Vasaregionen satsar på turistföretagare
Vasaregionen har redan mycket att erbjuda som besöksmål men alla vill ju bli bättre, och just nu pågår flera projekt med turismen i fokus. Ett av projekten, Tillväxt genom information, riktar sig specifikt till företagare inom branschen och där har projektchef Peter Källberg på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK med en enkät kartlagt turistföretagarnas syn på branschen.
Vasaregionen har redan mycket att erbjuda som besöksmål men alla vill ju bli bättre, och just nu pågår flera projekt med turismen i fokus. Ett av projekten, Tillväxt genom information, riktar sig specifikt till företagare inom branschen och där har projektchef Peter Källberg på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK med en enkät kartlagt turistföretagarnas syn på branschen.
– Företagare inom besöksnäringen är en brokig grupp, beskriver Källberg. – En stor del av dem är företagare på deltid, de erbjuder olika tjänster, säsongerna är olika och dessutom varierar antalet besökare mycket. Men det som är gemensamt för alla är målet: att få flera turister till regionen. Tack vare det unika världsnaturarvet behöver företagarna inte starta varken samarbete eller marknadsföring från noll; mycket har redan gjorts och nu ska vi satsa på att företagarna själva utvecklas.
Peter Källberg säger att Vasaregionen har mycket att erbjuda den inhemska resenären.
Av enkätsresultaten framgår bland annat att företagarnas främsta önskemål gällande utveckling av egen kompetens är att lära sig utnyttja sociala medier i marknadsföringen. Därför arrangeras den 19 april i Vasa ett skräddarsytt seminarium om sociala medier för turistföretagare, där deltagarna får ta del av olika case-exempel, lära sig hur man kan förbättra synligheten och samarbeta på sociala medier.
– Största delen av de som svarade på enkäten har en Facebooksida men det finns så mycket mer man kan göra! påminner Källberg. – Det lönar sig att fundera hur man skulle kunna kombinera de olika kanalerna. För småföretagare är det dessutom oerhört viktigt att lära sig effektivt använda de ofta knappa resurserna.
Större med gemensamma krafter
För ett litet turistföretag kan det vara svårt att få tillräcklig synlighet i sociala medier och därför kan det vara lönt att fundera på samarbete med andra företagare. Ett viktigt delområde för turismutvecklingen i regionen är produktifiering och tematisering. Tips om vad man bör tänka på i den processen kommer man att få ta del i under kommande infotillfällen senare i år. Erfarenheter och kundkommentarer från sommaren 2016 kommer då att användas som studiematerial.
Turistföretagare i Kvarkens unika skärgård ska bli bättre på marknadsföring.
Turistföretagare i Vasaregionen får besökare förutom från andra sidan Kvarken också från Tyskland och Holland. De stora internationella företagen i Vasa får inte sällan besök från Asien, speciellt från Indien och Kina, och de som tar hand om dessa besökare är ju turistföretagarna. Värd att notera i enkätsresultaten var att närmare hälften av de som svarade önskade få mer kunder från övriga Finland.
– Man har säkert märkt ett stigande intresse för området bland inhemska resenärer. De satsningar som Visit Vasa gör på hemmamarknaden har gjort att allt fler får upp ögonen för vår region och det märker självklart företagarna av också.
– Och visst har vi mycket att erbjuda den inhemska resenären. Själv märkte jag det senast för ett par veckor sedan då en från Kuopio uttryckte sin beundran för vår närhet till havet. Då fick man än en gång bevis för sin egen hemmablindhet, fortsätter Källberg.
Enkätresultaten analyseras i samarbete med Vasaregionens Turism Ab Visit Vasa.
– Det som var verkligen fint var att 85 % av de som svarade har ambitioner att växa. Det berättar om att företagarna tycker om sitt arbete och vill utveckla och utvecklas. Det visar också på en tro på framtiden inom branschen, som i nationellt perspektiv kan räknas bland de fem största exportnäringarna.
Saltkaret i Svedjehamn.
Max Jansson, vd för Visit Vasa, är mycket glad över den imponerande satsningen på turismbranschen:
– Vi jobbar i nära samarbete med VASEK där vi tillsammans med andra aktörer knutna till turismnäringen har ett klart mål. Att vi på detta sätt genom olika projekt kan få mera resurser för att nå det målet är mycket glädjande, och vi hoppas naturligtvis på att företagarna också tar tillfället i akt och utnyttjar de möjligheter som erbjuds via projekten.
Tilläggsuppgifter
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]
Bilder: VASEK, Esa Siltaloppi/ES Visuals och Fotopada/Ann-Britt Pada