Asiakaskysely: Asiantuntevaa palvelua

17.10.2012

(Tiedote 17.10.2012)

VASEK teki syyskuussa 2012 asiakaskyselyn ja sidosryhmäkyselyn. Kyselyt toteutettiin sähköpostitse ja ne pohjautuivat Seudulliset Kehittämisyhtiöt SEKES ry:n yhteisiin kyselypohjiin, mikä mahdollistaa tulosten vertailun SEKESin muiden jäsenyhtiöiden kanssa.

Asiakaskyselyn kohderyhmänä olivat yritysasiakkaat, joille VASEKin yritysneuvojat olivat antaneet neuvontaa ajanjaksolla 1.1.–31.8.2012. Kysely lähetettiin 231 yritykselle ja vastausprosentti oli 22. Vastaajia oli kaikilta toimialoilta, kaikista yrityskokoluokista ja jokaisesta Vaasan seudun kunnasta.

Kyselyn tulosten keskiarvo oli aavistuksen verran vuoden 2011 kyselyn tulosta korkeampi. Vastaajista 76 % oli valmis suosittelemaan kehittämisyhtiön palveluita myös muille ja 78 % voisi käyttää VASEKin palveluita myös tulevaisuudessa. 94 % vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä väitteen ”Saamani palvelu oli asiantuntevaa” kanssa. Neuvontapalvelu oli helposti tavoitettavissa 73 prosentin mielestä.

Kyselyllä kartoitettiin viime vuoden tapaan myös tulevia yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksia. Vastaajista 29 % ilmoitti, että vaihdos on tulossa 1–5 vuoden sisällä.

– Vaikka omistajan- ja sukupolvenvaihdokset neuvontaamme tällä hetkellä kuormittavatkin, myös perusyritysneuvonnassa on paljon työtä, toteaa yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl.
– Asiakkaamme todistavat viidakkorummun toimivuuden: 45 % vastaajista oli saanut omalta tutultaan kehotuksen kääntyä VASEKin puoleen.

Sidosryhmäkysely lähetettiin 205 henkilölle. Näiden joukossa olivat laajasti edustettuina elinkeinoelämän organisaatiot, aluekehitysviranomaiset, koulutussektori, kehityshankkeiden toteuttajat ja yhtiön omistajakuntien hallitusten jäsenet. Vastausprosentti oli 28.

Kyselyn tulosten keskiarvo oli asiakaskyselyn tavoin noussut hieman vuoden 2011 tuloksiin nähden. Väitteen ”Kehittämisyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 88 % vastaajista (2011: 86 %). Yhtiön strategian painopisteistä yritysneuvonnan ja muun yritysten toimintaedellytysten kehittämisen näki hyvin onnistuneen 90 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä; 2011 vastaajista 79 % oli tätä mieltä). Painopisteen seudullinen kehittämistoiminta (ohjelmat ja hankkeet) kohdalla 81 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta (vuonna 2011 luku oli 77 %), ja kolmannen painopisteen seutuviestinnän koordinoinnin osalta 71 % (2011: 56 %).

Sidosryhmäkyselyn avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus kommentoida mm. yhtiön aktiivisuutta, toiminnan tunnettuutta, strategian painopisteitä, yhteistyötä ja hanketoiminnan koordinaatiota sekä ehdottaa uusia hankkeita tai kehitystyön kohteita.

– Keskeiset sidosryhmät arvioivat toimintaamme hyvin myönteisesti. Viime vuoden kyselyyn verraten olemme onnistuneet kehittämään toimintaamme edelleen oikeaan suuntaan. Saimme myös ilahduttavan paljon vastauksia avoimiin kysymyksiin, niiden perusteella saimme hyviä näkökohtia huomioitavaksi sekä yrityspalveluiden, aluekehityksen että seutuviestinnän osalta, summaa kehitysjohtaja Stefan Råback.

toimitusjohtaja Pekka Haapanen

kehitysjohtaja Stefan Råback