Uutiset

Osaajia vailla – Miten tavoittaa oikeanlaiset hakijat työpaikkailmoituksella?

Yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars vastaa VASEKilla yritysten työvoima- ja osaamistarpeisiin liittyvistä asioista ja laati muistilistan yrittäjille työpaikkailmoituksen laatimiseen:

gabrielle henderson HJckKnwCXxQ unsplashRekrytointia aloittaessa aivan ensimmäiseksi yrityksessä on sisäisesti täsmennettävä mitä oikein ollaan hakemassa. Minkälaista osaamista ja minkälaista persoonaa yritys juuri nyt tarvitsee? Tehtävänkuvaukseen liittyy myös tittelin valinta. Minkälaisella tittelillä tai hakusanalla määritetyn profiiliin mukaiset hakijat etsivät ilmoituksia rekrytointikanavista tai sosiaalisesta mediasta? Älä kuitenkaan paisuttele. Jos oikeasti haet päällikköä, älä laita ilmoitukseen johtajaa titteliksi.

Yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars vastaa VASEKilla yritysten työvoima- ja osaamistarpeisiin liittyvistä asioista ja laati muistilistan yrittäjille työpaikkailmoituksen laatimiseen:

  1. Työpaikkailmoituksessa tulisi olla selkeä ja yksityiskohtainen kuvaus tehtävänkuvasta, jotta potentiaaliset hakijat ymmärtävät, mitä odotuksia työhön liittyy. Kerro tärkeimmät vastuualueet, pätevyysvaatimukset ja tarvittavat taidot.
  2. Esittele yrityksesi houkuttelevalla tavalla. Kerro lyhyesti yrityksen tausta, arvot, visio ja kulttuuri. Voit mainita myös mahdolliset urakehitysmahdollisuudet, työhyvinvointiohjelmat tai muut edut, jotka tekevät työstä houkuttelevan.

    – Toki on hyvä muistaa, että työnantajakuvaa on rakennettava jatkuvasti ja mieluiten jo silloin, kun rekrytointitarpeita ei vielä ole. Yrityksen viestinnän täytyy jatkuvasti antaa selkeä, houkutteleva ja ajantasainen kuva yrityksestä. Hakijalle tulee tulla hyvä fiilis, Räihä-Pundars toteaa.
  3. Kerro selvästi, mitä odotat työntekijältä ja millaisia etuja tarjoat. Tämä auttaa houkuttelemaan juuri niitä hakijoita, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamistasi mahdollisuuksista.

    – Työntekijän näkökulmasta katsoen kiinnostavuus syntyy yrityskulttuurista, yrityksen tarjoamista kehittymis- ja etenemismahdollisuuksista, palkkauksesta, erilaisista eduista sekä nykyään yhä enenevässä määrin yrityksen vastuullisuudesta, Räihä-Pundars kommentoi.
  4. Työpaikkailmoituksessa kannattaa mainita, mitä palkkausta tai palkkahaarukkaa tarjotaan, jos se on mahdollista. Myös työaika ja tarvittaessa joustavuus ja etätyömahdollisuus voi olla tärkeä tieto hakijoille.
  5. Ilmoituksessa on kerrottava, miten hakijat voivat lähettää hakemuksensa ja mihin mennessä. Kerro myös mitä vaiheita rekrytoinnissa on ja milloin päätöksiä tehdään.

    – Usein haastattelut aloitetaan jo hakuajan ollessa vielä käynnissä, ja siitä kannattaa ehdottomasti mainita ilmoituksessa. Näin hakijat tietävät, että prosessi voi päättyä nopeastikin, jos yritys löytää oikean henkilön, Räihä-Pundars muistuttaa.
  6. Työpaikkailmoituksen otsikon tulee herättää kiinnostus ja erottua joukosta. Käytä luovuutta, mutta varmista samalla, että otsikko kuvastaa tehtävää ja yritystä.
  7. Vältä liikaa ammattikieltä ja termejä, jotka saattavat olla tuntemattomia hakijoille. Käytä ymmärrettävää ja houkuttelevaa kieltä, jotta potentiaaliset hakijat voivat helposti hahmottaa tarjoamasi mahdollisuudet. Pohdi tarkkaan, miten haluat puhutella ilmoituksella sen kohderyhmää.
  8. Valitse työpaikkailmoituksen julkaisukanavat huolella. Käytä kanavia, jotka tavoittavat oikean kohdeyleisön ja joissa potentiaaliset hakijat todennäköisesti liikkuvat. Tämä voi olla esimerkiksi ammattijulkaisu, rekrytointisivusto tai sosiaalisen median alusta.

    – On paljon maksuttomia kanavia, joita hyödyntää, mutta mieti myös maksullisia vaihtoehtoja. Tehtävästä riippuen ihan perinteinen lehti-ilmoituskin voi olla hyvinkin tehokas. Muista myös valjastaa oma henkilökunta jakamaan omille verkostoilleen tietoa avoinna olevasta työpaikasta, Räihä-Pundars luettelee.
  9. Huolehdi, että työpaikkailmoitus on visuaalisesti houkutteleva ja helppolukuinen. Käytä selkeitä otsikoita, kappalejakoa, luettelomuotoja ja tarvittaessa kuvia tai grafiikkaa.

    – Älä lähde tiivistämään tietosisältöä ulkoasun kustannuksella. Laita kaikki tarvittava tieto yrityksen kotisivuille ja ohjaa pienemmillä ja lyhyemmillä ilmoituksilla kiinnostuneet kotisivuillesi lukemaan lisää, Räihä-Pundars täydentää.
  10. Ole avoin ja rehellinen työpaikkailmoituksessa. Vältä liioittelua tai väärien odotusten luomista hakijoille. Kun ilmoitus antaa realistisen kuvan tarjolla olevasta työstä ja yrityksestä, se houkuttelee todennäköisemmin juuri niitä hakijoita, jotka sopivat parhaiten tehtävään.

    – Ilmoituksen julkaisemisen jälkeen on syytä valmistautua huolella tuleviin kysymyksiin. Kysymyksiä voidaan esittää jo haun ollessa vielä käynnissä tai haastattelutilanteessa. Kysymyksiä voi tulla erilaisia, useimmiten halutaan kysyä työpaikan yhteishengestä ja työkulttuurista, joustotyömahdollisuuksista tai yksityiskohtia työtehtävistä, raportointisuhteista ja käytettävissä olevista työkaluista ja ohjelmista, Räihä-Pundars päättää.

 

Tagit: