På jakt efter kunnande – Hur når man en rätt typ av sökande med en jobbannons?
Företagsrådgivare Tuija Räihä-Pundars ansvarar för frågor som rör arbets- och kompetensbehov hos företag och har utarbetat en minneslista för företagare hur man ska skriva en jobbannons:
När en rekrytering påbörjas måste man först internt specificera vad man söker efter. Vilken typ av kompetens och vilken typ av person behöver företaget just nu? Arbetsbeskrivningen inkluderar också valet av titel. Vilka titlar eller nyckelord potentiella använder sökande då de bläddrar igenom annonser på rekryteringssidor eller sociala medier? Men kom ihåg att inte använda för breda titlar. Om du söker efter en chef, sätt inte titeln direktör i annonsen.
Företagsrådgivare Tuija Räihä-Pundars ansvarar för frågor som rör arbets- och kompetensbehov hos företag och har utarbetat en minneslista för företagare hur man ska skriva en jobbannons:
- Jobbannonsen ska innehålla en tydlig och detaljerad beskrivning av arbetet så att potentiella sökande förstår vilka förväntningar som är förknippade med jobbet. Berätta vad som är huvudansvaret, kvalifikationskraven och nödvändiga färdigheter.
- Presentera ditt företag på ett attraktivt sätt. Berätta kort om företagets bakgrund, värderingar, vision och kultur. Du kan också nämna eventuella karriärutvecklingsmöjligheter, arbetsvälfärdsprogram eller andra förmåner som gör jobbet attraktivt.
– Naturligtvis är det bra att komma ihåg att arbetsgivarbilden behöver byggas kontinuerligt och helst även när rekryteringsbehov ännu inte finns. Företagets kommunikation måste ständigt ge en tydlig, attraktiv och aktuell bild av företaget. Den sökande måste få en bra känsla, säger Räihä-Pundars. - Ange tydligt vad du förväntar dig av en anställd och vilken typ av förmåner du erbjuder. Detta hjälper till att locka exakt de sökande som är intresserade av de möjligheter du erbjuder.
– Ur medarbetarens synvinkel uppstår intresse från företagskulturen, de möjligheter till utveckling och avancemang som företaget erbjuder, lön, olika förmåner och i allt högre grad företagets ansvarsfullhet, kommenterar Räihä-Pundars. - I jobbannonsen är det värt att nämna lön eller lönenivån som erbjuds, ifall det är möjligt. Arbetstid och eventuell flexibilitet, samt möjlighet till distansarbete kan också vara viktig information för sökande.
- Annonsen bör ange hur den sökande kan lämna in sin ansökan och när den sista ansökningstidpunkten är. Berätta också vilka steg som finns i rekryteringen och när beslut kommer att fattas.
– Ofta inleds intervjuer medan ansökningstiden fortfarande pågår, och det är definitivt värt att nämna det i annonsen. På så sätt vet sökande att processen kan sluta snabbt om företaget hittar den rätta personen, påminner Räihä-Pundars. - Titeln på positionen bör väcka intresse och sticka ut från mängden. Var kreativ, men se samtidigt till att titeln återspeglar arbetet och företaget.
- Undvik för mycket jargong och termer som kan vara okända för sökande. Använd förståeligt och attraktivt språk så att potentiella sökande enkelt kan förstå de möjligheter du erbjuder. Tänk noggrant på hur och med vilken stil du vill tilltala annonsens målgrupp.
- Välj jobbannonseringens kanaler noggrant. Använd kanaler som når rätt målgrupp och som potentiella sökande sannolikt använder. Detta kan till exempel vara en yrkespublikation, en rekryteringswebbplats eller en social medieplattform.
– Det finns gott om avgiftsfria kanaler att dra nytta av, men fundera även på avgiftsbelagda alternativ. Beroende på positionen kan en traditionell tidningsannons vara mycket effektivt. Se till att även utnyttja företagets personal för att dela information om ett ledigt jobb till deras nätverk, förklarar Räihä-Pundars. -
Se till att annonsen är visuellt tilltalande och lättläst. Använd tydliga rubriker, styckedelning, listformat och vid behov bilder eller grafik.
– Det lönar sig inte att sammanfatta informationsinnehållet på bekostnad av utseendet. Lägg all nödvändig information på företagets hemsida och rikta de som är intresserade med mindre och kortare annonser till din hemsida för att läsa mer, tillägger Räihä-Pundars.
-
Var öppen och ärlig i jobbannonsen. Undvik att överdriva eller skapa falska förväntningar för sökande. När en annons ger en realistisk bild av det jobb och det företag som erbjuds, det är mer troligt att locka just de sökande som är bäst lämpade för tjänsten.
– Efter publicering av annonsen är det nödvändigt att noggrant förbereda sig för frågorna som kommer att ställas. De sökande kan ställa frågor redan medan sökningen fortfarande pågår eller i en intervju. Det kan ställas frågor mellan himmel och jord, oftast vill man fråga om samhörighet och arbetskultur, möjligheter till flex-arbete, eller detaljer om arbetsuppgifter, rapporteringsrelationer och tillgängliga verktyg och program, Räihä-Pundars avslutar.
- Boka tid till avgiftsfri företagsrådgivning om du vill diskutera ditt företags kompetensbehov, rekrytering och hur du fungerar som arbetsgivare
- Läs även: Att anställa en medarbetare – Kom ihåg detta!