Paketoi vetovoimatekijät myyntivaltiksi – Hankkeesta inspiraatiota Kyrönmaan matkailutoimijoille
Kyrönmaalla vaikuttavat matkailualan toimijat kokoontuivat tammikuun loppupuolella yhteen webinaarin merkeissä, kun Kyrönmaan matkailuhanke polkaistiin toden teolla käyntiin. Mukana linjoilla oli parikymmentä yrittäjää, yhdistyksen edustajaa, aluekehittäjää ja muuta toimijaa, joita yhdistää yksi tekijä: halu kehittää Kyrönmaan valtavan potentiaalista matkailua yhteistyön keinoin.
Kyrönmaalla vaikuttavat matkailualan toimijat kokoontuivat tammikuun loppupuolella yhteen webinaarin merkeissä, kun Kyrönmaan matkailuhanke polkaistiin toden teolla käyntiin. Mukana linjoilla oli parikymmentä yrittäjää, yhdistyksen edustajaa, aluekehittäjää ja muuta toimijaa, joita yhdistää yksi tekijä: halu kehittää Kyrönmaan valtavan potentiaalista matkailua yhteistyön keinoin.
– Alueella on hyviä edellytyksiä tuotepaketeille, joiden avulla matkailijat viipyisivät kohteessa kauemmin. Yrityksillä on myös selkeästi halua ja ideoita kehittää tuotteitaan. Hankkeen avulla voidaan luoda työkaluja, joista on hyötyä ideoiden jatkokehityksessä. Mitä enemmän tietoa eri osa-alueista, sitä parempi tuote, hankkeen projektipäällikkö Peter Källberg toteaa.
Luovaa ajattelua kaivataan
Kyrönmaalaisia kick-off-tilaisuudessa sparraili kuusamolaisen Seikkailuapinat-matkailuyrityksen yksinyrittäjä Heidi Savolainen, jolla on omakohtaista kokemusta rohkeasta innovoimisesta ja nopeasta uuden tuotteen lanseeraamisesta.
– Koronan iskettyä maaliskuussa 2020 minunkin kalenterini tyhjeni viikossa aivan kokonaan. Ei siinä auttanut muu, kuin ajatella luovasti ja ideoida matkailutuotteita, joita pystyy toteuttamaan vallitsevissa olosuhteissa, Savolainen kertoo.
Samanlaista luovuutta hän peräänkuuluttaa niin yhä vallitsevassa koronatilanteessa kuin alueen matkailun kehittämisessä yleensäkin.
– Ideoidaan uutta ja tuunataan vanhaa – joskus kannattaa mennä epämukavuusalueelle ja tehdä jotain vähän repäisevää. Kyrönmaalla voisi tehdä jotain juuri tälle alueelle autenttista, kehittää siitä myyntivaltti, Savolainen pohtii.
Yhdessä aikaiseksi suurempaa – verkostoituminen tärkeää
Pienyrittäjien haaste pandemia-aikana on Savolaisen mukaan se, että yksin on vaikeaa saada järkevää liiketoimintaa aikaiseksi. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan yhdessä yrittäjät pystyvät luomaan kokonaisia tuotepaketteja, jotka saavat matkailijat viipymään alueella pitempiä aikoja, mikä puolestaan hyödyttää kaikkia.
– Verkostosta löytyy monenlaista osaamista, jota tarvitaan kattavien tuotepakettien luomiseen: yksi vuokraa mökkejä, toisella on pikkubussi, kolmas pitää ravintolaa, neljäs tuottaa ohjelmapalveluita, viides hallitsee kielet – ja niin edelleen, Savolainen luettelee.
Peter Källberg ja Heidi Savolainen kehottivat yrittäjiä käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua toistensa kanssa.
Yrittäjien olisi hyvä selvittää, minkälaisia toimijoita ja mitä osaamista omassa verkostossa on. Hankkeessa mukana olevat toimijat olivatkin jo ennen aloitustapahtumaa saaneet käyttöönsä tarkoitusta varten avatun yhteistyöalustan, jonne kaikkia alueen matkailutoimijoita kannustettiin lisäämään omat tietonsa verkoston havainnollistamiseksi.
Tapahtumilla näkyvyyttä
Webinaarin aikana osallistujat pohtivat, mitä kaikkia pienen paikkakunnan suuren yleisön tietoisuuteen nostaneita tapahtumia lähialueella ja koko Suomessa on järjestetty, sekä ideoivat erilaisia kuvitteellisia tapahtumia, joita Kyrönmaalla voisi järjestää.
– Tapahtuma on ajallisesti lyhytkestoinen juttu, mutta sen mukanaan tuoma huomio ja näkyvyys saavat aikaan sen, että itse paikkakunta tulee tutuksi suuremmalle yleisölle. Miettikää vaikka, kuinka moni pikkupaikkakunta muistetaan jostain ihan älyttömästä ideasta lähteneestä tapahtumasta. Kukaan ei kuitenkaan järjestä tapahtumia ihan yksin, vaan mukana on yleensä suuri joukko järjestäjiä, Savolainen herättelee.
Yhteistyön merkitystä ei voi liiaksi korostaa
Källberg kehotti osallistujia käyttämään hyväkseen tilaisuuden verkostoitua muiden alueen toimijoiden kanssa hankkeen tarjoamilla välineillä. Yhteistyön merkitys on kiistaton nyt ja pandemian jälkeen.
– Välittäkää ihmeessä tietoa tästä hankkeesta myös sellaisille Kyrönmaan alueella toimiville yrittäjille, jotka eivät vielä ole mukana. Ja kutsukaa minut kylään yritykseenne! Tulen mielelläni tutustumaan teihin tarkemmin, heti kun vain tilanne sallii fyysiset tapaamiset, Källberg kehottaa.
Kyrönmaan matkailuhankkeessa jatketaan kevään mittaan verkostoitumista niin yhteistyöalustalla kuin työpajojen merkeissä. Tilaa hankkeen uutiskirje, niin saat tiedon tulevista tapahtumista.
Heidi Savolaisen vinkit Kyrönmaan matkailutoimijoille:
- Vetovoimatekijöiden paketointi. Parhaista vetovoimatekijöistä kannattaa luoda myyntivaltti.
- Kestävän matkailun korostaminen. Viesti vastuullisuudestasi. Matkailijat arvostavat kestävän matkailun periaatteiden noudattamista.
- Esteettömyys valttikortiksi. Erityisryhmiin erikoistuminen kannattaa! Kysyntää on, tarjontaa ei.
- Tarinoilla tunnetta. Alueella on mieletön historia, jota kannattaa hyödyntää omassa viestinnässä.
- Ympärivuotisuudella jatkuvuutta. Toiminnasta on pakko rakentaa ympäri vuoden jatkuvaa, laskut on maksettava pääsesongin ulkopuolellakin.