Uutiset

Yhteistyötä tarvitaan gigalogistiikan toteuttamiseen

26.1.2023
-

VASEKin järjestämä perinteinen Logistiikkafoorumi keräsi 19.1. seudun logistiikka- ja huolitsijatoimijat aamiaisen äärelle. Tilaisuuden avannut Vaasan kaupunginjohtaja ja GigaVaasa -tiimin vetäjä Tomas Häyry muistutti kuulijoita siitä työstä, jota akkuarvoketjun kehittämiseksi on jo tehty ja mitä kaikkea on vielä edessä:

IMG 3452rTomas Häyry ja Paul Lorck-Olafsen

VASEKin järjestämä perinteinen Logistiikkafoorumi keräsi 19.1. seudun logistiikka- ja huolitsijatoimijat aamiaisen äärelle. Tilaisuuden avannut Vaasan kaupunginjohtaja ja GigaVaasa -tiimin vetäjä Tomas Häyry muistutti kuulijoita siitä työstä, jota akkuarvoketjun kehittämiseksi on jo tehty ja mitä kaikkea on vielä edessä:

– Gigatiimi tarttui heti työn alkuvaiheessa koko arvoketjuun ja tutki mistä kohtaa löytyy ne Vaasan seudun vahvuudet, missä voimme olla parempia kuin muut. Lyhyemmät logistiikkavirrat ja runsaasti käytössä oleva uusiutuva energia kohtuulliseen hintaan ovat ne seikat, joilla GigaVaasa-alue erottuu muista.

– Kemianteollisuudelle on kaavoitettu 350 hehtaarin alue. Sinne on rakennettu tiet, joten sinne voi tällä hetkellä suunnata vaikka viikonloppuajelulle. Alueen sähköasemalle on äskettäin myönnetty suunnitteluvaraus ja tieyhteyksiin sekä vesi- ja muuhun infraan käytetään tämän vuoden aikana noin 20 miljoonaa euroa. Meidän pitää olla valmiina, kun rakennustyöt alkavat vuonna 2024. Silloin myös logistiikan pitää olla mukana. Tähän junaan kannattaa hypätä nyt! Häyry kehotti logistiikkatoimijoita.

Lähdetään liikkeelle olemassa olevilla resursseilla

IMG 3501r

Paul Lorck-Olafsen, Vice President Shipping & Logistigs FREYRiltä painotti yhteistyön merkitystä:

– Koko akkuarvoketju ja tuotantoketju lähtien logistiikasta ja päättyen logistiikkaan edellyttää tiivistä yhteistyötä, sillä mikään toimija ei selviä omillaan. Siksi on tärkeää, että tapaamme näin ja tapaamme vastakin sekä ratkaisemme erilaisia haasteita, tarkastelemme materiaalivirtoja ja pyrimme lyhentämään logistiikkaketjuja yhteistyössä.

Lorck-Olafsen muistutti pohjoismaisen akkuvyöhykkeen ja akkuarvoketjun merkityksestä ympäristölle, sillä raaka-aineiden kuljettaminen Kiinasta Eurooppaan ja takaisin ei ole kestävää. Hänen mukaansa gigatehtaan ja logistiikkaketjun rakentaminen Vaasan green field -alueelle tukee hiilestä irtautumis- ja lokalisointitavoitetta:

”FREYR aikoo hyödyntää ja kehittää edelleen olemassa olevaa alueellista infrastruktuuria ja osaamista kehittäessään tehokkaimpia ja kestävimpiä logistisia ratkaisuja FREYRin toimintaan.”

Ei liiemmin ylimääräistä aikaa logistiikan suunnittelulle

IMG 6415r

Joni Lehtinen (vas. kuvassa yllä) ja Petri Palo VR Transpointilta esittelivät yhtiön logistiikkapalveluita, jotka kulkevat sekä raiteilla että kumipyörillä. VR Transpoint on tärkeä tuki teollisuusyrityksille ja haluaa olla myös strateginen kumppani.

– Aika on rahaa, eli jos toiminnan aloittamiseen on 12–16 kuukautta aikaa, niin onhan se aika vähän logististen yhteyksien strategiseen suunnitteluun, mutta tehtävissä kuitenkin, Palo totesi.

– VR Transpointilla on käytössään yhteensä yli 8 000 vaunua, 80 erilaista mallia. Eräissä malleissa on kontti, jota voidaan kuljettaa sekä raiteilla että rekoilla. Pyrimme aina myös löytämään paikalliset toimijat ja kuljettajat sekä huomioimaan reittien turvallisuus.

IMG 3459r

Kehitysjohtaja Riitta Björkenheim esitteli vielä lopuksi suunnitelmat teollisuusraiteesta, jota suunnitellaan GigaVaasa-alueelle:

– Sillä on pituutta 750 metriä, raiteita on kahdesta kolmeen ja kustannukset ovat noin 3,5 miljoonaa euroa, Björkenheim kertoi ja osoitti sanansa erityisesti VR Transpointin suuntaan:

– Toivomme, että saamme teidän tukenne tässä asiassa, samoin kuin myös varaukselle tulevaa seisaketta varten, jota ehkä seuraavassa vaiheessa tarvitaan rakentuvan alueen henkilöliikenteelle.

 

Tagit: