Nyheter

Vasaregionens brandberättelse finns nu inom samma pärmar

3.11.2021
-

Uppfattningar om Vasa hos de människor som bor någon annanstans motsvarar inte alltid verkligheten. Enligt en undersökning som genomfördes för några år sedan känner bara en av tio finländare Vasa väl. Självklart skulle vi vilja se att siffrorna visade något annat. Och det är vad vi har fokuserat på mer och mer i regionens kommunikation i några år nu. Sammanhållen extern kommunikation med gemensamma budskap bidrar till vår synlighet.

IMG 1800 rajattuHenri "Henkka" Hyppönen gav ett inspirationstal i evenemanget.

Uppfattningar om Vasa hos de människor som bor någon annanstans motsvarar inte alltid verkligheten. Enligt en undersökning som genomfördes för några år sedan känner bara en av tio finländare Vasa väl. Självklart skulle vi vilja se att siffrorna visade något annat. Och det är vad vi har fokuserat på mer och mer i regionens kommunikation i några år nu. Sammanhållen extern kommunikation med gemensamma budskap bidrar till vår synlighet.

VASEK har tillsammans med Vasa stad och Visit Vasa byggt upp en gemensam berättelse och gemensamma budskap som publicerades vid evenemanget som anordnades fredagen den 29 oktober. Varumärkesmanualen ger verktyg till alla som vill berätta om Vasaregionen för gäster, partners eller sådana som vill veta om Vasaregionen.

IMG 1721 rajattuStadsdirektör Tomas Häyry hade sin strömsötröja på dagen till ära.

Vid evenemanget berättade Vasas stadsdirektör Tomas Häyry att platsen, som inte väcker några känslor inte är av intresse för någon och att vi inte har råd att vara trista eller ointressanta eftersom alla regioner och städer konkurrerar om invånare, kunnig arbetskraft och investeringar. Vi måste framkalla känslor och helst positiva känslor.

IMG 1747 rajattuVASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus presenterade brandningsarbetet.

Av Varumärkesmanualen framgår bland annat den bild som vi vill ge världen — baserat på fakta, förstås. Hörnstenarna för att bygga ett varumärke är uttryckligen att allt är baserat på befintliga fakta och att det finns en grund för brandningen. Lyckligtvis har vi det bra med det här: varje dag räddar invånare i Nordens energihuvudstad världen genom att skapa miljövänliga och innovativa lösningar. I Vasaregionen ser man fler möjligheter än hot och mångfald är en rikedom.

Boken är värd att åtminstone bläddra och lägga på minnet 13 uttalanden som kan användas vid ett lämpligt tillfälle. Till exempel, det faktum att nästan 100 språk talas i Vasa väcker garanterat förundran.

IMG 1805 rajattuHenkka Hyppönen påminde att budskapet måste upprepas, berätta samma berättelse men tjata på ett intressant sätt. 

Känd tv-personlighet och creative director Henri ”Henkka” Hyppönen skakade lyssnarnas tankar och skrattnerver i sitt tal. Hörnstenarna i kommunikationen är upprepning, upprepning, upprepning och, än en gång, upprepning.

”När du verkligen är trött på den samma gamla budskap och historia, och när du mår rentav illa då du hör den, då har du bara fått en bra start. När energihuvudstaden och lyckan är det värsta du vet, kanske då har du upprepat budskapet tillräckligt länge och regionens välkändhet har ökat med några procent.”

Det viktigaste är att vi är mycket stolta över allt stort vi har här i Vasa. Med Varumärkesmanualen får man en faktabaserad grund för diskussioner och kanske också mod att berätta om allt detta. Målet är att göra Vasaregionen till en plats dit man vill flytta till för att bo, arbeta och leva ett lyckligt liv.

Mari Kattelus
marknadsföringschef

 

Taggar: