Tyskspråkiga turister som kommer till Finland shoppar inte utan söker naturupplevelser
Infodagen om den tyskspråkiga marknaden, som var riktad till turismföretagare i Vasaregionen, samlade en stor grupp intresserade till den stämningsfulla Villa Sandviken 22.11. Jan Badur som arbetar på det tysk-finska marknadsföringsbolaget Nordic Marketing gav deltagarna en mycket djupgående presentation på temat.
Infodagen om den tyskspråkiga marknaden, som var riktad till turismföretagare i Vasaregionen, samlade en stor grupp intresserade till den stämningsfulla Villa Sandviken 22.11. Jan Badur som är vd för det tysk-finska marknadsföringsbolaget Nordic Marketing gav deltagarna en mycket djupgående presentation på temat.
– De tyskspråkiga turisterna söker framför allt utrymme i Finland och de njuter av att det inte finns "stau", långa bilköer. Förutom naturen intresserar det autentiska och lokala, definierade Badur en typisk tysk turist.
Största delen av tyskarna som kommer till Finland reser med egen bil. De är erfarna resenärer, noga med pengar och förväntar sig att resan har hög kvalitet. Det viktigaste är upplevelsen, inte destinationen. På vilket sätt kunde vi locka hit fler av dem?
Långsiktigt samarbete med researrangörer
Badur berättade att turismbranschen är relativt gammalmodigt i Tyskland: konsumenten köper en produkt, en inpaketerad resa, av resebyråerna och betalar den i förväg. I resebyråernas sortiment finns tjänster och paket som de totalt ungefär 1500 researrangörer som verkar i landet, erbjuder. Researrangörerna är specialiserade per tema och per målgrupp, och exempelvis Skandinavia- och Finlands-specialister är ofta små familjeföretag.
– Trots att man snabbt ska svara på researrangörernas förfrågningar, skapas själva samarbetet långsiktigt. Ingenting sker över natten, beskrev Badur. – Finländarna måste vara överaktiva när de säljer sina produkter och inte lämna och vänta på frågor.
Jan Badur från Nordic Marketing och Peter Källberg från VASEK
Reserarrangörerna söker dragningskrafter, orsaker till varför turister ska vika av från de stora vägarna för att uppleva Finland. Tyska kunder är villiga att betala för paket och därför är det klokt för företagaren att glömma skräddarsydda upplevelser. I stället ska hen ta fram produktpaket som beskrivs i detalj och som ständigt utvecklas. Det är ju företagaren som vet bäst vad hen och regionen kan erbjuda.
– Tyskarna vill ha regler: vad innehåller produkten eller tjänsten och dessutom ska man alltid skriva ”med reservation för vädret”!
Badur sa att det är viktigt med information och detaljer för tyskarna. De beställer tryckta broschyrer hem och bokhandlarna har hyllmetrar med böcker om turism. Internet blir visst allt populärare men mycket sakta. Han sa också att det är bra att turistdestinationer har webbsidor på tyska men samtidigt innehåller det en tanke om att man också talar tyska.
Badur uppmanade företagare att ordentligt lära sig att prissätta produktpaket:
– Tyvärr strandar en hel del business på att prissättningen inte har gjorts på rätt sätt med tanke på den internationella marknaden. Här har företagare ännu mycket att lära sig.
Turisternas behov beaktas
Kimmo Kauppila, företagaren bakom Salteriet och Aava Kertun kotieläintila, tyckte att infodagen var bra.
– Speciellt på Salteriet hade vi ännu fler tyskar än för ett år sedan. De äldre turisterna talar sällan engelska och vi vill svara på efterfrågan och därför har personen som vi hade anställt i somras och som kommer också för nästa säsong har börjat studera tyska.
Kimmo Kauppila
– Vi har märkt att det lönar sig inte att fråga turisterna vad de skulle vilja göra. Vi har med frun redan beslutat att vi paketerar in ett par alternativ för sommaren 2019 och ger besökarna broschyrer där de kan välja program för olika dagar.
Evangeliska Folkhögskolan i Vasa har erbjudit logi på sommartid redan från 1940-talet men i och med renoveringen har säsongen kunnat förlängas och nu omfattar den även vintern. Under samma tak finns möjlighet att bo i enkelrum eller dubbelrum och ordna exempelvis möten, kurser och fester. Carolina Djupsjöbacka från EC-Hostel var nöjd med infodagen:
– Det var intressant att få veta hur det fungerar på den tyska marknaden. Det är förstås svårt att ta sig in på en så stor marknad som en liten aktör men därför var det nyttigt att få träffa andra turismföretagare och knyta kontakter. Det gäller ju att samarbeta och tillsammans skapa större paket för turister.
EC-Hostel och EC-Conference erbjuder havsnära boende och konferens- och mötesutrymmen.
Det gjordes också en snabb SWOT-analys under dagen, och många av deltagarna var överens om att till styrkorna hörde bland annat maten, naturen, renheten samt närheten till Umeå, dvs. man kan vara en del av en längre resa.
– Också vikten av att tillsammans skapa attraktiva paket lyftes, och det är något som vi tillsammans med Visit Vasa jobbar med kontinuerligt. En lyckad dag och en mycket intressant målmarknad, sammanfattade Peter Källberg, projektchef för Tillväxt genom information som ordnade infodagen.
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]
Text: VASEK
Bilder: VASEK och EC-hostel