Uutiset

Myös antiikkialalla trendit vaihtelevat

19.10.2015
-

Kun antiikkikauppias Christian Petander tammikuussa 2011 esitteli Luupin alla -sarjassa juuri perustettua liikettään, vahti Mannerheim-patsas näyteikkunassa Kauppapuistikon vilinää. Mannerheimista ei Petanderin alalla taida päästä eroon.

IMG 1946 nayteikkuna 600pxPrenikan näyteikkunalla on edelleen Mannerheim, nyt patsaan sijasta marsalkan valokuva seuraa kadun vilinää.

Kun antiikkikauppias Christian Petander tammikuussa 2011 esitteli Luupin alla -sarjassa juuri perustettua liikettään, vahti Mannerheim-patsas näyteikkunassa Kauppapuistikon vilinää. Mannerheimista ei Petanderin alalla taida päästä eroon. Mannerheimin valokuva vahtii nytkin katua näyteikkunalta, ja myös kauppiaan selän takana vahtii Mannerheim ja seuraa miten edelleen yksi Suomen nuorimmista ja Vaasan alueen nuorin antiikkikauppias päivittää antiikkiliike Prenikan nettisivuja.

IMG 1949 tiski rajattu 600pxAntiikkikauppiaan työhön kuuluu myymisen lisäksi myös ostaminen. Kuolinpesistä ostetut tavarat lisätään Prenikan nettisivuille. Nettikaupan ja messujen merkitys on kasvanut, vain 10 % liikevaihdosta tulee varsinaisesti liikkeessä tapahtuvasta myynnistä.

– Nettikaupan merkitys on kasvanut ja tulee kasvamaankin jatkuvasti. Messukävijöiden lisäksi myös järjestettävät messutapahtumat vähenevät, nyt keskitytään suurempiin tapahtumiin. Enää ei kovin pieniä antiikkimessuja kannata järjestää, sillä myyjiäkään ei tahdo riittää joka tapahtumaan. Antiikkikauppiaat ikääntyvät, ja yhä useampi keräilijä ostaa ja myy antiikkia ja vanhoja tavaroita netin kautta olematta kuitenkaan varsinaisesti yrittäjä. On paljon keräilijöitä, jotka eivät enää kierrä tapahtumissa tai kivijalkaliikkeissä, vaan etsivät netistä haluamansa esineet, Petander kertaa alan murrosta.

Trendit vaihtelevat myös vanhojen tavaroiden piirissä, mikä puolestaan vaikuttaa kysyntään ja tuotteiden hinnoitteluun:
– Trendien syklit ovat monesti aika nopeita. Ensin jotkut tuotteet ovat kovinkin suosittuja ja hinnat korkealla, ja pian samat tuotteet jäävät käsiin ja hinta lähtee laskuun. Sisustus- ja antiikkilehtien lisäksi myös ulkomailta nousee trendejä. Esimerkiksi Tynellin valaisimet olivat ensin suosittuja Amerikassa ja Oiva Toikan linnut Japanissa, minkä jälkeen suosio lähti nousuun myös Suomessa.

IMG 1953 miekka rajattu 600pxErityisesti militaria-esineet ovat antiikkikauppias Christian Petanderin sydäntä lähellä. Hänen oma keräilynsä lähti liikkeelle kunniamerkeistä.

– Keräilijätkin saavat usein kokoelmansa ”valmiiksi” ja vaihtavat keräilykohdetta tai alkavat kerätä useampia esineitä samanaikaisesti. Aseiden keräily on lupien vuoksi mennyt hankalammaksi, joten militaria-keräilijät vaihtavat esimerkiksi miekkoihin, pistimiin tai kunniamerkkeihin.

Petander kerää itsekin Vaasa-aiheista militaria-esineistöä, ja vaikka Mannerheim-patsas muutama vuosi sitten saikin lähtöpassit kauppiaan kotoa, toinen keräilykohde eli Reino Selkäinahon taulut ovat päässeet myös vaimon suosioon.

– Vaimoni onkin tämän yrityksen tärkein voimavara. Olen mukana noin 20 messuilla vuodessa ja messumatkojen lisäksi olen ostosmatkoilla kuolinpesiä tyhjäämässä yhteensä ehkä 120 päivää vuodessa. Vaimo huolehtii silloin perheemme arjesta, Petander kiittelee.

Omaa jaksamistaan Petander hoitaa liikunnalla ja onkin ottanut tavakseen tehdä aamuisen kävelylenkin, oli sitten millä paikkakunnalla tahansa. Myös yhdistystoiminta on tärkeä vastapaino joskus hieman yksinäiselle työlle. Vaasan yrittäjien hallituksessa Petander on ollut mukana pari vuotta.

– Verkostoituminen yrittäjätapahtumissa eri alan yrittäjien kanssa on ollut todella antoisaa. Työstäni ja antiikkialasta löytyy helposti juteltavaa henkilöstä ja paikasta riippumatta, Petander kertoo.

IMG 1958 kunniamerkit 600pxPetander esittelee ylpeänä harvinaista kokoelmaa Suomen ilmavoimien kurssimerkkejä.

Verkostot muutenkin ovat antiikkialalla tärkeitä. Useille vakioasiakkaille ja muille tunnetuille keräilijöille voi tarjota suoraan uusia esineitä, ja tavaroistaan luopuvat tietävät kenelle tarjota ensimmäisenä vanhoja esineitään.

– Yritykseni on pyörinyt nyt kohta viisi vuotta ja tämä on ollut kaikkein paras vuosi. Liikevaihto tulee kasvamaan, markkinointiin panostetaan enemmän. Esimerkiksi juuri uusitut nettisivut ovat nyt täysin mobiilioptimoidut. Ehkä liike- tai ainakin varastotilaa pitäisi hankkia enemmän, Petander suunnittelee tulevaa.

Antiikki- ja vanhan tavaran liike Prenikka Luupin alla tammikuussa 2011