Sommarens turismsäsong väntas bli livlig i Vasaregionen
Vasaregionens Turism Ab:s verkställande direktör Kati Eklöf sitter på ett café i Vasa tillsammans med Wasalines försäljningschef Catarina Fant och Botnia Marketing -projektets projektchef Peter Källberg. Diskussionen och skrattet flödar, och nya idéer uppstår på löpande band. Alla tre vill utveckla regionens turism till det optimala.
Vasaregionen har blivit känt för sitt toppkunnande inom energisektorn. Nu ska regionen även bli känt som ett bra resmål.
Vasaregionens Turism Ab:s verkställande direktör Kati Eklöf sitter på ett café i Vasa tillsammans med Wasalines försäljningschef Catarina Fant och Botnia Marketing -projektets projektchef Peter Källberg. Diskussionen och skrattet flödar, och nya idéer uppstår på löpande band. Alla tre vill utveckla regionens turism till det optimala. De känner till regionens behov och möjligheter. Mycket arbete väntar, men möjligheterna till framgång finns redan: regionen har en guldvärd unique selling point, som inte hittas någon annanstans i Finland.
– Det är Kvarkens världsnaturarv. Vår skärgård är den enda finländska destinationen, som finns med på Unescos lista över 190 destinationer runt om i världen. Kvarken finns alltså med på samma världsnaturarvslista som USA:s Grand Canyon och Yellowstone. Att utveckla och marknadsföra vår skatt är viktigt, och samtidigt gynnar det förstås regionens andra destinationer och turismservice, säger Eklöf.
"Regionens turism blir en framgångshistoria endast genom samarbete. Om du vill vara med och utveckla branschen kan du ta kontakt via visitvaasa.fi", uppmuntrar Peter Källberg, Kati Eklöf och Catarina Fant. Bild: Anni Kiviniemi.
Ny tid börjar från sommaren 2014
Det finns mycket att se och uppleva i Vasaregionen: högklassiga kulturdestinationer, natur, aktiviteter, evenemang, shopping, och flera trevliga restauranger och caféer. Det nya turismbolaget koordinerar och utvecklar regionens turism. En webbplats, visitvaasa.fi, där hela regionens turismutbud presenteras och marknadsförs är under planering. Också lockande turismprodukter och servicepaket som berör skärgårdsområdet utvecklas tillsammans med Världsarvet i Kvarken rf.
– Redan denna sommar kommer skärgården att vara lättare nåbar för alla. Vi kommer att erbjuda utflykter, busstransporter, kryssningar, cykel- och båtmöjligheter, räknar Eklöf upp.
Vasaregionens trafikförbindelser är utomordentliga, vilket gör det lätt för turister att komma hit. Enligt Källberg har intresset för Finland-resor ökat på senaste tiden i vårt västra grannland. Han menar att det är tack vare båtförbindelsen. Projektet Botnia Marketing, som utförs av Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, marknadsför regionens utbud speciellt i Västerbotten. Målet med projektet är att få till stånd nytt samarbete över Kvarken, som är både tätare och aktivare.
– Det bästa sättet att marknadsföra vår region i Sverige, är att bjuda hit svenska researrangörer som får bekanta sig med området, berättar Källberg.
Wasaline har tagit fram olika paket i sitt utbud. Paketen innehåller förutom båtfärden också exempelvis hotellnätter och kultur. Enligt Fant har även båtens eget serviceutbud utvecklats, för att båtfärden ska vara en trevlig upplevelse och inte endast en förflyttning från en plats till en annan.
– Under hela sommaren erbjuder vi ett smakligt skärgårdsbord. Resenärer kan också njuta av live musik, dans eller se på den vackra skärgårdsnaturen, menar hon.
Det går att ordna konferenser ombord
på Wasaline, vilket gjort att båten blivit populär
också bland företag. Bild: Wasaline
Turismen utvecklas – affärslivet får framgång
Eklöf, Fant och Källberg är alla ense om att samarbete ger turismen vind i seglen. Både offentliga och privata organisationer måste binda sig till verksamheten. Hela affärslivet drar nytta av att turismen växer. I Vasaregionen ska branschen utvecklas strategiskt och systematiskt.
– Visit Vaasa är ett marknadsföringsnamn, men det inkluderar hela regionen. Inom marknadsföring måste man alltid utgå ifrån produkten, berättar de.
VASEK och andra regionala organisationer, samt olika nätverk mellan kultur-, handel- och evenemangsaktörer, har alla en viktig roll i utvecklingsarbetet. Den gemensamma ivern och viljan att utveckla turismen finns.
– Turismens andel av Finlands bruttonationalprodukt är 3 %. Branschens inverkan är alltså större än bankernas, skogens och lantbrukets. Branschens sysselsättningsgrad har stigit med 16 %, och vi har fått med en hel del unga. Vasaregionen borde också uppmärksamma turismens betydelse på allvar, för det för med sig framgång till alla sektorer. Då hela regionen ska livas upp, finns turismen i centrum, understryker Eklöf.
Den i början av sommaren genomförda gemensamma marknadsföringskampanjen är exempel på bra samarbete mellan regionens turismorganisationer. Regionen marknadsförs som en familjedestination, med skärgården i spetsen. Bild: Ann-Britt Pada
Text: Anni Kiviniemi, Mantra Communications