Vi behöver gemensamma produktpaket
Turismföretagare från Vasaregionen och turismaktörer också från grannregionerna samlades till Vasa 24.10 för att höra om internationalisering.
Turismföretagare från Vasaregionen och turismaktörer också från grannregionerna samlades till Vasa 24.10 för att höra om internationalisering. Infotillfället inleddes med presentation av Heli Saari som är ledare för Visit Finlands program Merellinen saaristo. Hon förklarade hur Visit Finland satsar speciellt på det tyskspråkiga Europa och berättade om vad den internationella marknaden förutsätter av företagarna: färdiga produkter, upplevelserika produktbeskrivningar, helhetspriser, kontinuitet och långsiktighet samt samarbete över regiongränserna. Enligt henne skulle Vasaregionens styrka kunna vara till exempel rundresor som också sträcker sig till svenska sidan, då turisterna får möjligheten att få uppleva flera länder på en gång, vilket speciellt kinesiska turister uppskattar.
Företagare och aktörer från turismbranschen tar del av hur man kan få synlighet också för små aktörers produktpaket på Visit Finlands webbsidor.
Enligt Saari är man inom den finländska turismen nog duktig på marknadsföring men försäljning har man inte tänkt lika mycket på. Hon uppmanade infotillfällets deltagare att paketera turismprodukterna och tänka igenom det praktiska genomförandet samt att få ut produktutbudet i distributionskanalerna. Ett exempel på dessa är Visit Finlands databas My Stay.Till den kan turismföretag med internationellt produktutbud söka fram till 31.10, och nästa gång på våren.
I regionen har man redan tagit itu med att börja paketera produkter och producera marknadsföringsmaterial i samarbete: Marianne Sjöström från Kvarkenrådet berättade om vilka produktpaket redan tagits fram i världsarvsprojektet Spotlight High-Low Coast samt om vilka åtgärder som planerats. Peter Källberg från VASEK informerade om projektet Tillväxt genom information – besöksnäringen i fokus, som var arrangör för infotillfället och vars uppgift är just att sprida nyttig information och kunskap till turismföretagare i regionen.
Marianne Sjöström från Kvarkenrådet och Peter Källberg från VASEK utvecklar turismbranschen i regionen i samarbete med många aktörer.
Matias Smeds från Österbottens NTM-central presenterade vilka stödmöjligheter det finns för turismföretagare. Exempelvis kan myndigheten bevilja landsbygdens företagsstöd för turismföretagare, och det lagförändringsförslag beträffande kravet på huvudsaklig inkomst som är i behandling i riksdagen skulle, om det godkänns, underlätta stödjande av säsongsbetonade turismföretag. För att utreda förutsättningar till internationalisering kan företagare ansöka om nyetableringsstöd. Med stöd (75 %) från utvecklingsprojekt för företagsgrupper kan man stödja utvecklingen, marknadsföringen och försäljningen av turismtjänster som mikroföretag inom turismbranschen producerar samt stödja digitalisering. Smeds påminde också om Viexpos internationaliseringstjänster för sme-företag.
Presentationer och material från infotillfället
Närmare uppgifter
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]