Nyheter

Turismföretagare utvecklar produktpaket i samarbete – med hjälp av företagsgruppsprojektet

27.11.2017
-

Företagaren Freddi Skott fick en idé om ett företagsgruppsprojekt efter att ha diskuterat med Peter Källberg om denna möjlighet som Landsbygdsprogrammet erbjuder. Utöver Kalleś Inn kommer företagen AWAY Tourism, Qvarken Boat Charter och Kvarken Nature and Fishing Tours att delta i företagsgruppsprojektet. VASEK i sin tur fungerar som administratör för projektet och ansvarar för pappersarbetet.

Prisma KallesInnUte vid Klobbskat i Korsholms skärgård är det omfattande investeringar på gång: turismföretaget Kalle´s Inn, vars huvudsakliga målgrupp hittills har varit företagsgrupper, skall nu utvidga sin verksamhet även till enskilda resenärer.

Under sommaren 2017 byggdes på området vid havet stugor av glas, dit upp till 16 gäster ryms. Dessutom finns det möjlighet att övernatta även i de befintliga byggnaderna. Detta innebär att man nu vill söka efter kundgrupper, som är intresserade av regionen, och även att utveckla olika aktiviteter och stödtjänster till ett fungerande produktpaket.

Utvecklingen av omfattande paket kräver samarbete. Företagaren Freddi Skott fick en idé om ett företagsgruppsprojekt efter att ha diskuterat med Peter Källberg om denna möjlighet som Landsbygdsprogrammet erbjuder. Utöver Kalleś Inn kommer företagen AWAY Tourism, Qvarken Boat Charter och Kvarken Nature and Fishing Tours att delta i företagsgruppsprojektet. VASEK i sin tur fungerar som administratör för projektet och ansvarar för pappersarbetet.

– En enskild företagare kan inte ensam erbjuda alla de tjänster, som behövs för att skapa en helhet som lockar besökare från de globala marknaderna. Därför behöver man samarbete, berättar projektchef Peter Källberg från VASEK.

– För att lyckas få sammanställt attraktiva produktpaket tillsammans, måste man eventuellt göra även företagsspecifika åtgärder i några enstaka företag i gruppen, men lyckligtvis är detta förfarande möjligt enligt villkoren för företagsgruppsprojekt, säger Källberg tacksamt.

Det primära målet för företagsgruppsprojektet är att samla ett begränsat, men tillräckligt stort antal återförsäljare och agenter, som ska ta med turismproduktpaketen till sina utbud.

– Detta kommer att säkerställa flödet av turister på lång sikt. Produktpaketen kommer också att utvecklas i enlighet med olika årstider för att utvidga de nuvarande säsongerna, berättar Skott.

Merenkurkku S6A3627 600pxUnder planering finns även olika utredningar som beställs via konsulttjänster, för att kunna identifiera researrangörer, som verkligen är intresserade av dessa inom projektet utvecklade turismprodukter.

– Utredningarna resulterar i tidsbesparing, då man har fokus enbart på produkter med försäljningspotential för slutkunder. Målet är att skapa kontakter med återförsäljare exempelvis genom att delta i mässor inom olika marknadsområden. Återförsäljarna kan också inbjudas att komma och bekanta sig med produktpaketen på plats, säger Kim Kurenmaa från AWAY Tourism.

– Produktpaket bör även testas, exempelvis med hjälp av testgrupper och i samarbete med VisitVaasa och VisitFinland. Testresorna utvärderas och utifrån resultatet finslipas paketet ytterligare till en slutlig, säljbar produkt, påminner Källberg.

I företagsgruppens utvecklingsprojekt utvecklar 3-10 företag tillsammans sina verksamheter och samtidigt kan utvecklingsåtgärder utföras även för varje företag skilt. Som målsättning kan vara till exempel utveckling av samarbete kring produktionsrelaterade samarbete, marknadsförings- och försäljning eller även planering av en produktfamilj.

Läs mera om samarbetsprojekt

 

Taggar: