Nyheter

VASEK med på två kortlistor i FM i kommunal marknadsföring

29.4.2013
-

Semifinalisterna har utsetts i FM i kommunal marknadsföring, som i år anordnas för åttonde gången. Sammanlagt 53 bidrag deltog i tävlingen. Fem bidrag har valts till respektive kortlista för kategorierna konkurrenskraft, turism och årets marknadsföringsprodukt. Till kortlistan för kategorin rekrytering valdes tre bidrag.

Semifinalisterna har utsetts i FM i kommunal marknadsföring, som i år anordnas för åttonde gången. Sammanlagt 53 bidrag deltog i tävlingen. Fem bidrag har valts till respektive kortlista för kategorierna konkurrenskraft, turism och årets marknadsföringsprodukt. Till kortlistan för kategorin rekrytering valdes tre bidrag. VASEK är med på kortlistan i två olika kategorier.

FM i kommunal marknadsföring har som mål att förbättra marknadsföringskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis, dvs. föredömlig och framgångsrik kommunal och regional marknadsföring.

– En stor del av tävlingsbidragen är verkligen professionellt professionellt utförda, noggrant avgränsade och skräddasydda. Man kan också se att de gett tydliga resultat. I vissa tävlingsbidrag är förhållandet mellan input och output ypperligt. Också i år deltar flera brand, även om många fokuserar mest på att förnya den visuella profilen och det egentliga innehållet blir lite tunt, säger Kommunförbundets marknadsföringschef Merja Olari-Sintonen, som är ordförande för tävlingens jury.

FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Vinnarna tillkännages vid evenemanget Piiri 2013 i Kuopio den 21 maj. De bästa tävlingsbidragen i de fyra kategorierna premieras.

I kategorin konkurrenskraft premieras marknadsföring som har som mål att utveckla konkurrenskraften och livskraften och stödja förändringsprocesserna i regionen eller kommunen. I kategorin turism premieras marknadsföring som syftar till att locka finländska eller utländska turister eller besökare till kommunen eller regionen. I kategorin rekrytering premieras marknadsföring som har som mål att stödja kommunernas anseende som arbetsgivare och locka kompetent arbetskraft till regionen. I kategorin årets marknadsföringsprodukt premieras ett innovativt och unikt tävlingsbidrag. Det kan vara fråga om en produkt, ett utförande, ett material eller en marknadsföringsinsats.

Vinnaren i respektive kategori av FM i kommunal marknadsföring får titeln finsk mästare, publicitet och ett diplom. Juryn kan också dela ut andra och tredje pris eller hedersomnämnanden. Juryn delar ut kampanjpriser värda totalt 100 000 euro till vinnarna i de olika kategorierna. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag.

FM i kommunal marknadsföring 2013 – kortlista i alfabetisk ordning

Konkurrenskraft

Borgå stad: Drömmar att bo i
Cursor Oy: Rubicon
Nystad: Hauki Camp 2013
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Merinova Ab: Vaasa Energy Week 2013 kommunikation
Villmanstrands stad: Hynysenranta 

Turism

Helsingfors stad: Lux Helsinki 2013
Lojo stad: Muru Pops Down in Tytyri
Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy: Mikkeli region ”goes digi” in Russian market
Posion matkailuyhdistys ry: Marknadsföringskonceptet Taikamaan tarinat
Savonlinnan Seudun Matkailu Oy: Evenemangsportalen SavonlinnaNYT 

Rekrytering

Carea, Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Kymmenedalen: Rekrytering av an-svarstagare
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK: Vasa är en jackpott
Villmanstrands stad: Lappeenrannan nuoret PR-lähettiläät

Årets marknadsföringsprodukt

Borgå stads turistbyrå: Kampanjen Jul i Borgå på Facebook
Helsingfors stad, byggnadskontoret: Twiitti – Byggnadskontoret på Twitter
Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy: 15 miljoonan euron tyttö
Tervo kommun: Kommunens nya image i textilier
Uleåborgs stad: Lasten ja nuorten Oulu

 

Närmare uppgifter:

kommunikationschef Suvi Markko
050 534 1991