Tarvitaan yhteisiä tuotepaketteja
Vaasan seudun matkailuyrittäjiä ja alan toimijoita myös naapuriseuduilta kokoontui 24.10. Vaasaan kuulemaan kansainvälistymisestä.
Vaasan seudun matkailuyrittäjiä ja alan toimijoita myös naapuriseuduilta kokoontui 24.10. Vaasaan kuulemaan kansainvälistymisestä. Aamupäiväinfon aloitti Visit Finlandin Merellinen saaristo -ohjelman päällikkö Heli Saari, joka kertoi Visit Finlandin panostuksista erityisesti saksankieliseen Eurooppaan ja siitä, mitä kansainväliset markkinat edellyttävät: valmiita tuotteita, elämyksellisiä tuotekuvauksia, kokonaishintoja, jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä sekä yhteistyötä yli aluerajojen. Vaasan seudun vahvuutena voisi hänen mukaansa olla esimerkiksi Ruotsin puolelle ulottuvat kiertomatkat, jolloin matkailijoilla olisi mahdollisuus kokea monta maata yhdellä kertaa, mikä varsinkin kiinalaisille matkailijoille on erityisen houkuttelevaa.
Matkailualan yrittäjiä ja toimijoita kuulemassa, miten pientenkin toimijoiden tuotepaketit saadaan näkymään Visit Finlandin verkkosivuilla.
Saaren mukaan suomalaisessa matkailussa ollaan kyllä kovia markkinoimaan mutta myyntiä ei ole mietitty. Hän kehotti kuulijoita paketoimaan matkailutuotteet ja miettimään niiden käytännön toteutuksen sekä saamaan tuotetarjonnan jakelukanaviin. Yhtenä esimerkkinä jakelukanavista on Visit Finlandin My Stay -tietokanta, johon kansainvälistä tuotetarjontaa tarjoavat matkailuyritykset voivat hakea 31.10 asti, ja seuraavan kerran keväällä.
Tuotepaketointiin ja markkinointimateriaalien tuottamiseen yhteistyössä seudulla on jo ryhdytty: Merenkurkun neuvoston Marianne Sjöström kertoi Spotlight High-Low Coast -maailmanperintöhankkeessa jo luoduista tuotepaketeista sekä suunnitelluista toimenpiteistä. VASEKin Peter Källberg informoi Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeesta, jonka puitteissa infotilaisuus järjestettiin ja jossa tavoitteena on juurikin levittää hyödyllistä tietoa seudun matkailuyrittäjille.
Marianne Sjöström Merenkurkun neuvostosta ja Peter Källberg VASEKista kehittävät seudun matkailualaa yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa.
Matkailuyrittäjille tarjolla olevia tukimahdollisuuksia esitteli Pohjanmaan ELY-keskuksen Matias Smeds. Esimerkiksi maaseudun yritystukea voidaan myöntää matkailuyrityksille, ja käsiteltävänä oleva lakimuutos koskien pääasiallisen toimeentulon vaatimusta helpottaisi toteutuessaan sesonkiluonteisten matkailuyritysten tukemista. Yrityksen kansainvälistymismahdollisuuksien selvittämiseen voi hakea perustamistukea. Yritysryhmän kehittämishanketuella (75 %) puolestaan voidaan tukea matkailua harjoittavien mikroyritysten matkailupalveluiden kehittämistä, markkinointia ja myyntiä, ja sitä voi myös saada digitaalisuuden hyödyntämiseen. Smeds muistutti lisäksi Viexpon pk-yrityksille tarjoamista kansainvälistymispalveluista.
Infotilaisuuden esitykset ja materiaalit
Lisätietoja
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]