Bokföringsbyrån är företagarens strategiska partner
Många nya företagare funderar hur man bäst sköter om företagets ekonomiska ärenden. Ska man köpa bokförings- och löneberäkningstjänster utifrån eller gör man det själv? Borde man ta i bruk elektronisk bokföring och fakturering eller nöja sig med den traditionella pappersversionen till en början?
Många nya företagare funderar hur man bäst sköter om företagets ekonomiska ärenden. Ska man köpa bokförings- och löneberäkningstjänster utifrån eller gör man det själv? Borde man ta i bruk elektronisk bokföring och fakturering eller nöja sig med den traditionella pappersversionen till en början?
– En bokföringsbyrå sparar företagarens tid då företagaren kan koncentrera sig på sin egen kärnkompetens under tiden som den sakkunniga bokföringsbyrån sköter om företagets bokföring, säger Jan Lundberg som driver Norlics kontor i Korsholm och Vörå.
Personalen på Norlics kontor i Korsholm sköter om sina kunders ekonomiförvaltning och lönehantering.
Han anser att bokföringsbyrån inte bara håller kunden uppdaterad gällande företagets ekonomiska situation utan även kan hjälpa till på andra sätt. I bästa fall är en kompetent bokförare kundföretagets strategiska partner som hjälper kunden att lyckas ännu bättre.
Uppdaterad kompetens
Norlic som har sitt huvudsäte i Jakobstad är en av Finlands största bokföringsbyråer. Sammanlagt har de cirka 100 personer i sin tjänst fördelade på 10 olika kontor.
– I Korsholm och Vörå har vi sammanlagt 20 anställda, en del är bokförare och en del löneräknare. Vi har hög kompetens eftersom våra experter sammanlagt har upp till hundratals år av erfarenhet inom ekonomiförvaltning. Det och den kontinuerliga skolningen garanterar att kunderna får professionell service, säger Lundberg.
Norlic som är en stor bokföringsbyrå har många kunder och många branscher är starkt representerade i deras kundunderlag. Det finns till exempel över hundra pälsproducenter bland Norlics kunder. Det gör det enkelt för Norlic att göra benchmarking med enskilda kunder och jämföra deras siffror med medeltalet i branschen.
– Fastän vi är ett stort företag fungerar våra lokala kontor nära kunden och det är lätt att komma till oss. Varje kund får en egen, utnämnd kontaktperson som man sköter sina ärenden med. Det underlättar uppbyggnaden av ett förtroendefullt förhållande, berättar Lundberg.
Enligt Jan Lundberg baseras förhållandet mellan bokföraren och kunden på förtroende.
Norlics egna IT-avdelning har utvecklat flera elektroniska lösningar som även fungerar i mobila enheter. Ett bra exempel är arbetstidrapporteringssystemet Norlic Ontime.
På kundens villkor
Lundberg anser att det är väldigt viktigt att bokföraren lyssnar på kunden och erbjuder sådan service som kunden behöver. Trots att Norlic besitter stora kunskaper inom elektronisk bokföring, löneräkning och arbetstidrapportering trugas dessa inte på alla kunder. Det som passar för någon fungerar inte alltid för en annan.
En bra bokförare kan presentera företagets ekonomiska siffror så att de öppnar upp sig för företagaren. Norlic erbjuder grafiska presentationssätt som enkelt kan avläsas i det elektroniska bokföringssystemet.
– Vi betjänar våra kunder på deras villkor och vi genomför en noggrann ekonomiförvaltning för att ge våra kunder bästa möjliga förutsättningar för beslutsfattande, säger han. – Vi tar hand om kundens ekonomiförvaltning och lönehantering samt ger råd åt kunden både som företag och som privat person inom ramarna för lagstiftningen.
Bra service hos bokföringsbyrån är
• aktuell
• enkel att använda
• snabb
• effektiv
• noggrann
• kontinuerligt utvecklande
• automatisk
Text: Johanna Haveri
Bilder: Norlic ja Johanna Haveri
Översättning: Milla Eriksson