Nyheter

Trenderna skiftar även i aktikbranschen

19.10.2015
-

När antikhandlaren Christian Petander i januari 2011 visade upp sin nygrundade affär i artikelserien Under luppen, höll Mannerheimstatyn ett vakande öga på Handelsesplanadens vimmel. Det verkar vara så att man i Petanders bransch inte kan bli av med Mannerheim, eftersom hans foto vaktar gatan genom skyltfönstret även i dag.

IMG 1946 nayteikkuna 600pxMannerheim står fortfarande i Prenikkas skyltfönster. I stället för statyn är det fotografiet som ser på gatuvimlet.

När antikhandlaren Christian Petander i januari 2011 visade upp sin nygrundade affär i artikelserien Under luppen, höll Mannerheimstatyn ett vakande öga på Handelsesplanadens vimmel. Det verkar vara så att man i Petanders bransch inte kan bli av med Mannerheim, eftersom hans foto vaktar gatan genom skyltfönstret även i dag. Dessutom är han skildrat i tavlan bakom antikhandlaren, varifrån han följer med hur antikhandlaren, som fortfarande är en av de yngsta i Finland och den allra yngsta i Vasanejden, uppdaterar antikaffär Prenikkas hemsidor.

IMG 1949 tiski rajattu 600pxEn antikhandlare säljer men köper också in. Föremål från dödsbon annonseras ut på Prenikkas hemsida. Betydelsen av näthandeln och mässorna har ökat: endast 10 % av omsättningen kommer från butiksförsäljningen.

– Betydelsen av näthandeln har ökat och kommer att öka ständigt. Förutom att antalet mässbesökare minskar blir också antalet mässevenemang mindre, för nu vill man satsa på större evenemang. Det lönar sig inte att ordna väldigt små antikmässor i dagens läge, eftersom det är svårt att få med försäljare till alla evenemang. Antikhandlarna blir äldre och allt fler samlare köper in och säljer antik och gamla föremål på nätet utan att vara företagare i ordets rätta mening. Det finns många samlare som inte längre besöker mässor eller specialaffärer utan söker efter de föremål de vill ha på nätet, berättar Petander om brytningstiden inom branschen.

Trenderna skiftar även inom antikvitetskretsarna, vilket i sin tur påverkar efterfrågan och prissättningen på produkterna:

– Trenderna byts ut ofta ganska fort. Först är vissa produkter mycket populära och priserna höga, och inom kort får man inte de här samma produkterna sålda, och priset börjar sjunka. Nya trender kommer förutom från inrednings- och antiktidskrifter också från utlandet. Exempelvis Tynells belysningsföremål var först populära i Amerika och Oiva Toikkas fåglar i Japan, och sedan började de stiga i populäriteten också i Finland.

IMG 1953 miekka rajattu 600pxSpeciellt militariaföremål är nära antikhandlaren Christian Petanders hjärta. Hans egen samlarkarriär startade med utmärkelsetecken.

– När professionella samlare har skapat en ”fulländad” samling, börjar de samla något annat eller flera föremål samtidigt. Att samla vapen har blivit svårare på grund av alla tillstånd, så därför börjar ofta militariasamlare samla exempelvis svärd, bajonetter eller utmärkelser.

Petander är också själv en samlare av militaria med temat Vasa, och trots att Mannerheimstatyn för några år sedan fick lämna antikhandlarens hem, har hans andra samlingsföremål, Reino Selkäinahos tavlor, gått hem hos frun också.

– Min fru är den viktigaste resursen för det här företaget. Jag besöker ca 20 mässor per år och dessutom är jag ut på inköpsresor, tömmer dödsbon, kanske 120 dagar per år totalt. Då är det frun som sköter om vardagen i vår familj, berömmer Petander.

För att själv orka i arbete motionerar Petander. Han har tagit som vana att ta en morgonpromenad, vare sig han befinner sig i Vasa eller på någon annan ort. Föreningsverksamhet är också en viktig motvikt för arbetet som ibland är en aning ensamt. I styrelsen för Vasa företagare har Petander varit med i ett par år.

– Att nätverka i företagsevenemang med företagare från olika branscher har varit mycket givande. Oavsett diskussionspartner och plats hittar man alltid lätt något att prata om mitt arbete och antikbranschen, berättar Petander.

IMG 1958 kunniamerkit 600pxPetander esittelee ylpeänä harvinaista kokoelmaa Suomen ilmavoimien kurssimerkkejä.

Nätverk är också annars viktiga för antikbranschen. Man kan erbjuda föremål direkt till många regelbundna kunder och andra kända samlare och de som ger ifrån sig sina varor, vet vem de först ska bjuda sina gamla föremål åt.

– Mitt företag har nu varit i gång i fem år och det här året har varit det allra bästa. Omsättningen kommer att växa och jag satsar mer på marknadsföring. Webbsidorna uppdaterade vi nyss och de är mobiloptimerade. Kanske jag borde skaffa mer affärs- eller i alla fall lagerutrymme, berättar Petander om sina framtidsplaner.

Prenikka i Under luppen -artikelserie i januari 2011