Uutiset

Markkinointia ei hoideta vasemmalla kädellä vaan suunnitellusti ja lakeja noudattaen

31.3.2017
-

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja Vaasan yrittäjät päästivät 30.3. tilaisuudessaan Startian asiantuntijakumppani-yritykset Creamarketingin, Esa Siltaloppi Median ja DKCO:n ääneen ja kertomaan noin 30-päiselle yrittäjäyleisölle markkinoinnista ja siitä, miten se hoidetaan suunnitellusti ja tehokkaasti.

Peter Hallstrom 600pxPeter Hellström

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja Vaasan yrittäjät päästivät 30.3. tilaisuudessaan Startian asiantuntijakumppani-yritykset Creamarketingin, Esa Siltaloppi Median ja DKCO:n ääneen ja kertomaan noin 30-päiselle yrittäjäyleisölle markkinoinnista ja siitä, miten se hoidetaan suunnitellusti ja tehokkaasti.

Mieti ja suunnittele

Verkkosivuja, varausjärjestelmiä ja verkkokauppoja tarjoavan Creamarketingin myyjä Peter Hellström harmitteli, ettei verkkosivuja oteta aina ihan tosissaan:

– Kotisivut vain tehdään ja that’s it.

Hellström kehotti yrittäjiä miettimään tarkasti oman kohderyhmänsä eli tavoiteltavan asiakaskunnan, ja erityisesti kaksikielisellä alueella, tai mikäli halutaan ulkomaisille markkinoille, sivuston ja verkkokaupan kieliversiot ja tekstien oikeakielisyys nousee tärkeään asemaan.

– Eikä sosiaalista mediaa voida enää sivuuttaa. Vaikka yrittäjä itse ei haluaisikaan somessa olla, on yrityksen kuitenkin löydyttävä sieltä missä asiakkaat ovat, ja nykyään lähes kaikki ovat jossain sosiaalisen median palvelussa mukana.

Hellström muistutti myös hakukoneoptimoinnista, googlen adwordsin mahdollisuuksista sekä siitä, että myös sähköposti on edelleen erittäin toimiva ja tehokas markkinointikanava. Muistutusta yrittäjille tuli myös CRM:n eli asiakastietojärjestelmän tärkeydestä. Yrittäjän pitää tietää mitä asiakas on viimeksi ostanut ja mitä hänelle voisi jatkossa myydä.

– Sähköiseen markkinointiin ja markkinointiin yleensä sisältyy monia erilaisia paloja, yrittäjän on hyvä miettiä mitkä palasista sopii omaan koriin ja lähteä toteuttamaan niitä suunnitelmallisesti, Hellström päätti puheenvuoronsa.

Tarjoa ratkaisuja ongelmiin tai viihdytä

Priska Autio 300pxPriska Autio Esa Siltaloppi Mediasta muistutti, että vaikka sosiaalisessa mediassa mukana oleminen on välttämätöntä, ei ole pakko olla ihan kaikissa kanavissa:

– Valitse itsellesi luontevat kanavat ja ole valitsemissasi kanavissa aktiivinen. Omilla sisällöillä, oli ne sitten kuvia, videoita tai jotain muuta, pitäisi tarjota seuraajille eli potentiaalisille asiakkaille jotain lisäarvoa ja antaa syy seurata yritystä. Aina on hyvä tuoda esiin omaa asiantuntijuutta ja tarjota ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Pelkkä ”osta, osta!” tuputtaminen ei toimi, Autio muistuttaa.

Myös Autio painotti säännöllisyyden ja suunnitelmallisuuden tärkeyttä ja muistutti hakemaan yritykselle oman yhtenäisen ilmeen ja tyylin kaikkiin kanaviin. Yhtenäisyys ei kuitenkaan tarkoita saman sisällön kopioimista jokaiseen eri kanavaan.

Esa Siltaloppi Media tarjoaa yrityksille yritysvideoita ja yrityksen oman vlogin kuvaamista. Aution mukaan liikkuva kuva pysäyttää seuraajan katsomaan paljon tehokkaammin kuin pelkkä kuva.

– Myös videolla voi tuoda esiin omaa asiantuntijuutta tai pyrkiä puhtaasti vain viihdyttämään katsojia, tärkeintä on jättää positiivinen mielikuva, Autio toteaa.

Parempi katsoa kuin katua

DKCO Tobias Oscar 600pxTobias Björkström ja Oskar Sundelin Asianajotoimisto DKCO:sta

Asianajotoimisto DKCO:n Tobias Björkström ja Oskar Sundelin toivat esimerkkitapausten avulla esille eri ongelma- tai riskikohtia liittyen kotisivuihin, sosiaalisessa mediassa toimimiseen tai verkkokauppaan. He muistuttivat valokuvien tekijänoikeussuojasta ja markkinointiin käytettävien kuvien kuvausluvista sekä siitä, miten mainontaa ei saa esimerkiksi adwordsissa perustaa toisen tavaramerkkiin. Nämä asiat herättivät yleisössä paljon keskustelua ja tarkentavia kysymyksiä esitettiin runsaasti.

Erityisesti verkkokaupan harjoittamiseen liittyy paljon sopimusasioita, ja lyhyessä ajassa Björkström ja Sundelin toivat esiin kuluttajansuojalain asettamat vaatimukset verkkokaupalle ja muistuttivat kaupan vakioehtojen käyttämisestä verkkokaupan ostotapahtuman yhteydessä.

– Monilla toimialoilla on omia vakioehtoja, joita voi räätälöidä oman yrityksen käyttöön. Turvallista on tietysti kääntyä lakimiehen puoleen ja varmistaa, että vakioehdot täyttävät juuri sen oman yrityksen vaatimukset, Björkström muistutti.

Yrittäjän on myös paneuduttava tarkasti jälleenmyyntisopimuksiin, alihankkijoiden kanssa tehtäviin sopimuksiin tai vaikkapa verkkokauppa-alustan toimittajan kanssa tehtävään sopimukseen. Myös henkilötietolaki koskee asiakastietoja rekisteröivää yrittäjää.

– Montaa asiaa pitää miettiä huolella etukäteen, sillä aina on parempi katsoa kuin katua, Sundelin muistutti lopuksi.

Virkama Aarnio 600pxTommi Virkama Startiasta ja Maija Aarnio Vaasan yrittäjistä

 

Creamarketingin esitys
Esa Siltaloppi Median esitys
DKCO:n esitys

 

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

[contact_member,name=Maija Aarnio,id=21,details=Name]

 

StartiaUYKIns 400px