Vasaregionen görs världens lyckligaste plats med hjälp av lyckoforskaren Markku Ojanen
Vasa har satt som mål att vara världens lyckligaste stad i världens lyckligaste land, det vill säga i Finland. För att uppnå målet som har antecknats i Vasa stads nya strategi, utvecklas stadsbornas lycklighet tillsammans med hjälp av stadens nya lycklighetstränare, lyckoforskare Markku Ojanen, och framstegen uppföljs genom en årlig lyckostudie.
Vasa har satt som mål att vara världens lyckligaste stad i världens lyckligaste land, det vill säga i Finland. För att uppnå målet som har antecknats i Vasa stads nya strategi, utvecklas stadsbornas lycklighet tillsammans med hjälp av stadens nya lycklighetstränare, lyckoforskare Markku Ojanen, och framstegen uppföljs genom en årlig lyckostudie.
– Finland har än en gång valts till världens lyckligaste land, men det är oklart vilken som är den lyckligaste staden i det lyckliga landet. Vi tror att Vasa har den här platsen att ta. Vi är redan med många olika mätare mätt en livskraftig region, men nu ska vi på riktigt utveckla våra invånares lycklighet”, säger stadsdirektör Tomas Häyry.
De första stegen i att främja lycklighet har tagits idag när Vasa avslöjade regionens nya ”personlig tränare i lycka”, professor emeritus i psykologi och lyckoforskare Markku Ojanen.
– Lycklighet är inte bara på enskilda personens ansvar – den egna livsmiljön, som i detta fall Vasa, spelar en mycket stor roll i den. Jag är verkligen glad över att kunna utveckla vasabornas lycklighet och testa i praktiken vilka är de lyckosmulorna som visas i studiet och som ger lycka på det bästa sättet till människorna i Vasaregionen, säger lyckoforskaren Markku Ojanen.
Vi stannar inte att vänta på lycklighet
Vasabornas lycklighet börjar utvecklas under hösten på flera olika sätt. Ett av de viktigaste sätten är att vägleda stadsborna att utveckla sig till lyckoexperter i sina egna liv. Bland annat håller Ojanen avgiftsfria online-föreläsningar om lycklighet, där man fördjupar sig i hur människans lycklighet bildas och hur man kan själv utveckla den. Dessutom delar staden praktiska lyckotips producerade av Ojanen i stadens sociala medier, på en webbplats samt i gatubilden. Tips levereras också per post till alla invånare i regionen.
Förutom ett jobba nära vasaborna arbetar Ojanen i stadens organisation i sakkunniguppgifter och hjälper till exempel olika enheter att utveckla sina egna aktiviteter och tjänster ur ett lyckoperspektiv. Ojanen deltar också i planeringen av en årlig uppföljningsstudie för att mäta hur lycklighet har utvecklats hos regionens invånare.
– Många undrar kanske om detta är rätt tillfälle att tala om lycklighet, när världen befinner sig mitt i en kris och människor tvingas begränsa sina egna liv på många sätt. Men vi tycker att den rätta tiden faktiskt är just nu. Nu kan vi verkligen visa världen att lycklighet fortfarande är tillgänglig för oss alla och den kan hittas förvånansvärt nära, som till exempel i en närliggande skog eller i famnen av vår egen älskling. Inget behov att nödvändigtvis fara längre än till havet, sammanfattar Vasa stads kommunikationschef Leena Forsén.
Mera om lycklighet på adressen varldenslyckligastestad.fi
Företag i Vasaregionen verkställer en gemensam rekryteringskampanj
Företag och aktörer i regionen kommer att inleda en gemensam arbetsgivarimage- och rekryteringskampanj den 19 oktober. Även om många företag har det svårt ekonomiskt, finns det ändå en skrikande brist på specialkompetens inom företagen.
– Det är fantastiskt att företag, trots coronatiden, tittar längre in i framtiden. Företagen tror på att situationen förbättras och förlitar sig på att arbetskraftsbehovet inte försvinner någonstans. Konkurrensen mellan regioner för kunniga arbetstagare kommer inte att minska i framtiden. Det är vad vi måste ta itu med, säger Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus som koordinerar kampanjen.
Kampanjen kommer att vara helt digital. Kampanjens målgrupp är millennialerna, det vill säga 25–35-åringarna, i de största städerna. Framför allt vill vi nå ut till dem som arbetar inom vårdsektorn, ingenjörer inom olika områden samt ekonomiska experter. Kampanjen är helt digital, så fokusgruppen ser reklam när de rör sig på olika webbplatser och på sociala medier. Eftersom kampanjen når ut till dem som bor någon annanstans, syns kampanjen lokalt väldigt lite.
Konkurrenter rekryterar tillsammans – det händer inte alltid
Sju företag i Vasaregionen har förenat krafterna – ABB, Aktia, Hitachi ABB Power Grids, Vasa sjukvårdsdistrikt, Wapice, VEO och Wärtsilä förlitar sig på kraften i samarbetet. Även om många är konkurrenter är samarbetet fördelaktigt för alla.
– Även om sjukvårdsdistriktet fungerar på en helt annan bransch än andra företag i kampanjen är detta en stor fördel för oss. Jag tror att gemensam marknadsföring ger en mer mångsidig bild av karriärmöjligheterna i regionen än om alla skulle göra det ensamma, säger Heli Masa, kommunikationschef på Vasa sjukvårdsdistrikt.
Dagens anställda värderar inte bara sitt arbete utan också sin fritid och väljer sin boendeort på basis av flera olika faktorer. Medan arbetet fortfarande är det som får en person att flytta, har många andra faktorer blivit viktigare. Vasa vill vara med att erbjuda ett helhetspaket för ett bra liv; arbete som gör skillnad och en trivsam, internationell och mångsidig livsmiljö.
Mera om arbetsgivarimage- och rekryteringskampanjen på adressen jobbaivasa.fi (publiceras 19.10)