Marknadsföring är inget man sköter med vänstra handen, utan den ska vara planerad och lagenlig
På Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias och Vaasan yrittäjäts evenemang 30 mars fick Startias expertpartners Creamarketing, Esa Siltaloppi Media och DKCO komma till tals och berätta för cirka 30 företagare om marknadsföring och hur den sköts planerat och effektivt.
Peter Hellström
På Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias och Vaasan yrittäjäts evenemang 30 mars fick Startias expertpartners Creamarketing, Esa Siltaloppi Media och DKCO komma till tals och berätta för cirka 30 företagare om marknadsföring och hur den sköts planerat och effektivt.
Tänk igenom och planera
Creamarketing erbjuder webbsidor, bokningssystem och webbutiker. Deras försäljare Peter Hellström ondgjorde sig över att man inte alltid tar webbsidorna på allvar:
– Man skapar bara sina webbsidor och that’s it.
Hellström uppmanade företagarna att noga tänka igenom vilken den egna målgruppen är, dvs. vilken kundkrets man vill nå. Speciellt i ett tvåspråkigt område, eller om man vill ut på den internationella marknaden, är det väldigt viktigt att webbplatsen, webbutiken och textinnehållet är språkligt korrekt.
– Och man kan inte längre blunda för sociala medier. Även om företagaren själv inte vill förekomma på sociala medier, bör dock företaget finnas på de platser där kunderna rör sig och numera använder så gott som alla något av de sociala medierna.
Hellström påminde också om sökmotoroptimering, möjligheterna med Google adwords och det faktum att e-posten fortfarande är en mycket välfungerande och effektiv marknadsföringskanal. Han lyfte även fram hur viktigt det är med CRM, dvs. kunddatasystem. Företagaren måste känna till vad kunden senast köpt och vilka produkter eller tjänster man kan erbjuda framöver.
– Elektronisk marknadsföring och marknadsföring i allmänhet består av många olika delar. Därför är det bra om företagaren tänker över vilka delar som passar för det egna företaget och sedan genomför dem enligt en uppgjord plan, sade Hellström avslutningsvis.
Erbjud lösningar på problem eller underhållning
Priska Autio från Esa Siltaloppi Media framhöll att även om det är nödvändigt att finnas på sociala medier, så måste man inte synas på alla dessa kanaler:
– Välj de kanaler som känns naturliga för ditt företag och var aktiv på dessa. Det egna innehållet, må det sedan vara bilder, videor eller något annat, bör ge följarna dvs. de potentiella kunderna ett tilläggsvärde och en orsak att följa företaget. Det är alltid bra att föra fram den egna sakkunskapen och erbjuda lösningar på kundernas problem. Att enbart hålla på och truga ”köp, köp!” fungerar inte, påminner Autio.
Också Autio betonade vikten av regelbundenhet och planenlighet och uppmanade företagarna att skapa en enhetlig bild och stil för företaget i alla kanaler. Enhetlighet innebär dock inte att man kopierar samma innehåll och publicerar i alla kanaler.
Esa Siltaloppi Media erbjuder företagsvideor för företag och filmning av företagens egna vloggar. Enligt Autio är en rörlig bild mycket effektivare än enbart en bild för att få besökaren att stanna till och titta.
– Också i en video kan man föra fram sin egen expertis eller enbart försöka underhålla tittaren, det viktiga är att man skapar en positiv bild av företaget, konstaterar Autio.
Ta det säkra före det osäkra
Tobias Björkström och Oskar Sundelin från Advokatbyrå DKCO
Advokatbyrå DKCO:s Tobias Björkström och Oskar Sundelin tog med hjälp av exempelfall fram olika problem- eller riskområden gällande webbsidor, aktivitet på sociala medier och webbutiker. De påminde om upphovsrättsskyddet för foton och användningstillstånd för bilder som används i marknadsföringen samt om att marknadsföringen i till exempel adwords inte får bygga på någon annans varumärke. De här sakerna skapade ivrig diskussion bland åhörarna och det ställdes många preciserande frågor.
Speciellt gällande webbutiker finns det många avtalsfrågor att beakta och på kort tid lyfte Björkström och Sundelin fram kraven som konsumentskyddslagen ställer på näthandeln och påminde om att man bör tillämpa handelns standardvillkor i samband med en köphändelse i en webbutik.
– Många branscher har sina egna standardvillkor som kan skräddarsys för det egna företagets bruk. Vill man vara på den säkra sidan vänder man sig till en jurist som säkerställer att standardvillkoren uppfyller kraven för just det egna företaget, påminde Björkström.
Företagaren bör även noggrant sätta sig in i återförsäljningsavtal, avtal med underleverantörer eller varför inte avtalet man gör med leverantören av plattformen för webbutiken. Personuppgiftslagen gäller även en företagare som registrerar kunduppgifter.
– Det är många saker man på förhand bör tänka igenom omsorgsfullt, för det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra, konstaterade Sundelin avslutningsvis.
Tommi Virkama från Startia och Maija Aarnio från Vaasan yrittäjät
Creamarketing, presentation (på finska)
Esa Siltaloppi Media, presentation (på finska)
DKCO, presentation (på finska)
[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]
[contact_member,name=Maija Aarnio,id=21,details=Name]