens struktur, innehåll och utseende har man helt och hållet i sina egna händer, medan de inte går att påverka när det gäller some-kanaler, konstaterar Roukus.

Förutse och planera i god tid

Redan när man grundar ett företag lönar det sig att fundera på en passlig domän för företaget. Roukus rekommenderar att reservera fi- och com-domänen redan i god tid, till och med innan företaget grundas, så att man inte blir utan den domän man önskar när verksamheten startas. Dessutom är det bra att själv hålla kontrollen över domänen, så att en eventuell flytt av webbplatsen till en annan plattform blir mycket smidigare.

– Domänen behöver ju inte vara densamma som företagets namn, men man bör fundera hur stor skada det kan göra för företagets image ifall det finns något olämpligt innehåll bakom domänen med samma namn, varnar Roukus.

Han rekommenderar att planera webbplatsens struktur och innehåll redan innan det är meningen att börja skapa sidorna. Om man förhastar sig och sätter igång innan man vet vad man vill, kan något väsentligt utebli och sådant kan vara svårt att lägga till i efterskott.

Marknadsför ditt företag, inte tjänsteleverantören

En annan bra orsak att grunda en webbplats är att all marknadsföring borde styra kunderna till företagets eget innehåll. Om företaget bara har till exempel ett socialt mediekonto, kommer adressen oundvikligen att innehålla namnet på tjänsteleverantören i fråga, och en oklar adress kommer nödvändigtvis inte att ge en övertygande bild.

– Tänk om plattformen i fråga går omkull? Plötsligt har företaget ingenstans att styra trafiken. Man måste komma ihåg att nuförtiden söker kunder till exempel företagets kontaktuppgifter på nätet, påminner Roukus.

– Du ska dock inte anta att kunderna enkelt hittar dina sidor, så det är bra att sprida innehåll över olika tjänster och länka tillbaka från dem till din webbplats. Some-kanaler och bloggtexter är bra för detta ändamål.

Välj en plattform som passar dig

Det finns flera olika alternativ på hur man kan skapa en webbplats: man kan koda sidorna själv, man kan upprätthålla publiceringssystemet på en egen server eller på ett webbhotell, eller så kan man skapa sidorna med ett molntjänstverktyg. Företagaren måste överväga vilket alternativ passar bäst en själv, när det kommer till uppbyggandet och upprätthållandet av webbplatsen.

– Med hjälp av färdiga verktyg är det enkelt att mata in och ändra innehållet själv, och då behöver man inte utomstående hjälp till innehållsuppdateringen, konstaterar Roukus.

Optimera för sökmotorer och mobila enheter

När man funderar på innehåll är det viktigt att komma ihåg att alla texter borde skrivas med sökmotorer i åtanke.

– Det förtretliga faktum är att halva energin ska riktas till sökmotorer när man planerar texterna. Man ska inte överdriva, eftersom synligheten försämras om man använder tillgjort mycket nyckelord, men sökmotoroptimeringen ska tas på allvar, poängterar Roukus.

En annan faktor som ska tas på allvar är antalet mobilanvändare: nuförtiden använder de flesta mobilapparater till att söka information på nätet. Mobilanpassade sidor är alltså mer av en standard, inte en tilläggstjänst.

Behåll din egen stil

Det finns ingen exakt tumregel för en passlig mängd text, rätt bildstorlek eller den bästa sidostrukturen.

– Viktigast är att webbplatsen motsvarar ditt företags mål och passar ditt företags framtoning, konstaterar Roukus.

 

Boka tid hos företagsrådgivare

Taggar: