Nyheter

Stella Aaltonen: Målet med transportservice måste avgöras

8.5.2019
-

Koordinator för trafik och rörelse inom spetsprojekten i Åbo stad, Stella Aaltonen, som talade på första workshopen för MoveIT-projektet den 24.4, har fått bevittna hur man i Åbo lyckats såväl förnya transportservicen gällande regionbiljetterna inom busstrafiken som framgångsrikt ta in trafiken som en del av annan service.

Aaltonen3Koordinator för trafik och rörelse inom spetsprojekten i Åbo stad, Stella Aaltonen, som talade på första workshopen för MoveIT-projektet den 24.4, har fått bevittna hur man i Åbo lyckats såväl förnya transportservicen gällande regionbiljetterna inom busstrafiken som framgångsrikt ta in trafiken som en del av annan service.

– I höstas har vi och Åbo stad inlett ett biljettsamarbete, där en Föli-kollektivtrafikbiljett med några timmars giltighetstid alltid ingår i teaterbiljetten. Då åker man alltså kollektivt till teatern!

Men var borde man börja med utvecklingen av transportservicen i Vasa enligt Aaltonen?

– Det är viktigt att forma en helhetsbild. Man måste veta hurdana data man har och vad som fattas. Olika brister på servicen ska identifieras och man ska känna till tillgängligheten och utsträckningen på servicen. Det är viktigt att veta vad användarna av servicen önskar. Visst kan det ofta vara utmanande eftersom användarna inte nödvändigtvis kan blicka tillräckligt långt eller efterlängta sådana tjänster som inte ännu ens finns.

Aaltonen påpekar att många resor börjar hemifrån och det vore nog på sin tid att undersöka ifall det finns något där som hindrar eller möjliggör utnyttjandet av cyklande eller kollektivtrafik:

– Beror det på ens eget engagemang om man tar till cykeln eller inte, eller är det speciellt besvärligt att förvara eller utföra service på den? Vanan är den största utmaningen även här. Det är svårt att lära sig bort från de invanda transportsätten. Kanske kamratstöd kunde vara till hjälp? funderar Aaltonen.

I Åbo fick man mycket respons när transportservicen förnyades, men Aaltonen tog med glädje emot all kritik:

– Kritik är inte enbart dåligt, utan med hjälp av den kan vi bättre ta i beaktande vissa områden och utveckla dem vidare. Det kan framkomma även överraskande aspekter ur responsen och all gensvar måste man ta på allvar.

Det som Aaltonen anser vara mest lyckat med utvecklandet av transportservicen i Åbo är att varumärket Föli är lätt att känna igen och det att de som bor i regionen kan nuförtiden färdas igenom hela området med bara en tre euros biljett, ända från Nådendal till Pargas. Området är alltså inte helt litet.

– Användningen av kollektivtrafik har ökat beständigt, även om det nu förra året minskade på grund av de utmaningar som torgparkeringsbygget i Åbo centrum förde med sig.

Efter nulägesanalysen och identifierandet av bristerna i servicen råder Aaltonen Vasaregionen att bestämma vad man vill sikta på med transportservice. Efter detta bör man ta reda på vilka aktörer som är intresserade att gå med i processen.

– Utvecklandet av transportservice är som ett föränderligt pussel. Själva bilden blir inte annorlunda men pusselbitarna förvandlas ständigt.

Nästa steg gällande transportservice i Åbo är enligt Aaltonen utnyttjandet av det data som samlats in. Hon riktar också blicken långt in i framtiden:

– En gång i framtiden kunde kollektivtrafiken i Åbo och Stockholm vara sammanhängande. Du åker kollektivt till hamnen och efter båtresan betalar du tunnelbanebiljetten med samma resekort som i Åbo. Även kreditkortsbetalning på de kollektiva färdmedlen är på kommande i Åbo och det fungerar helt på samma sätt som på metron i London.

Läs mera om MoveIT-projektet Läs mera om MoveIT-projektets workshop 24.4.

 

Taggar: