Varumärkesbyggande med musik: Hur låter ditt företag?
Har du någonsin stannat för att fundera på hur ditt företag låter i dina kunders öron? ”De spelar alltid musiken på för hög volym” är något som knappast någon företagare vill höra sägas. Bakgrundsmusiken i lokalen har en överraskande stor inverkan på hurdan uppfattning kunden får. Därför lönar det sig att inkludera musiken som en del av företagets varumärke.
Har du någonsin stannat för att fundera på hur ditt företag låter i dina kunders öron? ”De spelar alltid musiken på för hög volym” är något som knappast någon företagare vill höra sägas. Bakgrundsmusiken i lokalen har en överraskande stor inverkan på hurdan uppfattning kunden får. Därför lönar det sig att inkludera musiken som en del av företagets varumärke.
När man inkluderar musik i varumärkesbyggande betyder det att man anpassar bakgrundsmusiken som spelas i företaget till företagets varumärke. Med rätt slags musik har man möjlighet att påverka hurdan föreställning kunden får av företaget och stärka befintliga uppfattningar om varumärket. Det lönar sig att tänka på företagets kundkrets när man väljer spellistor. I en klädaffär för unga till exempel är det lönlöst att spela klassisk musik.
Bakgrundsmusik som stärker varumärket har stor inverkan på affärsverksamheten. Den ökar trivseln, vilket gör att kunden förmodligen tillbringar längre tid i affären. Då är det också mera troligt att hen köper produkter eller tjänster som företaget erbjuder.
– Musiken påverkar känslolägen även då när vi inte medvetet fäster uppmärksamhet på den, och medverkar till att vi gör ett inköpsbeslut. Det är ingen slump att julmusiken börjar ljuda i butikerna redan i oktober, konstaterar företagsrådgivare Antti Alasaari.
Det är lönt att välja välkänd musik, eftersom den lämnar en starkare känslobild. Detta beror på att välbekanthet ger eftertryck åt musikens kraft. Mest effektivt är det att i låg volym spela välkänd musik som går i ett långsamt tempo. Man kan också skräddarsy spellistor enligt tid på dygnet, vilket ger en rytm åt dagen.
När behöver man tillstånd?
– Tillstånd för att spela musik behöver man alltid när musik spelas offentligt, oberoende musikkällan. Musiktillstånd gäller alltså för radio, CD- och vinylskivor, musik levererat av en bakgrundsmusikoperatör samt direktuppspelningstjänster, som Spotify Business, berättar Alasaari.
Detta angår även musik som spelas till exempel i väntrum, aulor, företagets lillajulsfester och på företagets hemsidor. Tillstånd för att spela musik på evenemang behövs också, även om evenemanget hade fritt inträde.
Sedan år 2016 har man kunnat skaffa både Teostos och Gramex tillstånd från adressen Musiikkiluvat.fi, vilket betyder att företagaren endast behöver erlägga en betalning i stället för två. Genom att betala för tillstånden försäkrar du dig om att musikproducenter och artister får den ersättning de förtjänar. Och samtidigt erbjuder du dina kunder en lyckad kundupplevelse.