Kvalitet och öppenhet bär långt på Norges marknader
Lyckas i Norge -seminariet ordnades av VASEK och Viexpo i samarbete med projektet Finnmet Partners den 12.2.2014. Seminariet fungerade också som startskott för VASEKs och Viexpos projekt 17-17-17. Innan tillställningen öppnades av projektansvariga Lasse Pohjala, VASEK och Rainer Rönnback, Viexpo fyllde åhörarna nästan hela Domus Bothnicas Wärtsilä-sal.
Lyckas i Norge -seminariet ordnades av VASEK och Viexpo i samarbete med projektet Finnmet Partners den 12.2.2014. Seminariet fungerade också som startskott för VASEKs och Viexpos projekt 17-17-17. Innan tillställningen öppnades av projektansvariga Lasse Pohjala, VASEK och Rainer Rönnback, Viexpo fyllde åhörarna nästan hela Domus Bothnicas Wärtsilä-sal. Pohjala och Rönnback berättade om hur projektet 17-17-17 fick sin början och de delade med sig av färsk information gällande Norges marknader och möjligheter.
Lyssna på de norska kundernas önskemål
Aluminiumbåttillverkaren Kewatec känner till betydelsen av de norska marknaderna. Jens Ahlskog från Kewatec tycker ändå att en erövring av Norges marknader låter aningen stöddigt.
– Marknaderna är stora och vi är både kulturellt och språkligt nära norrmännen. Att jobba där känns nästan som att jobba på hemmaplan. För norrmännen är produkternas kvalitet ytterst viktigt. Det faktumet går inte att understryka för mycket. Norrmännen är också bra på att betala och de köper gärna produkterna i färdiga paket, likt nyckel i handen -principen. På Norges marknader underlättar även en aktiv marknadsförings- och försäljningsplan. Ärlighet, öppenhet och pålitlighet är också viktiga egenskaper. Norrmännen förväntar sig att deras önskemål blir hörda och sedan uppfyllda, listade Ahlskog.
Företaget Solving, som tillverkar maskiner för förflyttning av tunga laster, halkade in på Norges marknad via en teater. Deras första kund var nämligen en teater som behövde hjälp med att flytta tunga kulisser.
Även Bo-Göran Eriksson har en lista över väsentliga poänger som underlättar förberedandet inför de norska marknaderna:
– Det är viktigt med eftermarknadsföring och servicetjänster. Om företaget har mindre kunder underlättar ett norskt bankkonto affärerna. Större norska företag använder sig av euro. Det lönar sig också att ta reda på sådant som mervärdesskatter och tullavgifter. Den norska kunden vill ha kvalitet, det vill säga produkter med CE-märkning, kvalitetssystem, riskanalys och bra dokumentering.
”Rallybilengelska” inget vidare alternativ
Sakari Koivuniemi från vasaföretaget Citec håller med de tidigare talturerna. Han understryker även vikten av lokala kontakter:
– Den lokala kontakten hjälper företaget finnas nära kunden. Företaget ska känna till sina produkters kommersiella och tekniska sidor till 100 %. Det är en fördel om personalen kan det lokala språket, för speciellt så kallad ”rallybilengelska” väcker inte förtroende, påminner han och tillägger:
– Produkten och företagets portfolio ska hemmastadgas så att de motsvarar den eftersträvade kundgruppens behov. Det finns inga snabbvinster och därför ska grundsakerna vara i skick!
Tammerforsföretaget Katsa Oy:s vice verkställande direktör Tomi Koskinen hörde om seminariet av en slump, och beslöt sig för att delta då han ändå var på väg till Vasaregionen för att besöka några kunder. Katsa Oy tillverkar kraftöverföringskomponenter.
– Vi har redan ett tiotal kunder i Norge, men fler är välkomna. Vi fick våra första norska kunder den traditionella vägen, det vill säga de bad om en offert. Marknaderna i Norge är mäktiga, så det är klart att jag ville komma hit för att få nya tips. Seminariet uppfyllde verkligen mina förväntningar, tackar Koskinen.
– Nu har vi fått ta del uppmuntrande historier från sådana företag som redan lyckats i Norge. Vi blev också påminda om att vara tålmodiga och att ett grundligt föreberedande inte kan framhävas nog, konstaterar Pohjala och fortsätter:
– Projektet 17-17-17 fortsätter med ett ”utbildningsseminarium”, där huvudrollerna delas ut åt norrmän. De får berätta ur kundens synvinkel hur våra företag kan skapa framgångsrika och långvariga kundkontakter i Norge.
Läs mera om projektet 17-17-17
Seminariematerial
Mikä on 17-17-17 ja tuoretta tietoa Norjan markkinoista
Alumiiniosaamista Atlantille, Jens Ahlskog, Kewatec
Till Norge med tunga förflyttningstransporter, Bo-Göran Eriksson, Solving
Insinööriosaamista Norjan energiateollisuudelle, Sakari Koivuniemi, Citec
Vaasan tuotteiden Norjaan globaailssa yrityksessä, Leif Häggblon, ABB Motors
Närmare uppgifter
Lasse Pohjala
0400 629 388
lasse.pohjala@vasek.fi