Uutiset

Vaasan seutu panostaa matkailuyrittäjiin

19.4.2016
-

Vaasan seudulla on matkailukohteena paljon tarjottavaa, mutta tavoitteena on tulla yhä paremmaksi. Sen vuoksi matkailuun panostetaan nyt useassa meneillään olevassa hankkeessa. Yksi näistä on Tiedon kautta kasvuun, joka on suunnattu erityisesti alan yrittäjille. Projektipäällikkö Peter Källberg Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta on kartoittanut matkailuyrittäjien ajatuksia alasta kyselytutkimuksella.

Vaasan seudulla on matkailukohteena paljon tarjottavaa, mutta tavoitteena on tulla yhä paremmaksi. Sen vuoksi matkailuun panostetaan nyt useassa meneillään olevassa hankkeessa. Yksi näistä on Tiedon kautta kasvuun, joka on suunnattu erityisesti alan yrittäjille. Projektipäällikkö Peter Källberg Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta on kartoittanut matkailuyrittäjien ajatuksia alasta kyselytutkimuksella.

– Seudun matkailuyrittäjät ovat kirjava joukko, kuvailee Källberg, – sillä suuri osa heistä toimii osa-aikaisesti, ja tarjottavat palvelut, sesongit ja yritysten kävijämäärät vaihtelevat suuresti. Kaikkien yhteisenä tavoitteena on kuitenkin saada lisää matkailijoita seudulle, jonka ei ainutlaatuisen maailmanperintöalueensa ansiosta suinkaan tarvitse aloittaa yhteistyötä eikä markkinointia alusta. Paljon on jo tehty, ja nyt on aika panostaa yrittäjien kehittymiseen.

Peter Kallberg 300px

Peter Källberg kertoo, että Vaasan seudulla on paljon tarjottavaa kotimaan matkailijoille

Matkailuyrittäjille tehdyn kyselyn vastauksista käy ilmi muun muassa, että yrittäjien ykköstoive oman osaamisensa kehittämisessä on sosiaalisten medioiden käyttö yrityksen markkinoinnissa. Some-koulutusta matkailuyrittäjille onkin luvassa Vaasassa huhtikuun 19. päivä. Silloin pureudutaan siihen, miten yrittäjät voivat parantaa yrityksensä näkyvyyttä ja tehdä some-yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa sekä käydään läpi malliesimerkkejä.

– Facebook-sivu on käytössä suurimmalla osalla kyselyyn vastanneista yrittäjistä, mutta sen lisäksi on hyvin paljon muitakin mahdollisuuksia! kertoo Källberg. – Kannattaa miettiä eri kanavien yhdistämistä, ja pienyrittäjälle on tietysti oleellista, miten käytettävissä olevista, usein niukoista resursseista voi saada eniten hyötyä.

Yhdessä isommin

Pienen matkailuyrityksen voi olla vaikea saada sosiaalisessa mediassa tarpeeksi näkyvyyttä, ja siksi voi olla tarpeen miettiä yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa. Yhtenä osa-alueena seudun matkailun kehittämisessä on tuotteistaminen ja teemoittaminen. Siihen tullaan tarjoamaan vinkkejä myöhemmin tänä vuonna järjestettävissä infotilaisuuksissa. Oppimismateriaalina toimii kesän 2016 kokemukset ja asiakaspalautteet.DSCF0052+ 500px

Ainutlaatuisessa Merenkurkun saaristossa toimivien matkailuyrittäjien markkinointiosaamista kehitetään.

Vaasan seudun matkailuyrittäjien asiakkaina käy usein paitsi Merenkurkun yli matkaavia ruotsalaisia, myös saksalaisia ja hollantilaisia. Vaasan kansainvälisten yritysten vieraina käy työntekijöitä Aasian maista, erityisesti Intiasta ja Kiinasta, ja heitä palvelevat juurikin seudun matkailuyrittäjät. Merkille pantavaa Källbergin kyselyssä oli, että lähes puolet siihen vastanneista yrittäjistä toivoi saavansa lisää asiakkaita muualta Suomesta.

– Kotimaan matkailijoiden lisääntynyt kiinnostus seutuamme kohtaan on varmasti huomattu. Visit Vaasan kotimarkkinoilla tekemien panostusten ansiosta yhä useammat ovat ”bonganneet” seutumme, ja yrittäjät tietysti näkevät tämän.

– Ja meillähän on paljon tarjottavaa kotimaan matkailijoille. Huomasin sen itse viimeksi parisen viikkoa sitten, kun eräs kuopiolainen ihasteli sijaintiamme meren läheisyydessä. Silloin tuli taas todistetuksi oma kotiseutusokeus, jatkaa Källberg.

Kyselyn tulokset analysoidaan yhteistyössä seudun Vaasan Seudun Matkailu Oy Visit Vaasan kanssa.

– Hienoa oli, että 85 % vastaajista ilmoitti halukkuudestaan kasvaa. Se kertoo siitä, että yrittäjät pitävät työstään ja haluavat kehittää sitä. Lisäksi se kertoo tulevaisuudenuskosta alalla, joka kansallisesti voidaan nähdä yhdeksi viidestä suurimmasta vientielinkeinosta.

IMG 8420 400px

Saltkaret, Svedjehamn.

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson on hyvin iloinen matkailualan kehittämispanostuksesta:
– Teemme läheistä yhteistyötä VASEKin kanssa, ja meillä on yhdessä muiden matkailuelinkeinotoimijoiden kanssa yhteinen tavoite. Meitä ilahduttaa suuresti, että voimme eri hankkeiden avulla saada lisää resursseja tavoitteen saavuttamiseen. Luonnollisestikin toivomme, että yrittäjät ottavat tilaisuudesta vaarin ja hyödyntävät hankkeiden kautta tarjottavia mahdollisuuksia.

 

 Lisätietoja

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause 300px

ELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi

 Kuvat: VASEK, Esa Siltaloppi/ES Visuals ja Fotopada/Ann-Britt Pada