Nyheter

Att sälja är viktigast i en kassakris

4.12.2020
-

Webbinarier, som VASEK arrangerade den 1 och 2 december, fokuserade på småföretagens kassaförvaltning. De exceptionella omständigheterna i år har försatt många företag i ekonomiska svårigheter, men en liknande situation kan också inträffa under så kallade normala förhållanden. Sakkuniga Niina Asujamaa från Viicon och Kjell Ahläng från Convido gav företagare sina bästa råd om såväl tillfälliga som långvariga kassakriser.

Kassa tyhjana kuvituskuva

Webbinarier, som VASEK arrangerade den 1 och 2 december, fokuserade på småföretagens kassaförvaltning. De exceptionella omständigheterna i år har försatt många företag i ekonomiska svårigheter, men en liknande situation kan också inträffa under så kallade normala förhållanden. Sakkuniga Niina Asujamaa från Viicon och Kjell Ahläng från Convido gav företagare sina bästa råd om såväl tillfälliga som långvariga kassakriser.

Asujamaa påminde att ifall kassan verkligen börjar sina, kan det vara för sent att göra korrigerande åtgärder:

– Om omsättningen eller efterfrågan på produkter och tjänster minskar, måste man ta reda på hur man kommer över dessa gropar. Det finns inga magiska trollknep, utan viktigast av allt är noggrann hushållning, poängterade hon.

 Experterna uppmuntrade alla företagare att ta hand om utestående fordringar och att försöka få in pengarna så fort som möjligt, vilket innebär att faktureringen måste hanteras dagligen. Fakturafinansiering eller försäljning av räkningar till ett finansbolag kan också vara en lösning.

– Det finns inget att skämmas för med factoringkredit. Effektiv indrivning är ett av de viktigaste kassaförvaltningssätten, konstaterade Asujamaa.

I företaget är det bra att tänka på hur snart betalningspåminnelser kommer att skickas och hur många som ska skickas innan man börjar driva in sina fordringar. Kunden måste också tydligt informeras om att leveransen av tjänster eller produkter kommer att avbrytas om det finns förfallna fakturor.

Naturligtvis måste man ha som regel i företaget att alltid betala fakturorna enligt förfallodag, men i en tuff situation finns det anledning att förhandla om betalningstider, och i synnerhet med långvariga partners brukar det lyckas.

– Betalningarna som är mest kritiska för affärsverksamheten måste göras i tid. Dessa inkluderar löner, skatter och ArPL-betalningar. Det är möjligt att göra en betalningsplan med skatteverket på MinSkatt. Och man måste absolut hålla sig till den här planen, annars kommer arrangemanget att upphöra, påminde Ahläng och fortsatte:

– Framförallt löner måste man alltid försöka betala i tid, eftersom obetalda löner försämrar arbetets kvalitet och motivationen. I värsta fall sticker företagets viktiga anställda annanstans.

Det är också viktigt för en entreprenör att känna till kostnadsstrukturen för sitt eget företag, att konkurrensutsätta regelbundet till exempel försäkringar och andra avtal, och att noga överväga vilka tjänster som är värda att köpa och vad som kan göras på egen hand. En kassabudget är också till hjälp och din egen bokföringsbyrå eller VASEKs företagsrådgivare kan hjälpa till med en sådan.

– Man ska sträva till att sälja bort ett överstort lager för att få direkt pengar till kassan. Man ska dock inte sälja med förlust eller ge överdimensionerade rabatter, betonade Ahläng.

– Man måste ändå ha försäljning hela tiden. Och om man börjar spara på allt, kommer hela affärsverksamheten att tyna bort. Endast försäljning ger pengar i kassan, påminde Asujamaa och Ahläng.

 

Taggar: