Nyheter

Frågat av företagsrådgivaren: Var hittar jag nya kunder?

26.11.2015
-

Företagsrådgivarna träffar ofta företagare som har goda produkter och tjänster i sitt företag men som gärna skulle vilja ha mera kunder. Allt för ofta glömmer företagare bort att marknadsföringen och anskaffningen av nya kunder är en pågående process.

FragatLogoFöretagsrådgivarna träffar ofta företagare som har goda produkter och tjänster i sitt företag men som gärna skulle vilja ha mera kunder. Allt för ofta glömmer företagare bort att marknadsföringen och anskaffningen av nya kunder är en pågående process. Produkten eller tjänsten är sällan så lockande i sig att ingen marknadsföring skulle behövas.

Företagsrådgivare Antti Alasaari uppmanar alla företagare att göra upp en marknadsföringsplan som täcker minst ett halvt år framåt:

– Planen behöver inte vara invecklad. Det räcker med att du funderar på när är den bästa säsongen för din produkt eller tjänst, om det finns evenemang på kommande under vilka du skulle kunna göra reklam, eller om kampanjer i olika former skulle hjälpa dig få mera kunder? Tänk på din budget och acceptera att marknadsföringen inte är gratis men ännu mer kostar det om kunderna inte hittar företagets produkter, påminner Alasaari och fortsätter:

– Finns det någon företagare som du skulle kunna samarbeta med, exempelvis genom att dela ut varandras broschyrer? Får du marknadsföringshjälp av dem som tillverkar de produkter som du säljer, till exempel material eller tävlingspriser? En liten tävling då och då brukar pigga upp efterfrågan.

Enligt Alasaari ska företagare alltid utnyttja sina nätverk. Dessutom ska företagare ha sina kundregister uppdaterade och också använda dem för att få kunden att komma tillbaka igen. Ett tack-meddelande och en liten rabatt på nästa inköp lockar kunden att komma tillbaka till nätbutiken. Ett regelbundet nyhetsbrev påminner kunden om företagets nya produkter och tjänster eller kommande kampanjer.

Du kan inte ignorera sociala medier

Markkinointi1

Johanna Hietikko-Koljonen, som är informatör på VASEK, påminner företagare om sociala mediers kraft i marknadsföring.

– Visst är sociala medier gratis, men de kräver en hel del tid och kunskap. Aktiv närvaro lönar sig! När du väljer mellan vilka kanaler du vill använda, tänk på var kunderna kan hitta din produkt eller tjänst. På Facebook, Instagram, Snapchat eller något annat nätverk? I företagets egna kanaler, såväl på webbsidan som på sociala medier, ska du med jämna mellanrum publicera nytt innehåll. Bilder på produkter, erbjudanden, tävlingar och varför inte positiva kommentarer från kunderna, säger Hietikko-Koljonen.

– Kundkommentarer är viktig information för företaget och de ska du se på när du vill utveckla din marknadsföring. När du vet var kunderna har hittat ditt företag eller din produkt, kan du nå bättre resultat med marknadsföringen.

Företag, produkter, tjänster, målgrupper och tillgängliga budgetar är olika och samma marknadsföringsjippon fungerar inte för alla. Det är viktigt att vara kreativ, komma ihåg att planera och att genomföra planerna.

Ta kontakt med oss så går i igenom hur ditt företag kan marknadsföra sig, skaffa nya kunder och vilka eventuella samarbetspartner som finns för marknadsföringen!

 

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK
info@vasek.fi
06 317 7600

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]

[contact_member,name=Johanna Hietikko-Koljonen,id=3,details=Name]