Nyheter

Attraktionsfaktorer som försäljningstrumf – Projekt ger inspiration till Kyrolandets turismaktörer

Turismaktörer verksamma i Kyrolandet samlades i form av ett webbinar i slutet av januari för att på allvar inleda Kyrolandets turismprojekt. Deltagarna bestod av ett tjugotal företagare, föreningsrepresentanter, regionutvecklare och andra aktörer, som delar en gemensam faktor: viljan att utveckla Kyrolandets enormt potentiella turism genom samarbete.

Kick off 600px

Turismaktörer verksamma i Kyrolandet samlades virtuellt i slutet av januari för att på allvar inleda Kyrolandets turismprojekt. Deltagarna bestod av ett tjugotal företagare, föreningsrepresentanter, regionutvecklare och andra aktörer, som delar en gemensam faktor: viljan att utveckla Kyrolandets enormt potentiella turism genom samarbete.

– Området har goda förutsättningar till produktpaket som får besökare att vistas en längre tid i destinationen. Det är tydligt att företagen vill utveckla sina produkter och de har idéer. Där kan projektet hjälpa till och ta fram verktyg så att man får utveckla idéerna vidare. Ju mer information man har om olika delområden, desto bättre produkt, konstaterar projektchef Peter Källberg.

Kreativt tänkande efterlyses

Ensamföretagare Heidi Savolainen från det Kuusamobaserade turismföretaget Seikkailuapinat sparrade deltagarna i kick-off-evenemanget. Hon har själv erfarenhet av att djärvt innovera och lansera en ny produkt.

– När coronan slog till i mars 2020 tömdes även min kalender helt och hållet på en vecka. Vad annat kunde jag göra, än tänka kreativt och uppfinna turismprodukter som det är möjligt att genomföra i de rådande omständigheterna, berättar Savolainen.

Likadan skaparförmåga efterlyser hon såväl i den fortfarande rådande coronasituationen som i turismutvecklande överlag.

– Vi skapar nytt och omarbetar gammalt – ibland lönar det sig att gå in i obehagsområdet och göra något lite rafflande. I Kyrolandet kunde man göra något som är autentiskt just för det här området, utveckla det till en försäljningstrumf, funderar Savolainen.

Tillsammans åstadkommer vi mer – viktigt att nätverka

Utmaningen för småföretagare under pandemin är, enligt Savolainen, att det är svårt att åstadkomma vettig affärsverksamhet på egen hand. Allt behöver man emellertid inte göra ensam: tillsammans kan företagarna skapa hela produktpaket som får besökarna att vistas i området längre tider, vilket i sin tur gynnar alla.

– I nätverket finns mångsidigt kunnande som behövs för att skapa omfattande produktpaket: den ena hyr ut stugor, den andra har en minibuss, den tredje äger en restaurang, den fjärde producerar programtjänster, den femte behärskar språken – och så vidare, listar Savolainen.

Kallberg SavolainenPeter Källberg och Heidi Savolainen uppmuntrade företagarna att ta tillfället i akt och nätverka med varandra.

Företagarna skulle dra nytta av att ta reda på vilka typer av aktörer och vilka färdigheter som finns i deras nätverk. Alla aktörer som är med i projektet hade redan innan projekt-kick-off fått tillgång till en samarbetsplattform som öppnats för detta ändamål. Alla turismaktörer i området uppmanades lägga till sina uppgifter i plattformen för att åskådliggöra nätverket.

Evenemang ger synlighet

Under webbinariet funderade deltagarna på alla de evenemang som arrangerats i närområdet och hela Finland, som ökat allmänhetens medvetenhet om en liten ort, samt bollade idéer om olika påhittade evenemang som man kunde organisera i Kyrolandet.

– Ett evenemang är kortvarigt, men uppmärksamheten och synligheten som det för med sig gör att själva orten blir bekant för den större allmänheten. Tänk fast hur många småorter som är välkända för evenemang som uppkommit ur någon helt huvudlös idé. Men ingen organiserar evenemang helt på egen hand, utan vanligtvis är det en stor grupp arrangörer som gör det tillsammans, ställde Savolainen en tankeväckare.

Vikten av samarbete kan inte överbetonas

Källberg uppmanade deltagarna att ta tillfället i akt och nätverka med aktörerna i området med hjälp av verktygen som projektet erbjuder. Vikten av samarbete är obestridlig nu och efter pandemin.

– Dela gärna information om detta projekt även till sådana företagare i Kyrolandet som ännu inte är med. Och bjud mig på besök till ert företag! Jag kommer gärna och bekantar mig närmare med er så snart situationen tillåter fysiska möten, uppmanar Källberg.

Inom Kyrolandets turismprojekt fortsätter man under vårens lopp att nätverka både på samarbetsplattformen och på workshopar. Beställ projektets nyhetsbrev så får du information om kommande evenemang.

 

 

Heidi Savolainens tips till Kyrolandets turismaktörer:

  • Paketera attraktionsfaktorerna. Gör en försäljningstrumf av de bästa attraktionsfaktorerna.
  • Betona hållbar turism. Kommunicera din hållbarhet. Besökarna uppskattar att man följer principerna om hållbar turism.
  • Tillgänglighet som trumfkort. Det är värt att specialisera sig på specialgrupper! Efterfrågan finns men inget utbud.
  • Framkalla känslor med berättelser. Området har en ofattbar historia som är värd att utnyttja i kommunikationen.
  • Kontinuitet med verksamhet året runt. Det är ett måste att bygga en verksamhet som rullar på året runt. Räkningarna måste betalas även utanför huvudsäsongen.

 

Taggar: