Att lyssna på ungdomar – Sökande efter attraktion och hållningskraft
Vasa är sett till gatubilden en ungdomlig stad och faktiskt Finlands största studentstad i relation till dess befolkning. Så många som en av fem av dem man möter på gatan är universitetsstuderande. – När man lägger till ett internationellt energiteknologikluster med 160 företag och en ständig brist på sakkunniga i ekvationen behöver man inte fundera varför ett av de viktigaste målen med vårt regionmarknadsföringsarbete tillsammans med andra aktörer inom den närmsta framtiden är att särskilt påverka unga att stanna kvar i Vasaregionen även efter studierna, säger marknadsföringschef Mari Kattelus.
Vasa är sett till gatubilden en ungdomlig stad och faktiskt Finlands största studentstad i relation till dess befolkning. Så många som en av fem av dem man möter på gatan är universitetsstuderande.
– När man lägger till ett internationellt energiteknologikluster med 160 företag och en ständig brist på sakkunniga i ekvationen behöver man inte fundera varför ett av de viktigaste målen med vårt regionmarknadsföringsarbete tillsammans med andra aktörer inom den närmsta framtiden är att särskilt påverka unga att stanna kvar i Vasaregionen även efter studierna, säger marknadsföringschef Mari Kattelus.
I linje med VASEKs strategi är regionkommunikation och -marknadsföring en av huvuduppgifterna för det kommunägda utvecklingsbolaget och i detta har det investerats under de senaste åren eftersom den interregionala konkurrensen om kvalificerad arbetskraft har ökat avsevärt och takten kommer att öka ytterligare i framtiden. VASEK har en samordnande roll i det regionala kommunikationsarbetet och flera organisationer och företag som deltar som partners i arbetet. För tillfället har VASEK tillsammans med Vasa stad på gång en imagekampanj där man söker världens lyckligaste människa från Vasaregionen.
VASEK har tillsammans med Vasa stad och arbetsgivare i regionen genomfört ett antal marknadsföringskampanjer genom åren som specifikt har riktats till millennialer. Detta arbete kommer att systematiskt fortsätta så att medvetenheten om Vasa ökar och att regionen också kan ses som ett alternativ när man funderar på sin karriär och bostadsort.
– I den ingenjörsintensiva Vasaregionen har vi mer män än kvinnor. Det traditionella tankesättet om kvinnors och mäns arbetsplatser bör avskaffas. Därför är det viktigt för oss att också få flickor och kvinnor intresserade av teknikbranschen, och män intresserade av till exempel utbildnings- eller vårdbranschen, säger Kattelus.
En anledning till oro är att studerandena i Vasa tyvärr ofta lämnar staden efter att studierna slutförts. Särskilt efter avslutad universitetsexamen riktas blickarna mot huvudstadsregionen eller utomlands. Under studierna borde Vasa kännas som en plats där man trivs och vill bo även efter examen.
– Coronaviruset med sin distansundervisning har gjort att man inte binder sig till studieplatsen som tidigare. Regionkunskapen, dvs. kunskapen om regionens möjligheter, har också försvagats. Detta är något vi måste kämpa emot, säger Kattelus.
VASEKs statistiktjänst, som publicerades i februari, presenterar viktiga statistiska data för regionutveckling och -marknadsföring, som också tydligt avslöjar på vilka punkter regionen ligger i topp, men också de punkter som behöver särskild uppmärksamhet. Till exempel visar den starka migrationen under andra kvartalet hur studerande återvänder till sina hemorter efter läsåret eller bosätter sig någon annanstans.
– Vi är involverade i ett forskningsprojekt som genomförs av E2 Forskning, vilket undersöker vad unga vuxna över 18 år i Vasaregionen vill ha ut av sina liv och vilka faktorer som skulle göra att de stannar kvar i regionen. Vi vill höra tankarna hos unga människor med olika bakgrund och livssituationer genom djupintervjuer, grupparbeten och workshops. Det är viktigt för oss att lyssna på vad ungdomar verkligen förväntar sig av sina framtida karriärer och liv. Om vi inte lyssnar noggrant på deras önskan och möjliggör det liv de vill ha här i Vasaregionen kommer vi att förlora dem någon annanstans, betonar Kattelus.
E2 Forskningens projekt inleds i vår och omfattar även referensstäderna Helsingfors och Uleåborg. Och viktigast av allt: unga människor är involverade i genomförandet av själva projektet och påverkar dess innehåll. Resultaten av undersökningen kommer att delas nästa vår.