Tilitoimisto on yrittäjän strateginen kumppani
Moni aloittava yrittäjä pohtii, miten olisi parasta hoitaa yrityksen talousasiat. Ostaako kirjanpito- ja palkanlaskentapalvelu ulkoa vai tehdäkö itse? Pitäisikö ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito ja laskutus vai tyytyä aluksi perinteisesti paperiseen versioon?
Moni aloittava yrittäjä pohtii, miten olisi parasta hoitaa yrityksen talousasiat. Ostaako kirjanpito- ja palkanlaskentapalvelu ulkoa vai tehdäkö itse? Pitäisikö ottaa käyttöön sähköinen kirjanpito ja laskutus vai tyytyä aluksi perinteisesti paperiseen versioon?
– Tilitoimisto säästää yrittäjän aikaa, sillä yrittäjä saa keskittyä omaan ydinosaamiseensa sillä aikaa, kun asiantunteva tilitoimisto hoitaa hänen yrityksensä tilinpidon, sanoo tilitoimisto Norlicin Mustasaaren ja Vöyrin toimistojen vetäjä Jan Lundberg.
Norlicin Mustasaaren toimiston henkilökunta huolehtii asiakkaidensa talous- ja palkkahallinnosta.
Hänen mukaansa tilitoimisto pystyy auttamaan yrittäjää muutoinkin kuin pitämällä tämän ajan tasalla yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Parhaimmillaan osaava kirjanpitäjä on asiakasyrityksen strateginen kumppani, joka auttaa asiakasta menestymään entistä paremmin.
Osaaminen ajan tasalla
Pietarsaaressa pääpaikkaansa pitävä Norlic on yksi Suomen suurimmista tilitoimistosta. Sen palveluksessa on noin 100 henkilöä yhteensä 10 eri toimistossa.
– Mustasaaressa ja Vöyrillä meillä on yhteensä 20 työntekijää, osa kirjanpitäjiä ja osa palkanlaskijoita. Meillä on vahva asiantuntemus, sillä yhteen laskettuna asiantuntijoillamme on jopa satojen vuosien kokemus taloushallinnosta. Se ja jatkuva kouluttautuminen takaavat, että asiakkaat saavat varmasti asiantuntevaa palvelua, Lundberg kehuu.
Isona tilitoimistona Norlicilla on paljon asiakkaita ja moni toimiala on vahvasti edustettuna sen asiakaskunnassa. Esimerkiksi turkistuottajia Norlicin asiakkaissa on toista sataa turkistuottajaa. Sen takia Norlicin on helppo tehdä benchmarkingia yksittäisen asiakkaan kanssa vertaamalla hänen lukujaan alan keskiarvoon.
– Vaikka olemme iso yritys, paikallistoimistomme toimivat lähellä asiakasta ja meitä on helppo lähestyä. Jokainen asiakas saa oman, nimetyn yhteyshenkilönsä, jonka kanssa asioida. Se helpottaa luottamuksellisen suhteen rakentamista, Lundberg kertoo.
Jan Lundbergin mukaan kirjanpitäjän ja asiakkaan suhde perustuu luottamukseen.
Norlicin oma IT-osasto on kehittänyt useita hyviä sähköisiä ratkaisuja, jota toimivat myös mobiililaitteissa. Hyvä esimerkki näistä on Norlic Ontime -työajanseurantajärjestelmä.
Asiakkaan ehdoilla
Lundberg pitää erittäin tärkeänä, että kirjanpitäjä kuuntelee asiakasta ja tarjoaa tälle sellaisia palveluja, joita tämä tarvitsee. Vaikka Norlicilla on vahva osaaminen sähköisessä kirjanpidossa, palkanlaskennassa ja työajanseurannassa, niitä ei tuputeta väkisin kaikille asiakkaille. Mikä sopii yhdelle, ei aina toimi toisen kanssa.
Hyvä kirjanpitäjä osaa esittää yrityksen talousluvut niin, että ne avautuvat yrittäjällä. Norlic tarjoaa sähköiseen kirjanpitojärjestelmään helposti luettavia graafisia esitystapoja.
– Me palvelemme asiakkaita heidän ehdoillaan ja toteutamme tarkkaa taloushallintoa antaaksemme asiakkaallemme mahdollisimman hyvät edellytykset päätöksentekoon, hän sanoo. – Huolehdimme asiakkaan talous- ja palkkahallinnosta sekä neuvomme häntä niin yrityksenä kuin yksityishenkilönä lainsäädännön puitteissa.
Tilitoimiston hyvä palvelu on
• ajantasaista
• helppokäyttöistä
• nopeaa
• tehokasta
• täsmällistä
• jatkuvasti kehittyvää
• automaattista
Teksti: Johanna Haveri
Kuvat: Norlic ja Johanna Haveri