Uutiset

Vaasan seudusta tehdään maailman onnellisinta paikkaa onnellisuustutkija Markku Ojasen avulla

Vaasa on asettanut tavoitteekseen olla maailman onnellisin kaupunki maailman onnellisimmassa maassa eli Suomessa. Kaupungin uuteen strategiaan kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi asukkaiden onnellisuutta kehitetään yhdessä onnellisuustutkija Markku Ojasen avulla ja edistymistä seurataan vuosittain tehtävän onnellisuustutkimuksen avulla.

Markku OjanenVaasa on asettanut tavoitteekseen olla maailman onnellisin kaupunki maailman onnellisimmassa maassa eli Suomessa. Kaupungin uuteen strategiaan kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi asukkaiden onnellisuutta kehitetään yhdessä onnellisuustutkija Markku Ojasen avulla ja edistymistä seurataan vuosittain tehtävän onnellisuustutkimuksen avulla.

– Suomi on jälleen kerran valittu maailman onnellisimmaksi maaksi, mutta epäselvää on, mikä on onnellisten maassa onnellisin kaupunki. Me uskomme, että Vaasalla ja koko seudulla on tämä paikka otettavanaan. Olemme jo nyt monella mittarilla mitattuna erittäin elinvoimainen seutu, mutta nyt me lähdemme toden teolla kehittämään asukkaidemme onnellisuutta, kaupunginjohtaja Tomas Häyry kertoo.

Ensimmäiset askeleet onnellisuuden edistämisessä on otettu tänään, kun Vaasa julkisti seudun uuden “onnellisuuden personal trainerin”, psykologian emeritusprofessori ja onnellisuustutkija Markku Ojasen.

– Onnellisuus ei ole vain yksittäisen ihmisen vastuulla – omalla elinympäristöllä, kuten tässä tapauksessa Vaasalla, on siihen erittäin suuri merkitys. Olen todella innoissani päästessäni kehittämään vaasalaisten onnellisuutta, ja testaamaan ihan käytännössä, mitkä tutkimuksessa osoitetut onnellisuuden eväät ruokkivat parhaiten tämän seudun asukkaita, onnellisuutta tutkiva Ojanen kertoo.

Onnellisuutta ei odoteta

Markku Ojanen 2

Vaasanseutulaisten onnellisuutta aletaan kehittää syksyn aikana monin eri tavoin. Yksi keskeisimmistä keinoista on opastaa asukkaita kehittymään itse oman elämänsä onnellisuusasiantuntijoiksi. Ojanen pitää muun muassa kaikille ilmaisia onnellisuuden verkkoluentoja, joissa syvennytään siihen, mistä ihmisen onnellisuus muodostuu ja miten sitä voi itse kehittää. Lisäksi kaupunki jakaa Ojasen tuottamia käytännönläheisiä onnellisuusvinkkejä kaupungin somessa, verkkosivuilla sekä katukuvassa. Vinkkejä toimitetaan myös jokaiselle seudun asukkaalle postissa.

Tiiviin asukastyön lisäksi Ojanen toimii kaupungin organisaatiossa asiantuntijatehtävissä auttaen esimerkiksi eri yksiköitä kehittämään omaa toimintaansa ja palveluita onnellisuuden näkökulmasta. Ojanen on myös mukana suunnittelemassa vuosittain tehtävää seurantatutkimusta, jossa mitataan onnellisuuden kehittymistä asukkaissa.

– Moni saattaa ihmetellä, onko nyt oikea hetki puhua onnellisuudesta, kun maailma on kriisin keskellä ja ihmiset joutuvat rajoittamaan omaa elämäänsä monin tavoin. Mutta meidän mielestämme itse asiassa juuri nyt oikea hetki. Nyt me voimme oikeasti näyttää maailmalle, että onnellisuus on edelleen meidän kaikkien ulottuvilla ja se saattaa löytyä yllättävän läheltä, kuten vaikkapa lähimetsästä tai oman kullan kainalosta. Ei tarvitse välttämättä merta kauemmas lähteä, Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén kiteyttää.

Lisää onnellisuudesta osoitteesta maailmanonnellisinkaupunki.fi

Vaasan seudun yritykset toteuttavat yhdessä rekrytointikampanjan

Seudun yritykset ja toimijat aloittavat 19.10. yhteisen työnantajaimago- ja rekrytointikampanjan. Vaikka monien yritysten tilanne on taloudellisesti hankala, on yrityksissä kuitenkin huutava pula joistakin erityisosaajista.

– On hienoa, että yritykset korona-ajasta huolimatta katsovat pidemmälle tulevaisuuteen. Yritykset uskovat tilanteen parantumiseen ja luottavat siihen, ettei työvoiman tarve katoa minnekään. Kilpailu osaavista työntekijöistä alueiden välillä ei tule ainakaan vähenemään. Siihen meidän on tartuttava, kampanjaa koordinoiva markkinointipäällikkö Mari Kattelus Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilta sanoo.

Kampanjan kohderyhmänä on maamme suurimmissa kaupungeissa asuvat milleniaalit eli 25–35-vuotiaat. Tavoittelemme erityisesti hoitoalalla työskenteleviä, eri alan insinöörejä sekä talouden alan osaajia. Kampanja on täysin digitaalinen, joten kohderyhmä näkee mainontaa liikkuessaan eri sivustoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Koska tavoitellaan muualla päin asuvia, ei kampanja näy paikallisesti oikeastaan ollenkaan.

Kilpailijat rekrytoivat yhdessä – poikkeuksellista yhteistyötä

Seitsemän vaasanseutulaista yritystä ovat yhdistäneet voimansa – ABB, Aktia, Hitachi ABB Power Grids, Vaasan sairaanhoitopiiri, Wapice, VEO ja Wärtsilä luottavat yhteistyön voimaan. Vaikka monet ovat kilpailijoita keskenään, kampanjasta hyötyvät kaikki.

– Vaikka sairaanhoitopiiri toimiikin ihan eri alalla kuin muut kampanjan yritykset, on tästä meille suuri hyöty. Uskon, että yhteinen markkinointi antaa seudun uramahdollisuuksista monipuolisemman kuvan kuin että jokainen tekisi sitä pelkästään yksin, kertoo Vaasan sairaanhoitopiirin viestintäpäällikkö Heli Masa.

Nykypäivän työntekijät arvostavat työn lisäksi myös vapaa-aikaa ja valitsevat asuinpaikkansa monen asian perusteella. Vaikka edelleen työ on se, joka saa ihmisen muuttamaan, sen rinnalle on noussut monia muitakin tekijöitä. Vaasan seutu haluaa olla tarjoamassa koko pakettia hyvälle elämälle; työtä, jolla on merkitystä sekä viihtyisän, kansainvälisen ja monipuolisen elinympäristön. 

Lisää työnantajaimago- ja rekrytointikampanjasta osoitteesta töihinvaasaan.fi (julkaistaan 19.10.)

 

Tagit: