Vaasan seudun matkailukesästä odotetaan vilkasta
Vaasan seudun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Kati Eklöf istuu vaasalaisessa kahvilassa Wasalinen myyntijohtajan Catarina Fantin ja Botnia Marketing -hankkeen projektipäällikön Peter Källbergin kanssa. Tiimi on innoissaan, puhe ja nauru pulppuavat ja ideoita syntyy lennosta. Heistä jokainen on mukana kehittämässä seudun matkailua huippuunsa. Kaikki tuntevat hyvin sekä tarpeet että mahdollisuudet.
Vaasan seutu on tullut tunnetuksi rautaisesta energiaosaamisestaan. Seuraavaksi se aiotaan nostaa tunnetuksi matkailukohteeksi.
Vaasan seudun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Kati Eklöf istuu vaasalaisessa kahvilassa Wasalinen myyntijohtajan Catarina Fantin ja Botnia Marketing -hankkeen projektipäällikön Peter Källbergin kanssa. Tiimi on innoissaan, puhe ja nauru pulppuavat ja ideoita syntyy lennosta. Heistä jokainen on mukana kehittämässä seudun matkailua huippuunsa. Kaikki tuntevat hyvin sekä tarpeet että mahdollisuudet. Töitä on paiskittava paljon, mutta menestykseen on täydet edellytykset: seudulla on yksi kullanarvoinen unique selling point, kohde mitä muualla Suomessa ei löydy.
– Se on Merenkurkun maailmanperintöalue. Saaristomme on ainoa suomalainen kohde Unescon listalla, jossa on mukana vain 190 paikkaa koko maailmassa! Merenkurkku on samassa maailmaperintökohteiden luettelossa kuin Grand Canyon ja Yellowstone USA:ssa. Sen kehittäminen ja markkinointi on tärkeää ja hyödyttää myös muita seudun matkailupalveluja ja -kohteita, Eklöf sanoo.
”Seudun matkailusta voi kasvaa menestys vain hyvällä yhteistyöllä. Jos haluat olla mukana kehittämässä toimialaa ja osallistua yhteismarkkinointiin, kannattaa ottaa yhteyttä, kanava on visitvaasa.fi,” kannustavat Peter Källberg Kati Eklöf ja Catarina Fant. Kuva: Anni Kiviniemi.
Kesä 2014 on uuden ajan alku
Vaasan seudulla on paljon nähtävää ja koettavaa: korkeatasoisia kulttuurikohteita, luontoa, aktiviteetteja, runsaasti tapahtumia, hienot ostosmahdollisuudet ja paljon kivoja ravintoloita ja kahviloita. Uusi matkailuyhtiö koordinoi ja kehittää aktiivisesti alueen matkailua. Tekeillä on koko seudun matkailutarjontaa markkinoiva verkkosivu visitvaasa.fi. Saaristoalueesta kehitetään myös houkuttelevia matkailutuotteita ja palvelupaketteja yhdessä Merenkurkun maailmanperintö ry:n kanssa.
– Jo ensi kesänä saaristo on helpommin kaikkien saatavilla: tarjolla on retkiä, bussikuljetuksia, risteilyjä, polkupyöräily- ja veneajelumahdollisuuksia, Eklöf luettelee.
Matkailullisesti Vaasan seutu on erinomaisten liikenneyhteyksien päässä. Källbergin mukaan kiinnostus Suomi-lomia kohtaan on kasvamassa myös länsinaapurissa, hyvän laivayhteyden ansiosta. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin hallinnoima Botnia Marketing -hanke markkinoi seudun tarjontaa erityisesti Västerbottenin alueella. Merenkurkun yli pyritään kehittämään nyt uutta, tiivistä ja aktiivista yhteistyötä.
– Paras tapa markkinoida ja luoda yhteyksiä on tuoda Ruotsista matkanjärjestäjiä tutustumaan seutuun, Källberg kertoo.
Wasaline on paketoinut tarjolle erilaisia laivamatkapaketteja. Paketeissa on matkan lisäksi mukana esimerkiksi hotelliöitä ja kulttuuria. Fantin mukaan laivan omia palveluja on myös kehitetty. Matkan halutaan olevan miellyttävä elämys – eikä vain siirtymistä paikasta toiseen.
– Koko kesän ajan on tarjolla herkullinen saaristolaispöytä Laivassa voi myös nauttia elävästä musiikista, tanssia, tehdä ostoksia tai katsella vaikka saaristoluontoa, hän esittelee.
Wasaline on osoittautunut suosituksi
matkailutuotteeksi myös yrityksille, sillä
siellä voi järjestää konferensseja monen
kokoisille ryhmille. Kuva: Wasaline
Matkailu kehittyy, liike-elämä menestyy
Eklöfin, Fantin ja Källbergin mukaan matkailun menestys on aina riippuvainen yhteistyöstä. Mukaan täytyy sitoutua sekä julkisia että yksityisiä organisaatioita. Kun matkailu kasvaa, koko elinkeinoelämä hyötyy. Vaasan seudulla alaa aletaan nyt yhdessä kehittää strategisesti ja systemaattisesti.
– Visit Vaasa on markkinointinimi, mutta se tarkoittaa koko seutua. Markkinoinnissa lähdetään aina tuotteiden kautta, he kertovat.
Tärkeitä alueellisia matkailunkehittäjiä ovat VASEKin kaltaiset toimijat sekä eri verkostot, kuten kulttuuri-, kauppa- ja tapahtumatoimijat. Yhteinen into ja tahto ovat kovia, hyvästä syystä.
– Suomen bruttokansantuotteesta matkailun osuus on 3 %. Tällä alalla on siis suurempi merkitys kuin pankeilla, metsällä ja maataloudella. Myös alan työllistävyys on kasvanut 16 %, ja nuoria on paljon mukana. Matkailun merkitys on siis vakavasti huomioitava myös Vaasan seudulla, sillä se tuo menestystä joka sektorille. Matkailu on ihan keskiössä – koko seudun elävöittämisessä, Eklöf painottaa.
Hyvän yhteistyön esimerkki on eri matkailutahojen suuri yhteiskampanja, joka ajoittuu kesän alkuun. Seutua markkinoidaan perhekohteena, ja saaristo on mainonnan kärkenä. Kuva: Ann-Britt Pada
Teksti: Anni Kiviniemi, Mantra Communications