Nuoria kuunnellen – Vetovoimaa ja pitovoimaa etsimässä
Vaasa on katukuvaltaan nuorekas, sillä kaupunki on väkilukuun suhteutettuna Suomen suurin opiskelukaupunki. Peräti joka viides vastaantulija kadulla on korkeakouluopiskelija. – Kun lisää yhtälöön vielä 160 yrityksen kansainvälisen energiateknologiaklusterin ja jatkuvan osaajapulan, ei tarvitse ihmetellä miksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa tekemämme seutumarkkinointityön yhtenä tärkeimmistä tavoitteista lähitulevaisuudessa on vaikuttaa erityisesti nuorten jäämiseen Vaasan seudulle myös opiskelujen jälkeen, markkinointipäällikkö Mari Kattelus kertoo.
Vaasa on katukuvaltaan nuorekas, sillä kaupunki on väkilukuun suhteutettuna Suomen suurin opiskelukaupunki. Peräti joka viides vastaantulija kadulla on korkeakouluopiskelija.
– Kun lisää yhtälöön vielä 160 yrityksen kansainvälisen energiateknologiaklusterin ja jatkuvan osaajapulan, ei tarvitse ihmetellä miksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa tekemämme seutumarkkinointityön yhtenä tärkeimmistä tavoitteista lähitulevaisuudessa on vaikuttaa erityisesti nuorten jäämiseen Vaasan seudulle myös opiskelujen jälkeen, markkinointipäällikkö Mari Kattelus kertoo.
VASEKin strategian mukaisesti seutuviestintä- ja markkinointi on yksi kuntien omistaman kehitysyhtiön päätehtävistä ja siihen on panostettu viimeisten vuosien aikana, koska alueiden välinen kilpailu osaavista työntekijöistä on kasvanut huomattavasti ja tahti kiihtyy tulevaisuudessa entisestään. VASEKilla on seudullisen viestintätyön koordinoiva rooli ja kumppaneina työtä tekemässä lukuisia organisaatioita ja yrityksiä. Tällä hetkellä VASEKilla on yhdessä Vaasan kaupungin kanssa käynnissä imagokampanja, jossa etsitään maailman onnellisinta ihmistä Vaasan seudulta.
VASEK on yhdessä Vaasan kaupungin sekä seudun työnantajien kanssa toteuttanut vuosien aikana useita erilaisia markkinointikampanjoita, jotka on suunnattu nimenomaan millenniaaleille. Tätä työtä jatketaan systemaattisesti, jotta Vaasan tunnettuus kasvaa ja seutu nähtäisiin myös vaihtoehtona mietittäessä omaa työuraa ja asuinpaikkaa.
– Insinöörityöpaikkavaltaisella Vaasan seudulla meillä on miehiä enemmän. Perinteisestä ajattelusta nais- ja miestyöpaikoista tulisi päästä eroon. Siksi meidän onkin tärkeä saada myös tytöt ja naiset kiinnostumaan teknologia-alasta ja miehet esimerkiksi opetus- tai hoitoalasta, Kattelus kertoo.
Yksi huolta aiheuttava seikka on, että Vaasassa opiskelevat jättävät valitettavan usein kaupungin valmistuttuaan. Erityisesti yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen katseet suunnataan pääkaupunkiseudulle tai ulkomaille. Vaasan tulisi tuntua jo opiskelujen aikana sellaiselta paikalta, jossa viihtyy ja haluaa asua myös valmistumisen jälkeen.
– Korona etäopiskeluineen on aiheuttanut sen, että opiskelupaikkakuntaan ei ehkä sitouduta kuten aiemmin. Myös aluetuntemus eli seudun tarjoamien mahdollisuuksien tuntemus on aiempaa heikompaa. Tätä vastaan meidän täytyy taistella, Kattelus kommentoi.
VASEKin helmikuussa julkaisema tilastopalvelu esittelee aluekehitykselle ja seutumarkkinoinnille tärkeää tilastodataa, joka myös paljastaa selkeästi asiat, joissa seutu on huippua, mutta myös asiat, joihin täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Esimerkiksi toisen kvartaalin voimakas muuttoliike tuo ilmi, miten opiskelijat palaavat lukuvuoden jälkeen kotipaikkakunnilleen tai asettuvat muualle.
– Olemme mukana E2 Tutkimuksen toteuttamassa tutkimushankkeessa, jossa selvitetään yli 18-vuotiailta Vaasan seudun nuorilta aikuisilta, mitä he elämältään haluavat ja mitkä seikat pitäisivät heidät paikkakunnalla. Eri taustoista ja elämäntilanteista tulevien nuorten ajatuksia halutaan kuulla syventävissä haastatteluissa, ryhmätöissä ja workshopeissa. Meidän on tärkeä kuunnella mitä nuoret oikeasti haluavat tulevaisuuden työuraltaan ja elämältään. Jos emme kuuntele herkällä korvalla mitä nuoret toivovat ja mahdollista heidän toivomaansa elämää juuri täällä Vaasan seudulla, menetämme heidät muualle, Kattelus painottaa.
E2 Tutkimuksen hanke käynnistyy tänä keväänä ja siinä on mukana myös vertailukaupunkeina Helsinki ja Oulu. Ja mikä tärkeintä, nuoret ovat mukana itse hankkeen toteutuksessa ja vaikuttamassa sen sisältöön. Tutkimuksen tuloksista kuullaan ensi vuoden keväällä.