Musiikkibrändäyksestä lisäpotkua liiketoimintaan: Miltä yrityksesi kuulostaa?
Oletko ikinä pysähtynyt miettimään, miltä yrityksesi kuulostaa asiakkaidesi mielestä? ”Siellä soi musiikki aina liian kovalla” on kommentti, jota kukaan yrittäjä tuskin haluaa korviinsa kantautuvan. Yrityksessä soitettavalla taustamusiikilla onkin yllättävän suuri vaikutus siihen, millainen mielikuva asiakkaalle jää. Siksi musiikki kannattaa ottaa osaksi yrityksen brändiä.
Oletko ikinä pysähtynyt miettimään, miltä yrityksesi kuulostaa asiakkaidesi mielestä? ”Siellä soi musiikki aina liian kovalla” on kommentti, jota kukaan yrittäjä tuskin haluaa korviinsa kantautuvan. Yrityksessä soitettavalla taustamusiikilla onkin yllättävän suuri vaikutus siihen, millainen mielikuva asiakkaalle jää. Siksi musiikki kannattaa ottaa osaksi yrityksen brändiä.
Musiikkibrändäyksellä tarkoitetaan yrityksessä soitettavan taustamusiikin räätälöintiä yrityksen brändin mukaisesti. Oikein valitulla musiikilla on mahdollista vaikuttaa siihen, millainen kuva yrityksestä asiakkaalle syntyy ja myös vahvistaa jo olemassa olevaa kuvaa brändistä. Soittolistoja valitessa kannattaa huomioida myös yrityksen asiakaskunta. Nuorille suunnatussa vaateliikkeessä ei esimerkiksi kannata soittaa klassista musiikkia.
Brändiä tukevalla taustamusiikilla on suuri vaikutus liiketoimintaan. Se lisää viihtyvyyttä, jolloin asiakas todennäköisemmin viettää liikkeessä pidemmän aikaa. Tällöin on myös todennäköisempää, että hän ostaa yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita.
– Musiikki vaikuttaa tunnetiloihin myös silloin, kun emme kiinnitä siihen tietoisesti huomiota ja vaikuttaa tätä kautta ostopäätöksen syntymiseen. Ei ole sattumaa, että liikkeissä alkaa soimaan joulumusiikki jo lokakuussa, yritysneuvoja Antti Alasaari toteaa.
Tunnetun musiikin suosiminen on kannattavaa, sillä se jättää voimakkaimman tunnejäljen. Tämä johtuu siitä, että tunnettuus korostaa musiikin voimaa. Tehokkainta on tunnetun ja hidastempoisen musiikin soittaminen matalalla äänenvoimakkuudella. Soittolistat voi räätälöidä myös vuorokauden ajan mukaan, jolloin ne rytmittävät päivää.
Milloin tarvitsee luvat?
– Luvat musiikin soittamiseen tarvitaan aina kun musiikkia soitetaan julkisesti, riippumatta mistä lähteestä musiikkia soitetaan. Musiikkilupa koskee siis radioita, CD- tai vinyylilevyjä, taustamusiikkioperaattorin toimittamaa musiikkia sekä suoratoistopalveluita, kuten Spotify Businesstä, Alasaari kertoo.
Tämä koskee myös esimerkiksi odotustiloissa, auloissa, yrityksen pikkujouluissa ja nettisivuilla soitettavaa musiikkia. Tapahtumissa soitettavaan musiikkiin tarvitaan myös luvat, vaikka tapahtuma olisi ilmainen.
Sekä Teoston että Gramexin luvat on vuodesta 2016 asti voinut hankkia osoitteesta Musiikkiluvat.fi, jolloin yrittäjän tarvitsee suorittaa vain yksi maksu kahden sijasta. Luvat maksamalla varmistat, että musiikintekijät ja -esittäjät saavat ansaitsemansa korvauksen. Samalla tarjoat asiakkaillesi onnistuneen asiakaskokemuksen.