Uutiset

Yhteistyössä: VASEK ja Visit Vaasa

1.2.2017
-

Yhteistyöstä puhutaan aina, kaikkialla ja yhä enenevässä määrin mutta mitä se käytännössä käsittää? Millaista on aito yhteistyö, jossa osapuolet yhteisymmärryksessä tekevät asioita ja työllään kehittävät seutuamme?

yhteistyoYhteistyöstä puhutaan aina, kaikkialla ja yhä enenevässä määrin mutta mitä se käytännössä käsittää? Millaista on aito yhteistyö, jossa osapuolet yhteisymmärryksessä tekevät asioita ja työllään kehittävät seutuamme?

Esittelemme kevään aikana Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin yhteistyötä kumppaniensa kanssa. Ensimmäisenä esittelyvuorossa on yhteistyö Vaasan Seudun Matkailu Oy Visit Vaasan kanssa:

Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen projektipäällikkö Peter Källberg, millaista yhteistyötä VASEK tekee Visit Vaasan kanssa?

– Teemme paljon yhteistyötä Visit Vaasan kanssa erityisesti tuotekehityksen ja erilaisten pakettien parissa. Yhtiöiden välisen työnjaon mukaan Visit Vaasa vastaa tuotepakettien myynnistä ja markkinoinnista, kun taas VASEK keskittyy elinkeinon kehittämiseen sekä seudulla toimivien yritysten kehittämiseen ja niiden toimintamahdollisuuksien parantamiseen.

– VASEKin hankkeessa Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun jaetaan ajankohtaista tietoa ja osaamista matkailuelinkeinoa kiinnostavista aiheista infotilaisuuksin, luennoin, työpajoin ja etsivän toiminnan avulla. Olemme myös mukana Merenkurkun neuvoston luotsaamassa maailmanperintöhankkeessa Spotlight High‐Low Coast, jossa laaditaan tuotepaketteja ja markkinointimateriaaleja tavoitteena kestävällä tavalla houkutella matkailijoita Korkean rannikon/Merenkurkun saariston maailmanperintöalueelle ja Uumajaan sekä sen lähiseuduille. Visit Vaasa osallistuu näkyvästi molempiin näihin hankkeisiin.

JanssonKallberg 600px

Visit Vaasan Max Jansson (vas.) ja VASEKin Peter Källberg sanovat molemmat, että yhteistyökumppaneiden välistä viestintää ja tiedottamista on aina mahdollisuus parantaa.

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson, miten yhteistyö mielestäsi toimii?

– Ilman VASEKia tämä ei toimisi. VASEK tuo toimintaamme sen osaamisen ja tuen, jota tarvitaan. Koko verkostohan on tässä mukana, ja vain yhdessä voimme onnistua. Mitä enemmän teemme yhdessä, sitä helpompi meidän on saada uusia, innovatiivisia tuotteita ja elämyksiä kokoon.

Mitä yhteisiä suunnitelmia Vaasan seudun matkailun kehittämisessä on tälle vuodelle?

– Spotlight-hankkeessa tehdyt matkailupaketit olivat hienosti esillä tammikuun Matka 2017 -messuilla, ja vuoden aikana on ohjelmassa muitakin messuja, kertoo Peter. – Ja omassa hankkeessani on tulossa seudun matkailuyrittäjille infotilaisuuksia aiheista, jotka koskettavat matkailuelinkeinoa. Lisäksi annan matkailuyrityksille yrityskohtaista neuvontaa osana työtäni VASEKissa.

– Etsimme jatkuvasti uusia yhteistyökumppaneita, jotka – kuten Visit Vaasan sanoma kuuluu – antavat syyn tulla ja syyn jäädä Vaasan seudulle, sanoo Max. – Yhdessä mietitään nyt myös, miten markkinoimme eri paikoissa ja miten kehitämme yhdessä yrittäjien kanssa myös nykyisiä tuotteita.

Kaikkeahan voi aina parantaa. Mitä tässä yhteistyössä on parannettavaa?

– Viestintää voi parantaa aina, toteaa Peter. – Minä en ainakaan ihan aina muista, että jostain saadusta tiedonjyvästä voisi olla hyötyä molemmille yhteistyön osapuolille. Pyrimme myös pitämään yhteisiä tapaamisia useammin.

– Koskaan emme voi tiedottaa toisillemme liikaa, sanoo puolestaan Max. – Meillä on niin monta eri asiaa, joita pitää koko ajan päivittää, ja kyllä tämä ala sinänsä on jännää, kun asiat muuttuvat koko ajan.

Miltä Vaasan seudun matkailu näyttää 10 vuoden päästä?

Max:
– Vaasan seudulle tulee entistä enemmän matkailijoita Skandinaviasta, Saksasta sekä Aasiasta, ja saavutettavuus tulee olemaan vielä parempi myös talviaikana. Vaasan seudun matkailu on brändi, joka tunnetaan jo nimellä Euroopassa, ja kaikki tietävät mihin kannattaa tulla!

Peter: 
– Saaristossamme tapahtuu jo tällä hetkellä paljon, ja olen varma, että kehitys tulee jatkumaan. Muutaman veturin johtamana mukaan tulee yhä useampia vaunuja, jotka tarttuvat tilaisuuteen ja tarjoavat oheispalveluja. Tällä tavoin saamme niin tarjontaa, joka houkuttelee matkailijoita niin lähialueilta kuin ulkomailtakin. Tärkeintä on, että uskomme itseemme emmekä anna kotiseutusokeuden pysäyttää suunnitelmia. Visit Vaasa jatkaa erinomaista työtään Vaasan seudun kartalle laittamiseksi, ja kymmenen vuoden päästä uskon Maxin lailla, että olemme tunnettuja jo paljon suuremmilla markkinoilla.

– Lisäksi niin VASEKilla kuin VisitVaasalla on samat omistajat – paitsi Visit Vaasan omistajiin kuuluu lisäksi Närpiö – ja meidän pitää jatkaa selkeää viestintää kokonaisuudesta ja tavoitteista heille.

Max:
– Brändi ja markkinointi pitää koordinoida Visit Vaasan kautta ja kehitystyö VASEKin kautta. Se sinänsä toimii jo hyvin mutta voi vielä kehittyä!

Kiitos!