Samarbete behövs för att förverkliga gigalogistik
Det traditionella logistikforumet som organiserades av VASEK 19.1 samlade regionens logistikoperatörer och speditörer över en frukost. Vasas stadsdirektör och ledare för GigaVaasa-teamet, Tomas Häyry öppnade evenemanget och påminde lyssnarna om det arbete som redan har gjorts för att utveckla batterivärdekedjan och vad som fortfarande finns kvar att göra:
Tomas Häyry och Paul Lorck-Olafsen
Det traditionella logistikforumet som organiserades av VASEK 19.1 samlade regionens logistikoperatörer och speditörer över en frukost. Vasas stadsdirektör och ledare för GigaVaasa-teamet, Tomas Häyry öppnade evenemanget och påminde lyssnarna om det arbete som redan har gjorts för att utveckla batterivärdekedjan och vad som fortfarande finns kvar att göra:
– I början av arbetet tog Giga teamet tag i hela värdekedjan och undersökte var Vasaregionens styrkor finns, där vi kan vara bättre än andra. Kortare logistikflöden och rikligt med förnybar energi till ett rimligt pris är de punkter där GigaVaasa-området sticker ut.
– En yta på 350 hektar är avsedd för den kemiska industrin. Vägar har färdigställts och det är möjligt att besöka området. En planeringsreservation har nyligen beviljats för elstationen i området och cirka 20 miljoner euro kommer att spenderas på vägförbindelser och vatten och annan infra under året. Vi måste vara redo inför byggstart 2024. Då måste logistiken också vara involverad. Det är värt att hoppa på det här tåget nu! säger Häyry och riktar sig till logistikoperatörerna i rummet.
Vi behöver komma igång med befintliga resurser
Paul Lorck-Olafsen, Vice President Shipping & Logistigs från FREYR betonade betydelsen av samarbete:
– Hela batterivärdekedja och produktionskedja som både börjar och slutar med logistik , kräver ett nära samarbete, eftersom ingen operatör kan klara sig ensam. Det är därför viktigt att vi möts många gånger och löser olika utmaningar tillsammans, undersöker materialflöden och försöker förkorta logistikkedjorna.
Lorck-Olafsen erinrade om vikten av det nordiska batteribältet och batterivärdekedjan för miljön, eftersom transporten av råvaror från Kina till Europa och tillbaka inte är hållbar. Enligt honom kommer byggandet av en gigafactory och logistikkedja i Vasas green field-område att stödja satsningen på minskade koldioxidutsläpp och lokalisering:
”FREYR avser att utnyttja och vidareutveckla befintlig regional infrastruktur och know-how för att utveckla de mest effektiva och hållbara logistiklösningarna för FREYR-verksamheten.”
Inte för mycket extra tid för logistikplanering
Joni Lehtinen (till vänster i bilden ovan) och Petri Palo från VR Transpoint introducerade företagets logistiktjänster, som körs både på spår och på gummihjul. VR Transpoint är ett viktigt stöd för industriföretag och vill också vara en strategisk partner.
– Tid är pengar, det vill säga om det är 12 till 16 månader tills verksamheten kör igång, är det ganska kort tid för strategisk planering av logistiska förbindelser, men det är ändå möjligt, sade Palo.
– VR Transpoint har mer än 8 000 vagnar till sitt förfogande, 80 olika modeller. Vissa modeller har en container som kan transporteras på både spår och lastbilar. Vi försöker också alltid hitta lokala operatörer och förare och ta hänsyn till säkerheten på rutterna.
Till sist presenterade utvecklingsdirektör Riitta Björkenheim planerna för ett industrispår som planeras till GigaVaasa-området:
– Den har en längd på 750 meter, det består av två till tre spår och kostnaden är cirka 3,5 miljoner euro, sade Björkenheim och riktade sina ord specifikt till VR Transpoint:
– Vi hoppas att vi får ert stöd i denna fråga, liksom för en reservation för den framtida hållplatsen, som kanske i nästa steg kommer att behövas för persontransporter till området som nu byggs.