Uutiset

Norjassa onnistutaan laadulla ja avoimuudella

13.2.2014
-

VASEK ja Viexpo järjestivät yhteistyössä Finnmet Partners -hankkeen kanssa Onnistu Norjassa -seminaarin 12.2.2014. Seminaari oli samalla lähtölaukaus VASEKin ja Viexpon yhteisprojektille 17-17-17. Domus Bothnican Wärtsilä-sali oli lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä kuulijoita.Tilaisuuden avasivat projektia vetävät Lasse Pohjala, VASEK ja Rainer Rönnback, Viexpo.

VASEK ja Viexpo järjestivät yhteistyössä Finnmet Partners -hankkeen kanssa Onnistu Norjassa -seminaarin 12.2.2014. Seminaari oli samalla lähtölaukaus VASEKin ja Viexpon yhteisprojektille 17-17-17. Domus Bothnican Wärtsilä-sali oli lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä kuulijoita.Tilaisuuden avasivat projektia vetävät Lasse Pohjala, VASEK ja Rainer Rönnback, Viexpo. He kertoivat projektin taustoista ja antoivat tuoretta tietoa Norjan markkinoiden laajuudesta ja mahdollisuuksista.

Norjalaisasiakkaan toiveita kuunneltava

Alumiiniveneitä valmistavan Kewatecin Jens Ahlskog hymähti, että Norjan valloittaminen kuulostaa hieman suureelliselta, mutta myönsi markkinoiden tärkeyden.

– Markkinat ovat suuret, norjalaiset ovat kulttuurisesti ja kielellisesti meitä lähellä. On kuin olisi kotimarkkinoilla. Asiakkaat ovat laatutietoisia, joten tuotteiden laadun merkitystä ei voi liikaa painottaa. Norjalaiset ovat hyviä maksajia ja ostavat mielellään valmiita paketteja avaimet käteen -tyylillä. Markkinoilla menestymistä auttaa aktiivinen markkinointi- ja myyntisuunnitelma, josta pidetään kiinni. Rehellisyys, avoimuus ja luotettavuus on muistettava. Norjalaiset odottavat, että heidän toiveitaan kuullaan ja ne toteutetaan, Ahlskog listasi.

Koneita ja laitteita raskaisiin siirtoihin valmistava Solving pääsi Norjan markkinoille yllättävää tietä, nimittäin teatterin kautta. Ensimmäinen asiakas Norjassa oli teatteri, joka tarvitsi tekniikkaa raskaiden lavasteiden siirtämistä varten.

Bo-Göran Eriksson listasi seikkoja, jotka helpottavat valmistautumista:
– Jälkimarkkinointi ja huoltopalvelut ovat tärkeitä. Samoin norjalainen pankkitili auttaa kaupankäyntiä pienten asiakkaiden kanssa. Isot yritykset kyllä toimivat jo euroissa. Arvonlisävero- ja tullausmaksuista kannattaa ottaa hyvin selvää. Asiakas Norjassa odottaa kumppaniltaan laatua eli CE-merkintää ja standardisointia, laatujärjestelmää, riskianalyysejä ja hyvää dokumentointia.

Ei asiointia ”ralliautoenglannilla”

Vaasalaisyritys Citecin Sakari Koivuniemi kertoi yhtyvänsä aikaisempien puhujien kommentteihin täysin. Hän painotti myös paikallisten kontaktien tärkeyttä:

– Paikallinen kontakti auttaa olemaan lähellä asiakasta. Tuote on tunnettava täysin niin kaupallisesti kuin teknisestikin. On myös tärkeää, että henkilöstö puhuu paikallista kieltä. Varsinkaan ”ralliautoenglanti” ei herätä luottamusta, hän muistuttaa ja lisää vielä:

– Tuote ja portfolio on lokalisoitava vastaamaan tavoiteltavan asiakassegmentin tarpeita. Perusasiat kuntoon, sillä pikavoittoja ei ole!

Tamperelaisen voimansiirtokomponentteja valmistavan Katsa Oy:n varatoimitusjohtaja Tomi Koskinen oli sattumalta saanut tiedon tilaisuudesta ja lähti kuulemaan Norjan markkinoista samalla kun vieraili asiakkaiden luona Vaasan seudulla.

– Meillä on jo kymmenkunta asiakasta Norjassa, mutta lisäähän mahtuu aina. Ensimmäiset asiakkaamme saimme Norjasta ihan perinteiseen tapaan: he pyysivät tarjousta ja me annoimme sellaisen. Norjassa on mahtavat markkinat, joten luonnollisesti halusin kuulla mitä hyviä vinkkejä täältä saamme. Seminaari todellakin vastasi odotuksiani. Koskinen kiittelee.

– Nyt olemme kuulleet suomalaisten onnistujien rohkaisevia kertomuksia, mutta myös kehotuksen kärsivällisyyteen ja muistutuksen, että perusteellista valmistautumista ei voi liikaa korostaa, toteaa Pohjala ja jatkaa:
– 17-17-17-projekti jatkuu vuoden toisella neljänneksellä ”koulutusseminaarilla”, jossa pääosassa ovat norjalaiset. He tuovat meille asiakkaan näkökulman kuinka luodaan menestyvä, pitkäaikainen asiakassuhde Norjassa.

Lue lisää 17-17-17-projektista

Seminaarin materiaalit

Mikä on 17-17-17 ja tuoretta tietoa Norjan markkinoista

Alumiiniosaamista Atlantille, Jens Ahlskog, Kewatec

Till Norge med tunga förflyttningstransporter, Bo-Göran Eriksson, Solving

Insinööriosaamista Norjan energiateollisuudelle, Sakari Koivuniemi, Citec

Vaasan tuotteiden Norjaan globaailssa yrityksessä, Leif Häggblon, ABB Motors

 

Lisätietoja

Lasse Pohjala
0400 629 388
lasse.pohjala@vasek.fi