Utmaningarna med pandemin ledde till utveckling och tillväxt vid Jukajan Ristikko
Det har gått 25 år sedan Laihela-företaget Jukajan Ristikko grundades, och 2023 är jubileumsår i företaget som sysselsätter knappt 30 anställda. När sex personer gick samman för att starta verksamheten 1998 var huvudprodukten, såsom namnet även säger, takstolar.
Takstolarna från Jukajan Ristikko är kända i hela Finland för sin kvalitet och precisionsgrad. Alla takstolar tillverkas utgående från varje specifik beställning. Företaget, med fem delägare, sysselsätter knappt 30 personer, året runt.
Det har gått 25 år sedan Laihela-företaget Jukajan Ristikko grundades, och 2023 är jubileumsår i företaget som sysselsätter knappt 30 anställda. När sex personer gick samman för att starta verksamheten 1998 var huvudprodukten, såsom namnet även säger, takstolar. Det är det ännu idag, men nya produkter har tillkommit och de senaste åren har tillväxten och utvecklingen varit extra god – trots pandemi, krig, inflation och stigande räntor.
Hemligheten bakom detta är en stor vilja till marknadsanpassning, produktutveckling och implementering av ny teknologi. Satsningar på kvalitet har varit A och O ända sedan start, och takstolarna från Jukaja har ett gott namn om sig i branschen. När pandemin slog till blev man ändå tvungen att vidta anpassningsåtgärder på företaget.
– Resandet tog ett tvärt slut och i stället började folk satsa på hemmet och trädgården. Vi såg ett ökat behov av olika gårdsbyggnader – lador och förråd, tunnbastur, grillkåtor och dylikt, och gick in för att utveckla en egen produktionslinje för dem. Samtidigt öppnad vi webbshop, berättar försäljningschef Kimmo Lähdesmäki.
– Jukajan Ristikko tillverkar takstolar till såväl egnahemshus som radhus, jordbruksbyggnader, garagen och så vidare. De säljs i hela Finland och tillverkas alltid on demand, enligt kundernas beställningar och mått, berättar försäljningschef Kimmo Lähdesmäki och VD Mika Myllymäki.
Utvecklingen har fortsatt – till sommaren lanserar företaget ett eget koncept med olika modeller av biltak.
Vid sidan om den här satsningen har tillverkningen av andra träprodukter också ökat. Det handlar om underleverantörsarbeten till bland annat möbelindustrin, både av olika träkomponenter och även en del färdiga produkter.
– Takstolsproduktionen utgör idag cirka 30 procent av vår verksamhet, medan gårdsbyggnader står för 20 procent och resterande tillverkning är avtalstillverkning för andra företag samt tillverkning av olika komponenter, berättar VD Mika Myllymäki.
Till utvecklingen hör även en grön omställning, där man redan för flera år sedan övergick till att värma produktionsanläggningarna med krossprodukter av träavfall från produktionen i stället för med olja. I år övergår man även till egen, grön solenergiproduktion.
– Investeringar i förnybar energi är ett måste idag, anser Myllymäki. Det uppskattas av kunderna, och kommer förmodligen att bli ett krav framöver för certifieringen. Vi har stor elförbrukning även sommartid, då produktionen är som störst, så investeringen i solpaneler kommer att löna sig i längden.
De allt högre och varierande råvarupriserna är en stor utmaning för branschen – det är svårt att lägga ett fast pris för de produkter som säljs nästa kvartal.
Stödbeslutet kom vid årsskiftet och i det första skedet ska solpaneler för motsvarande tio egnahemshus monteras på anläggningens tak.
Med i utvecklingsprocessen har hela tiden funnits VASEK, där företagsrådgivare Antti Alasaari i många år fungerat som bollplank och samarbetspartner.
– Alasaari har bistått oss i ansökningsprocesserna både då det gäller Business Finlands utvecklingsstöd under pandemin samt investeringsstödet för förnybar energi. Det är tacksamt att ha tillgång till VASEKs tjänster och kompetens, konstaterar Myllymäki och Lähdesmäki.
När pandemin slog till beslöt man sig för att utvidga produktsortimentet på Jukajan Ristikko. Lador och förråd, grillkåtor och tunnbastur blev en ny nisch när folk började satsa på hem och trädgård i stället för på att resa. – Vi öppnade webbshop för våra gårdsbyggnader, som numera utgör cirka 20 procent av all vår försäljning, berättar försäljningschef Kimmo Lähdesmäki och VD Mika Myllymäki.
Alasaari i sin tur är imponerad av företagets utvecklingsvilja och förmåga att driva igenom förändringar när så behövs.
– Jukajan Ristikko har lyckats modifiera och mångfaldiga sin verksamhet och dessutom skapat tillväxt och ökad omsättning under en exceptionell och utmanande tid, konstaterar han.
Text och bilder: Anna Sand / bySand