Nyheter

I samarbete: VASEK och Visit Vasa

1.2.2017
-

Vi talar alltid, överallt och allt oftare om samarbete men vad innebär ordet ”samarbete” i praktiken? Ett genuint samarbete där parterna i samförstånd gör saker och genom sitt arbete utvecklar vår region, hur ser det ut?

yhteistyoVi talar alltid, överallt och allt oftare om samarbete men vad innebär ordet ”samarbete” i praktiken? Ett genuint samarbete där parterna i samförstånd gör saker och genom sitt arbete utvecklar vår region, hur ser det ut?

Under våren presenterar vi Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs samarbete med sina partner. Först under luppen är samarbetet med Vasaregionens Turism Ab Visit Vasa:

Peter Källberg, projektchef för Tillväxt genom information – besöksnäringen i fokus, vilket samarbete har VASEK med Visit Vasa?

– Vi samarbetar mycket med Visit Vasa speciellt kring produktutveckling och olika paket. Enligt arbetsfördelningen mellan bolagen ansvarar Visit Vasa för försäljning och marknadsföring av produktpaket medan VASEK fokuserar på att utveckla besöksnäringen och företagen som är verksamma i regionen samt på att förbättra förutsättningarna för dem.

– I VASEKs projekt Tillväxt genom information – besöksnäringen i fokus sprider vi aktuell information och kunskap om de ämnen som intresserar besöksnäringen via informationsmöten, föreläsningar, workshops och uppsökande verksamhet. Vi medverkar också i Kvarkenrådets projekt Spotlight High-Low Coast där man bland annat jobbar med att ta fram produktpaket och marknadsföringsmaterial för att attrahera fler besökare att ta del av världsarvet Höga kusten/ Kvarken samt Umeå och dess närregioner på ett hållbart sätt. Visit Vasa har en synlig roll i bägge projekten.

JanssonKallberg 600px

Max Jansson från Visit Vasa (t.v.) och Peter Källberg från VASEK säger båda att informationen och kommunikationen mellan samarbetsparterna alltid kan förbättras.

Visit Vasas vd Max Jansson, hur tycker du samarbetet fungerar?

– Utan VASEK skulle det här inte fungera. VASEK bidrar med det kunnande och stöd i vår verksamhet som behövs. Hela nätverket jobbar tillsammans och vi kan lyckas bara om vi jobbar tillsammans. Ju mer vi samarbetar, desto lättare har vi det att få nya, innovativa produkter och upplevelser.

Vilka gemensamma planer finns för utvecklingen av turismen i Vasaregionen för i år?

– Turismpaketen som utvecklats i Spotlight-projektet fick bra synlighet på Matka 2017-mässan i januari och under året kommer Spotlight att delta i mer mässor, berättar Peter. – I mitt projekt kommer det att arrangeras infotillfällen för turismföretagarna om de ämnen som intresserar besöksnäringen. Dessutom hör rådgivning till enskilda företag till mitt arbete på VASEK.

– Vi söker ständigt nya samarbetspartner som ger – så som vi marknadsför till internationella kunder – ”reason to come, reason to stay”, säger Max. – Vi funderar också tillsammans hur vi ska marknadsföra i olika ställen och hur utveckla också de produkter som redan finns i samarbete med företagare.

Man kan alltid bli bättre – vad kan förbättras i ert samarbete?

– Det som man alltid kan bli bättre på är kommunikation, konstaterar Peter. – Jag åtminstone kommer helt enkelt inte alltid ihåg att någon liten bit av information skulle gagna båda parterna. Dessutom försöker vi träffas oftare.

– Vi kan aldrig informera varandra för mycket, säger Max. – Vi har så många olika saker som ständigt ska hållas up to date och den här branschen är i och för sig super spännande då allt ändras hela tiden.

Hur ser turismen i Vasaregionen ut om 10 år?

Max:
– Vi får allt fler besökare från Skandinavien, Tyskland och Asien, och tillgängligheten kommer att vara allt bättre också under vintersäsongen. Vasaregionens turism är ett varumärke som man känner i Europa och alla vet vart man ska komma!

Peter:
– Det händer en hel del redan i skärgården, och jag är ganska säker på att den utvecklingen kommer att fortsätta. Finns där ett par lokomotiv så kommer det flera vagnar vartefter som hakar på och bidrar med olika kringtjänster. På så vis får vi ett utbud som lockar besökare, både från närområdet och från den utländska marknaden. Viktigast av allt är att vi tror på det själva, att vi inte låter hemmablindheten sätta stopp för de planer som finns. Visit Vasa fortsätter att göra ett mycket bra jobb för att sätta Vasaregionen på kartan, och om tio år tror jag att det är som Max säger, vi är kända på en mycket större marknad.

– VASEK och Visit Vasa har samma ägare – förutom att Visit Vasa ägs också av Närpes – och vi bör fortsätta kommunicera tydligt mot ägarkommunerna om helheten och målsättningarna.

Max:
– Varumärket och marknadsföringen ska koordineras via Visit Vasa och utvecklingsåtgärderna via VASEK. I och för sig fungerar det redan nu bra men kan alltid utvecklas!

Tack!