Nyheter

Tågturen som passar morgonpigga

21.2.2017
-

Österbottens förbunds trafikarbetsgrupp har i samarbete med andra aktörer arbetat med att utveckla lokaltrafiken och strävar efter att bygga upp ett lokaltrafikssystem för hela pendlingsområdet.

Vaasa rautatieasema MG 8814 600pxElektrifiering av Vasabanan gav Vasa Pendolinotågen och möjliggör ibruktagandet av moderna rälsbussar.

– Österbottens förbunds trafikarbetsgrupp har i samarbete med andra aktörer arbetat med att utveckla lokaltrafiken och strävar efter att bygga upp ett lokaltrafikssystem för hela pendlingsområdet. Även kommunikationsminister Anne Berner vill söka ett pilotprojekt för flexibelt genomförande av lokaltrafik, berättar Anna Måtts-Fransén, logistikexpert på VASEK och medlem i trafikarbetsgruppen.

De som bor på landsbygden harmas emellertid över att tåget inte längre stannar på alla stationer mellan Vasa och Seinäjoki, och Laihela- och Storkyroborna måste stiga på exempelvis i Tervajoki. I stället finns bussar som trafikeras av Linja-autoliikenne Lehtonen från Storkyro och i dem reser man med VR:s biljetter.

Eino Toivola, kommundirektör i Storkyro, säger att bussarna kan vara till och med bättre alternativ än tåget:

– Stationerna kan finnas långt ifrån bostadsorterna men nu trafikerar bussen i kommunernas centrum och kommer alltså dit där folk bor. Speciellt Orismala station som ligger nio kilometer från Storkyro kommuncentrum är tyvärr allt för långt ifrån.

Riitta Björkenheim som är logistikexpert på VASEK och bor i Storkyro beklagar att man inte längre kan ta tåget från byns egen station men vill ändå inte alltför mycket sörja utan är glad över de nya turerna:

– I december lade VR till nya turer mellan Seinäjoki och Vasa, både morgon och kväll. Morgonens första tåg till Helsingfors passar morgonpigga och nu hinner man också passligt till arbetsdagens början med en ny, tidigare tur från Seinäjoki till Vasa.

Tåget far från Seinäjoki kl. 6.56 och anländer till Vasa kl. 7.49, vilket gör således pendlingen till arbete möjlig. Den nya, tidiga morgonförbindelsen till Helsingfors lämnar Vasa kl. 4.55 och är framme kl. 8.33.

– Det vill säga att man kommer i tid till morgonmöten som börjar klockan nio i huvudstaden och dessutom kan man använda resetiden för förberedelser inför möten. Jag tycker att Wi-Fi fungerar ganska bra på tågen, berömmer Björkenheim.

Tillbaka till Vasa kommer man med tåget kl. 20.27 från Helsingfors och då anländer man till Vasa före midnatt.

Det finns emellertid saker som kan utvecklas. Den efterlängtade morgonförbindelsen från Seinäjoki till Vasa lanserades i december men det ska medges att resenärerna inte riktigt har hittat till den.

– Vi bör tillsammans fundera hur vi får människorna att resa på spåren och specifikt med det här tåget samt dryfta varför tåget inte används. En av orsakerna kan vara att det inte finns någon förbindelse till det här tåget från någon annanstans än från Seinäjoki, konstaterar VR:s planeringschef Antti Tuominen.

– I övrigt är vi nöjda med hur passagerarmängderna utvecklas, och den feedback vi har fått om förbindelserna och servicen har varit positiv.

 

[contact_member,name=Anna Måtts-Fransén,id=16,details=Name]

[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name]