Yritysneuvojalta kysyttyä: Mistä saan yritykselleni uusia asiakkaita?
Yritysneuvojat tapaavat monesti yrittäjiä, joiden yrityksessä tuotteet ja palvelut ovat kunnossa, mutta asiakkaita saisi olla enemmänkin. Liian usein yrittäjä unohtaa, että markkinoinnin ja uusasiakashankinnan on oltava jatkuvaa.
Yritysneuvojat tapaavat monesti yrittäjiä, joiden yrityksessä tuotteet ja palvelut ovat kunnossa, mutta asiakkaita saisi olla enemmänkin. Liian usein yrittäjä unohtaa, että markkinoinnin ja uusasiakashankinnan on oltava jatkuvaa. Harvoin tuote tai palvelu on itsessään niin houkutteleva, ettei markkinointia tarvita.
Yritysneuvoja Antti Alasaari neuvoo kaikkia yrittäjiä laatimaan markkinointisuunnitelman vähintään puoleksi vuodeksi eteenpäin:
– Suunnitelman ei tarvitse olla monimutkainen, mutta kunhan miettii milloin omalla tuotteella tai palvelulla on paras sesonkiaika, onko tulossa tapahtumia, joiden aikana mainostaminen kannattaa, olisiko eri muodoissa toteutetuista kampanjoista apua asiakashankintaan? Myös budjettia pitää miettiä ja hyväksyä se, että markkinointi maksaa, mutta vielä enemmän tulee maksamaan se, etteivät asiakkaat löydä yrityksen tuotteita, Alasaari muistuttaa ja jatkaa:
– Olisiko kumppaniyrittäjää, jonka kanssa tehdä yhteistyötä, vaikkapa jakaa toistensa esitteitä? Tai olisiko myynnissä olevien tuotteiden valmistajilta saatavissa markkinointiapua, materiaaleja tai kilpailupalkintoja? Pieni kilpailu silloin tällöin piristää yleensä aina kysyntää.
Alasaaren mukaan yrittäjän omia verkostoja pitää aina hyödyntää, ja myös asiakasrekisterit on syytä pitää ajan tasalla ja käyttää niitä hyväkseen, jotta asiakas saadaan palaamaan. Verkkokaupassa esimerkiksi kiitosviesti ja pieni alennus seuraavasta ostokerrasta houkuttelevat palaamaan. Säännöllisellä uutiskirjeellä asiakasta muistutetaan yrityksen uusista tuotteista ja palveluista tai tulevista kampanjoista.
Sosiaalista mediaa ei voi unohtaa
VASEKin tiedottaja Johanna Hietikko-Koljonen muistuttaa yrittäjiä sosiaalisen median voimasta markkinoinnissa:
– Some on toki ilmaista, mutta se vaatii aikaa ja paneutumista. Aktiivinen läsnäolo kannattaa! Kanavia valitessa kannattaa miettiä, mistä juuri sen oman tuotteen tai palvelun kohderyhmän löytää. Onko se Facebook, Instagram vai Snapchat vai jokin muu? Yrityksen omissa kanavissa, niin nettisivuilla kuin somessakin, on julkaistava säännöllisesti uutta sisältöä. Kuvia tuotteista, tarjouksia, kilpailuja tai miksei vaikka saatuja positiivisia asiakaspalautteita, Hietikko-Koljonen luettelee.
– Asiakaspalaute on tärkeää informaatiota, ja sitä on hyödynnettävä markkinointia kehitettäessä. Kun tiedetään mistä asiakkaat ovat yrityksen tai tuotteen löytäneet, pystytään parantamaan markkinoinnin tuloksellisuutta, hän jatkaa.
Yritykset, tuotteet, palvelut, kohderyhmät ja käytettävissä olevat budjetit ovat erilaisia eivätkä kaikki markkinointijipot toimi kaikilla. Kannattaa olla luova ja muistaa suunnitelmallisuus sekä tehtyjen suunnitelmien toteuttaminen.
Ota meihin yhteyttä, niin mietitään yrityksesi markkinointia, asiakashankintaa ja mahdollisia yhteistyökumppaneita markkinointiasi toteuttamaan!
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK
info@vasek.fi
06 317 7600
[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]
[contact_member,name=Johanna Hietikko-Koljonen,id=3,details=Name]