Pressmeddelanden

Kundenkät: Sakkunnig service

17.10.2012
-

(Pressmeddelande 17.10.2012)

(Pressmeddelande 17.10.2012)

I september 2012 genomförde VASEK en kundenkät och en enkät riktad till intressenter. Enkäterna genomfördes per e-post och de var baserade på Regionala Utvecklingsorganisationer SEKES rf:s enkätmallar, vilket gör det möjligt att jämföra resultaten med andra SEKES medlemsbolag.

Kundenkätens målgrupp var de företagskunder som VASEKs företagsrådgivare hade gett rådgivning till under tiden 1.1–31.8.2012. Enkäten skickades till 231 företag; svarsprocenten var 22. Bland dem som svarade fanns företag från alla branscher, alla företagsstorlekar och alla kommuner i Vasaregionen.

Resultatens medeltal var en aning högre än i resultaten från enkäten år 2011. Av alla som svarade var 76 % beredda att rekommendera utvecklingsbolagets tjänster till andra och 78 % sade att de kunde anlita VASEKs tjänster även i framtiden. 94 procent var av helt eller delvis av samma åsikt med påståendet ”Den service jag fick var sakkunnig”. 73 procent tyckte att rådgivningstjänsten var lätt att nå.

I likhet med förra året var syftet med enkäten att också kartlägga framtida ägar- och generationsväxlingar i företag. 29 procent av alla som svarade uppgav att de kommer att genomföra ett skifte inom 1–5 år.

– Trots att ägar- och generationsskiften just nu belastar vår företagsavdelning, finns det mycket arbete också inom grundläggande rådgivning till företag, säger direktör för företagstjänster Kjell Nydahl.
– Våra kunder vittnar om att djungeltrumman fungerar: 45 procent svarade att deras bekanta hade uppmanat dem att vända sig till VASEK.

Enkäten som var riktad till intressenter skickades till 205 personer. Bland dessa fanns representanterna för näringslivsorganisationerna, regionutvecklingsmyndigheterna, utbildningssektorn, genomförarna av utvecklingsprojekt samt medlemmarna i ägarkommunernas styrelser. Svarsprocenten var 28.

Resultatens medeltal hade, i likhet med kundenkätens, något stigit från resultaten från 2011. Av helt eller ungefär av samma åsikt med påståendet "Bolaget reagerar aktivt på förändringssituationer" var 88 % av alla som svarade på enkäten (2011: 86 %). 90 % av alla som svarade ansåg att genomförandet av bolagets strategiska tyngdpunkt företagsrådgivning och annan utveckling av företagens verksamhetsförutsättningar hade lyckats bra (de var av helt eller ungefär av samma åsikt; år 2011 var andelen 79 %). 81 % var av helt eller ungefär av samma åsikt om att genomförandet av tyngdpunkten regional utvecklingsverksamhet (program och projekt) hade lyckats bra (år 2011: 77 %), och gällande bolagets tredje strategiska tyngdpunkt koordinering av den regionala kommunikationen tyckte 71 % likadant (2011: 56 %).

I enkätens öppna frågor kunde målgruppen kommentera bl.a. bolagets aktivitet, hur känd bolagets verksamhet är, bolagets strategiska tyngdpunkter, samarbetet och koordinationen för projektverksamheten samt föreslå nya projekt eller mål för utvecklingsarbetet.

– De centrala intressegrupperna hade mycket positiva kommentarer om vår verksamhet. Vid jämförelse med förra årets enkätresultat ser vi att vi har fortsatt kunna utveckla verksamheten i rätt riktning. Vi fick ett glädjande stort antal svar på de öppna frågorna och de innehöll goda synpunkter som vi kommer att ta vara på i företagstjänsterna, regionutvecklingen och i regionkommunikationen, summerar utvecklingsdirektör Stefan Råback.

 

Närmare uppgifter

verkställande direktör Pekka Haapanen
040 507 73 30

utvecklingsdirektör Stefan Råback
050 590 25 25

direktör för företagstjänster Kjell Nydahl
050 368 26 86