Uutiset

Vaasan seudun bränditarina on nyt yksissä kansissa

3.11.2021
-

Muualla asuvien mielikuvat Vaasan seudusta eivät aina kaikilta osin vastaa todellisuutta. Muutama vuosi sitten tehdyn kyselyn mukaan vain yksi kymmenestä suomalaisesta tuntee Vaasan hyvin. Tietenkin haluaisimme, että luvut näyttäisivät joltain ihan muulta. Ja siihen olemmekin jo muutaman vuoden ajan yhä enemmän panostaneet seudun viestinnässä. Se, että viestimme on kaikilla samanlainen ja näytämme yhteneväiseltä ulospäin, edistää tunnettuutta.

IMG 1800 rajattuTilaisuuden inspiraatiopuheenvuoron piti Henri "Henkka" Hyppönen.

Muualla asuvien mielikuvat Vaasan seudusta eivät aina kaikilta osin vastaa todellisuutta. Muutama vuosi sitten tehdyn kyselyn mukaan vain yksi kymmenestä suomalaisesta tuntee Vaasan hyvin. Tietenkin haluaisimme, että luvut näyttäisivät joltain ihan muulta. Ja siihen olemmekin jo muutaman vuoden ajan yhä enemmän panostaneet seudun viestinnässä. Se, että viestimme on kaikilla samanlainen ja näytämme yhteneväiseltä ulospäin, edistää tunnettuutta.  

VASEK on yhdessä Vaasan kaupungin ja Visit Vaasan kanssa rakentanut yhteistä tarinaa ja yhteisiä viestejä, jotka julkaistiin perjantaina 29.10. järjestetyssä tilaisuudessa. Vaasan tarina -brändikäsikirja antaa ”kättä pidempää” kaikille, jotka haluavat kertoa Vaasan seudusta vieraille, yhteistyökumppaneille tai ihan vaan seudusta tietoa janoaville.

IMG 1721 rajattuKaupunginjohtaja Tomas Häyry oli tilaisuuden kunniaksi laittanut Strömsö-villapaitansa päälle.

Tilaisuudessa Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry kertoi, että hajuton ja mauton paikka ei kiinnosta ketään, eikä meillä ole varaa olla hajuttomia tai mauttomia, koska kaikki seudut ja kaupungit kilpailevat asukkaista, osaavasta työvoimasta ja investoinneista. Meidän on herätettävä tunteita ja mieluiten positiivisia tunteita.

IMG 1747 rajattuVASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus esitteli brändityön taustoja.

Vaasan tarina -brändikäsikirjasta selviää muun muassa se, minkälaisen mielikuvan haluamme maailmalle antaa – perustuen tietenkin oikeisiin faktoihin. Brändin rakentumisen kulmakiviä on nimenomaan se, että kaikki perustuu olemassa oleviin tosiasioihin eikä mielikuvaa pyritä luomaan epämääräisen hötön varaan. Meillä täällä on onneksi perusta kunnossa: Pohjolan energiapääkaupungin asukkaat pelastavat joka päivä maailmaa luomalla ympäristöystävällisiä ja innovatiivisia ratkaisuja. Vaasan seudulla nähdään enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ja moninaisuus on rikkaus.

Kirjasta kannattaa ainakin bongata ja tallentaa omaan muistilokeroonsa 13 lausahdusta, joita voi sopivan tilaisuuden tullen viljellä. Esimerkiksi se, että Vaasan seudulla puhutaan lähes sataa kieltä, herättää takuulla ihmetystä.

IMG 1805 rajattuHenkka Hyppönen muistutti viestin toistamisesta eli "jännittävästi jankuttamisesta".

Tunnettu tv-persoona ja luova johtaja Henri ”Henkka” Hyppönen ravisteli omassa puheenvuorossaan kuulijoiden ajatuksia sekä nauruhermoja. Viestinnän kulmakiviä on toisto, toisto, toisto ja vielä kerran toisto.

”Kun teitä todella kypsyttää tämä sama viesti ja tarina, ja kun se suorastaan oksettaa, silloin olette päässeet vasta hyvään alkuun. Kun energiapääkaupunki ja onnellisuus ovat karmeinta mitä tiedätte, ehkä silloin seudun tunnettuus on noussut muutamalla prosentilla.”

Tärkeintä on, että tunnemme suurta ylpeyttä kaikesta siitä hienosta, mitä meillä täällä Vaasan seudulla on. Brändikirjan avulla saa faktapohjaa puheelleen ja ehkä myös rohkeutta kertoa tästä kaikesta. Tavoitteenammehan on, että Vaasan seutu on paikka, jonne halutaan muuttaa asumaan, tekemään töitä ja elämään onnellista elämää.

Mari Kattelus
markkinointipäällikkö

 

Tagit: